Jan Emanuelsson skrev:
Har tagit för vana att alltid, då jag lämnar ut bilder till någon på CD, så finns det en textfil som talar om exakt hur bilderna får lov att användas.
Hittade ursprunget i någon gammal diskussion här, för att sedan anpassa den till vad jag vill ha med. Se nedan.
Angående användning av bilderna på denna CD.
Ni har nu fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att Ni får göra riktigt vad Ni vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.
Rent praktiskt innebär det att Ni, utan att fråga mig, får skriva ut dem, sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad Ni vill med dem. Så länge som Ni, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Ni får faktiskt till och med ge enstaka kopior till era vänner och bekanta.
Det Ni inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Ni får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Ni får heller inte lägga ut dem på Internet. Inte ens på en hemsida, i alla fall inte utan att fråga mig. Men om Ni frågar är det mycket troligt att Ni får göra det.
Detta är inte för att jag vill vara taskig på något sätt, utan helt enkelt för att jag vill ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...
Hoppas Ni gillar bilderna!!