Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 ofelbar på riktigt (eller:'K&B+Nikon=Sant?')

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D. Det går nog att hitta bilder från den resan i andra fototidningar.

Vi tackade nej till resan till Monaco vid visningen av Nikon D50.

Vi tackar nej till luncher med mera.

Men ibland måste vi tacka ja. Som när nya produkter visas i Sverige (och det bjuds på en macka eller lunch). Jag åkte ner till Paris i höstas för att se på alla prototyper och nya tekniker och för att få möjlighet att intervjua Canons höga chefer. Till skillnad mot mina kollegor på andra tidningar tog jag ett senare plan hem för att hinna med så många intervjuer som möjligt under dagen. En dag vars första punkt var 06.00.

I dagsläget har nog nästan alla kamerafabrikanter varit sura på oss vid något tillfälle. Det blir lite lustigt att vi blir misstänkta för att favorisera Nikon D200 när vi vår test av D50 ansågs för hård av många...

Absolut Magnus... jag vet att ni inte åker på några resor osv... det är kanon.

Jag är övertygad om att du försöker vara objektiv. MEN SOM MÄNNISKA kan du omöjligtvis vara helt objektiv... tyvärr magnus.

OCH jag hoppas inte det var riktat till mig det där sista då jag absolut inte tror att ni favoriserar något märke.
 
Citat från D200-bloggen...
"
Så nu vet du hur du ska kolla om en Nikon D200 har samma problem som vår första testkamera. Det lär i såna fall inte vara några som helst problem att få den fixad, det tog vår kontakt på Nikon tio sekunder att se felet när vi mailade honom några bilder.

D200-testet fortsätter. Vi har fått ett nytt exemplar som inte uppvisar bandningsfelet. Vi återkommer inom kort med fler rapporter."
--------------------------------------------------
Man undrar ju hur många exemplar av D200 som har det här felet? Om Nikon skickar ett så "dåligt" ex till testare, undrar man ju vad konsumenterna får... Ska man vara beredd på att lämna in den på reparation, det första man gör? Då, efter att ha väntat på den i flera månader...
Betyder det här att Nikon har dålig kvalitetskontroll? Jag tror i och för sig att alla tillverkare för skärpa sig i det här "snabbainternettestsamhället" vi lever i nu...
Det är ju till vår (konsumenternas) fördel, att vi snabbt får reda på ev problem med produkter, service osv... Just därför skulle åtminstone jag , om jag vore kameratillverkare, noggrant kolla de ex som skickas ut till t ex tidningar...
 
tele skrev:
Citat från D200-bloggen...
"
Så nu vet du hur du ska kolla om en Nikon D200 har samma problem som vår första testkamera. Det lär i såna fall inte vara några som helst problem att få den fixad, det tog vår kontakt på Nikon tio sekunder att se felet när vi mailade honom några bilder.

D200-testet fortsätter. Vi har fått ett nytt exemplar som inte uppvisar bandningsfelet. Vi återkommer inom kort med fler rapporter."
--------------------------------------------------
Man undrar ju hur många exemplar av D200 som har det här felet? Om Nikon skickar ett så "dåligt" ex till testare, undrar man ju vad konsumenterna får... Ska man vara beredd på att lämna in den på reparation, det första man gör? Då, efter att ha väntat på den i flera månader...
Betyder det här att Nikon har dålig kvalitetskontroll? Jag tror i och för sig att alla tillverkare för skärpa sig i det här "snabbainternettestsamhället" vi lever i nu...
Det är ju till vår (konsumenternas) fördel, att vi snabbt får reda på ev problem med produkter, service osv... Just därför skulle åtminstone jag , om jag vore kameratillverkare, noggrant kolla de ex som skickas ut till t ex tidningar...

Förmodligen fick tidningen den i obruten förpackning. jag skulle tro att kameran inte hade varit många timmar i Sverige innan det skickades till Kamera & Bild.

Hade dom fått en uppackad kamera så hade jag (om jag vore journalisten) varit på min vakt mot "trimmade" exemplar.

Ungefär som med dubbutstick på däck som däcktillverkarna levererar till däcktester jämfört med när dom köps hos gummifirman.
"trimmade" prylar är ointressanta som testobjekt.

Bra i alla fall att Nikoni och med detta mer eller mindre officiellt ser det som ett fel emd bandning så får man en sådan kamera är det bara att skicka in den och få den utbytt (vilket nog kan ta ett tag så här vid introduktionen med tanke på kamerabristen).
 
froderberg skrev:
Både och.
Det ingår i förlagets och tidningens policy att inte ta emot den typen av erbjudande. En vecka är också väl mycket arbetstid att lägga. Skulle vi åka på fritiden blir det ju tydligt hur fel det är med resan.

Jo, jag förstår er tankesätt. Det skulle vara en svår balansgång om man alltid tackade ja till dylika erbjudanden, som exemplets en veckas fotosafari i Afrika. Å ena sidan måste man då hela tiden försvara för kritiska läsare varför man tog emot "mutan". Fastän skälen till att åka på resan kanske skulle vara acceptabla, se mitt tidigare inlägg ni som undrar. Men alla skulle inte se det som acceptabelt.

Å andra sidan skulle de tillverkare, på vilkas resor ni inte hinner åka på bli sura på er. Och om man åker på resan och skriver sedan negativt om produkten, efter att de "bjudit på en dyr safari", så får ni surt efter. Så om jag förstått det rätt, så tackar ni nej inte enbart av förtoendeskäl gentemot läsarna, utan också för att det skulle komplicera era kontakter med tillverkarna. Det på grund av att ni som hederliga svensson ändå skulle se det som er uppgift att skriva objektivt om produkten, fastän de bjudit på resan.
 
Eeros skrev:
Så om jag förstått det rätt, så tackar ni nej inte enbart av förtoendeskäl gentemot läsarna, utan också för att det skulle komplicera era kontakter med tillverkarna. Det på grund av att ni som hederliga svensson ändå skulle se det som er uppgift att skriva objektivt om produkten, fastän de bjudit på resan.

Precis. Vi vill gärna ha bra kontakt med tillverkarna, vilket vi har, men vi vill inte bli kompisar med dem. Lagom distans gör det lättare att skriva kritiskt.
 
Tjänsteresor och tjänstemiddagar är väl så betungande. En del av ett arbete, ibland en plikt, ibland en möjlighet att hinna föra diskussioner, ibland en nödvändig ram för att skapa förtroenden. Men definitivt extra arbete och ingen muta.

D200 är bara en länk i en kedja av kameror under utveckling, relaxa lite!
 
Etik och Moral

Det verkar som om dom svenska "testare" som uttalat sig är både ambitiösa och moraliska.

Vad använder ni för kameror privat?
 
Re: Etik och Moral

Skallagrim skrev:
Vad använder ni för kameror privat?

Privat använder jag Nikons systemkameror för jobb och mer ambitiösa projekt, en Canon G2 (som jag borde uppgradera till en G6 innan dom försvinner helt från butikerna) för lite mer lättsam dagboksfotografering och en Panasonic FX2 som ren fickkamera. Dessutom har vi en Leica Digilux 2 i kameraskåpet, men för närvarande använder ingen i familjen den så värst mycket.

Men till saken hör att på vår redaktion passerar så många nya modeller att jag nog tar tre-fyra gånger så många bilder med allehanda testkameror som med mina egna.

/Göran
 
Re: Etik och Moral

Skallagrim skrev:
Vad använder ni för kameror privat?

Till skillnad mot Nikonisterna Göran Segeholm och Anders Wånell så använder jag en Canon systemkamera. Jag använder den mest i mitt andra jobb som pressfotograf. Funderar på att köpa en Panasonic eller Fujifilm kompaktkamera.

Har även Hasselblad, Nikon, Holga och en del äldre Canon-kameror som Canon Dial i kameraskåpet.

Uppväxt med en hängiven leicaentusiast som far och därför var min första kamera en Leica R3 mot. Har varit medlem i Leicaklubben i Malmö.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.