froderberg skrev:
Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D. Det går nog att hitta bilder från den resan i andra fototidningar.
Varför tackade ni nej? För att inte framstå som om ni blivit mutade och därmed förlora läsrnas förtoende, eller för att ni inte hade en ledig plats i er kalender?
Jag skulle ha tackat ja, och därmed utfört en del av testen där, på safarit. För jag antar att ni skulle ha haft Canons representanter på plats som kunnat svara på testarnas frågor. För det är alltid enklare att fråga en person som är på plats "när något händer", eftersom man inte frågar om varje minsta småsak via email senare.
Däremot skulle jag ha nämnt det i artikeln att en del av testerna utfördes på av tillverkaren bekostad safari. Och att anledningen till detta var för att jag då skulle ha haft support "på fält". Så i mina ögon missar inte K&B creds om ni åker på tillverkarnas bjudresor. Tvärtom, jag tror att det bara är ett plus om ni inhämtar information även via den vägen, för det blir exempelvis förmodligen en massa nyttig small-talk mellan fotograferna under dylika resor. Och mellan fotograferna och tillverkaren också, för den delen.
Som i fallet med D200, det skulle ju ha varit roligt både för er som testare, och för oss läsare, om ni kunnat jämföra er exemplar av kameran med andra fotografers exemplar, för att röna ut om deras var behäftade med samma fel eller inte.
Dessutom, då skulle testet inte tära så mycket på tidningens budget.
Och sågar man kameran i recensionen sen, och om man därmed inte blir bjuden på fler resor av samma tillverkare, så vore ju enbart detta ett nämnvärt sak att ta upp i tidningen. Tycker jag.