Annons

piratkopior till motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Motljusskydd är dyra. Funderar som bäst på att skaffa mig ett till mitt Canon 15-85mm. Det skulle kosta ca 450 kr. Det är rätt mycket för en plastbit.

Varför finns det inga piratkopior till motljusskydd? Det borde vara en lukrativ marknad kan man tycka. Priserna borde kunna sänkas med ett par hundralappar. Men det finns kanske någon hake till varför det inte finns?
 
Har ett piratmotljusskydd till en 17-55/2,8 IS om någon är sugen på en sådan för en 100-lapp. Den är rätt sladdrig, och man kan inte skruva på den helt och hållet när man ska ha den bakochfram. Även om originalet var svindyrt var det klart värt det.
 
Motljusskydd är dyra. Funderar som bäst på att skaffa mig ett till mitt Canon 15-85mm. Det skulle kosta ca 450 kr. Det är rätt mycket för en plastbit.

Varför finns det inga piratkopior till motljusskydd? Det borde vara en lukrativ marknad kan man tycka. Priserna borde kunna sänkas med ett par hundralappar. Men det finns kanske någon hake till varför det inte finns?

Det finns massor av piratmotljusskydd till Canon.
Ta en titt på Tradera, där brukar det finnas.
 
Det tog längre tid att hitta Canons artikelnummer (EW-78E) än att hitta dem på ebay: Se här.

Tack för svar. Och oj, där fanns det mycket. Jag ser att allt är från Hongkong och Kina. Om jag såg rätt kostar det ca 140 kr exkl frakt.

Men hur säkert är det att handla därifrån?

Och är det från privatpersoner eller affärer?

Och varför är den lilla plastbiten så mycket billigare där?

Jag har själv ingen erfarenhet av Ebay. Har du det?
 
Läs min kommentar igen så förstår du varför.

OK, det är alltså så att piratkopior är sämre än originalet. Eller att de inte har exakt lika funktionalitet som originalet.

Men då kvarstår min ursprungsfråga. Varför finns det inga "äkta" piratkopior, dvs kopior som fungerar precis på samma sätt som originalet?

Gissar jag rätt att det har med patentskydd att göra? Att det helt enkelt inte får vara exakt lika som originalet? För det kan ju inte vara det minsta svårt att rent tekniskt tillverka dem så att de exakt överensstämmer med originalet. Men så sker tydligen inte.
 
Verktyg kostar pengar. Ju högre precision man vill ha på verktyget, och därmed sin produkt, desto dyrare blir det. Ska man sen behålla toleranserna inom ett snävt intervall, kan man inte köra lika många skott i verktyget innan det måste bytas ut eller renoveras.

Pirattillverkarna tillåter sig förmodligen att hålla rymligare toleranser. Då sjunker tillverkningskostnaden radikalt, men det gör också passformen på biten.
Extremt höga krav på den färdiga biten ger också rejäla verktygskostnader. När Ericsson en gång tillverkade telefonen T28s, kostade verktyget till telefonens hölje som en bra villa. För ett enda verktyg, alltså.

Slutligen är det förstås en fråga om hur mycket man vill ta betalt, och hur mycket man tror att man kan ta betalt, bara för att det råkar stå Canon på plastbiten.
 
Har testat kopior av Canon original till både EF 100 Macro och EF-S 10-22. Båda var i princip omöjliga att få på plats, och väl på plats var de omöjliga att ta av. 100% skräp enligt min mening.
 
Motljusskydd är dyra. Funderar som bäst på att skaffa mig ett till mitt Canon 15-85mm. Det skulle kosta ca 450 kr. Det är rätt mycket för en plastbit.

Varför finns det inga piratkopior till motljusskydd? Det borde vara en lukrativ marknad kan man tycka. Priserna borde kunna sänkas med ett par hundralappar. Men det finns kanske någon hake till varför det inte finns?

http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-for-canon-motsv-ew73b-628.html

ville inte heller betala en massa.
Denna är av seg mjukplast och fungerar bra.

Sen, köp två så har du en i reserv?

Som vanligt är det ju så att allt billigt är inte bra.
Som vanligt är det ju så att allt billigt är bra.
Som vanligt är det ju så att allt dyrt är inte bra
Som vanligt är det ju så att allt dyrt är bra.

Med andra ord, man får som köpare helt enkelt ta reda på, testa, prova.
Kaffebrus produkter har billiga produkter och man får vad man betalar för men denna produkt är faktiskt riktigt bra och över förväntan.
Dessutom fraktfritt!
 
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-for-canon-motsv-ew73b-628.html

ville inte heller betala en massa.
Denna är av seg mjukplast och fungerar bra.

Sen, köp två så har du en i reserv?

Som vanligt är det ju så att allt billigt är inte bra.
Som vanligt är det ju så att allt billigt är bra.
Som vanligt är det ju så att allt dyrt är inte bra
Som vanligt är det ju så att allt dyrt är bra.

Med andra ord, man får som köpare helt enkelt ta reda på, testa, prova.
Kaffebrus produkter har billiga produkter och man får vad man betalar för men denna produkt är faktiskt riktigt bra och över förväntan.
Dessutom fraktfritt!
Just därifrån jag skaffade mig mitt sugiga motljusskydd till min 17-55/2,8 IS. Minsta knuff på motljusskyddet så satte det sig på sniskan med.
 
En sak som jag läst kan skilja är att piraterna saknar den "filtbeläggning" som originalen har på insidan av motljusskyddet, vilket sägs ge lite sämre dämpning av ströljuset. Om det har någon verklig betydelse vet jag inte, på mina skydd har det mesta av detta nötts bort ändå.
 
En sak som jag läst kan skilja är att piraterna saknar den "filtbeläggning" som originalen har på insidan av motljusskyddet, vilket sägs ge lite sämre dämpning av ströljuset. Om det har någon verklig betydelse vet jag inte, på mina skydd har det mesta av detta nötts bort ändå.

annars finns det väl sprayburkar med matt effekt att köpa och spraya om man vill? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.