Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Gården skrev:
Och så har vi ju då Photoshop som Adobe vill ha nästan 10.000 kronor för ! Utav mig ! En glad amatör. Glöm det. Hade jag varit proffs med eget företag och tjänat pengar med hjälp av programmet, ja då hade jag köpt det.

Pris för Elements ca 900:-
Pris för PS CS2 ca 10000:-

Är denna prisskillnad försvarbar ?
Icke sa Nicke !
Vad är alternativet till marknadsekonomi med fri prissättning menar du?
 
Senast ändrad:
En väldig massa köpare tycker uppenbarligen att CS2 är värt priset.

Satt i relation till dom pengar och den tid jag lägger på kamerautrustning och fotografering så tycker jag faktiskt också att en så viktig del som efterbehandlingen av bilderna är värt det Photoshop kostar.
 
Anders Östberg skrev:
Nej, jag borde ha uttryckt mig tydligare, jag menade inte att du påstått något sådant.

Däremot verkar piratförespråkarna tycka att dom har någon sorts rättighet att få använda Photoshop och andra produkter gratis bara det är för personligt bruk. Jag håller inte med om det. Adobe som äger produkten skulle kunna välja att tillåta det, men det är deras fulla rätta att låta bli. Det finns som sagt ingen moralisk rättighet eller något livsnödvändigt behov av att använda en specifik grafisk editor, låt bli att köpa om priset inte passar, och stöd Open Source och andra "gratis" alternativ istället.

Forskningsresultat, utbildningsmaterial, medicin, nyheter, m.m., där är det lite annorlunda och jag håller med dom som tycker man behöver se över lagstiftningen så att det "allmännas bästa" inte tar för mycket stryk av vinstintressen. Däremot måste man ändå vara realistisk och inse att saker kostar pengar och att om inte skattepengar kan användas så måste någon få göra en liten vinst, hur illa vissa än kan tycka om detta, för att det ska bli någon forskning och utveckling.

Jag håller med om att upphovsrätt är något som ska finnas men jag tycker ofta att diskussionen blir för polariserad. Jag ser nämligen också en risk med att "upphovsrätts- och patentivrare" hela tiden flyttar fram sina positioner och jag ser lite oroligt på att man implementerar ett språkbruk som inbgriper begrepp som "stöld", "pirat" etc

Det är ju självklart en medveten strategi och något som är ganska lätt för gemene man att förlika sig med, för vem förstår inte att en piratnedladdad kopia är likställt med en icke-såld kopia vilket ju är likställt med stöld? Eller? Vill man kan man använda samma argumentation om t ex bibliotekens verksamhet. För det är väl så att de gratis tillhandahåller upphovsrättsskyddat material? De till och med står till tjänst med kopieringsapparater och vem som helst förstår väl att det borde vara kriminellt det de håller på med? En lånad bok eller ett kopierat kapitel är ju upphovsrättsintrång, eller STÖLD rentutav! Och tänk på alla cd- och dvd-skivor de lånar ut som folk kopierar! Nä, de som lånar på bibliotek måste ha en låg moral!

Som marknadsliberal ser jag även med viss oro på den oligopolliknande situation som råder på mjukvarumarknaden. Ett införande av patent på denna marknad riskerar att göra det omöjligt för mindre aktörer och open source program att utvecklas. En sådan situation skulle säkert välkomnas av de stora dinosaurierna som t ex microsoft, men ur marknadsliberal synpunkt vore det enligt mitt sätt att se det på förödande. Följande sida är intressant även om man kanske får ta lite med en nypa salt:
http://www.nosoftwarepatents.com/se/m/dangers/linux.html

EU-direktivet om mjukvarupatent är förvisso avslaget men starka krafter och inflytelserik lobbyverksamhet riskerar att i framtiden leda utvecklingen i denna, som jag ser det, ej önskvärda riktning.

Implikationen för oss vanliga konsumenter riskerar, förutom oligopolets ej fungerande konkurrens, även att bli ökad kontroll vilket man redan ser i t ex MS Vista. Även Sonys rootkit-liknande XCP-program som utan användarens vetskap installerades på datorn visar också på den strävan "jättarna" har efter att uppnå fullständig kontroll på upphovsrättsskyddat material. Någonstans tycker jag dock det finns en gräns man inte bör överstiga och för "traditionella" medier har det varit den privata sfären. Med den nya tekniken och ökade möjligheter till både nedladdning och övervakning är denna dock inte lika uppenbar längre. Jag tror dock de flesta efter viss eftertanke inte vill ha ett samhälle där statens- eller företagens tentakler når ända in i det innersta på din hårddisk.

Jag vill dock poängtera att upphovsrätt för immateriellt material ska finnas men att diskussionen ingalunda är svart/vit och att den enligt mig kräver mer eftertanke än att bara ropa "stöld!" eller "kapitalisterna är ändå så rika!" från respektive sida.

/D
 
onlytobbe skrev:
Vad är alternativet till marknadsekonomi med fri prissättning menar du?

Jag har ingenting emot vare sig marknadsekonomi eller fri prissättning. Men 9000:- i skillnad mot ett program som inte är mycket sämre ?

Det tycker jag är Ocker !

// Hasse
 
Gården skrev:
Jag har ingenting emot vare sig marknadsekonomi eller fri prissättning. Men 9000:- i skillnad mot ett program som inte är mycket sämre ?

Det tycker jag är Ocker !

// Hasse

Ingen tvingar dig att köpa.
 
Gården skrev:
Jag har ingenting emot vare sig marknadsekonomi eller fri prissättning. Men 9000:- i skillnad mot ett program som inte är mycket sämre ?
Då är ju alltså prissättningen försvarbar, adobe har ju själva bestämt priset. Man får räkna med ett väl kryddat pris när det handlar om top-of-the-line.

Om PS Elements är nästan lika bra för endast en tiondel av priset är det ju en bra sak för dig, eller?
 
Ocker? Det tyder väl snarare på att den sista lilla skillnaden är värd 9000:-?

Märker du skillnaden?
Har du ett tvingande behov av skillnaden?

Alla vill ha de "finaste" grejorna, men ingen vill betala för det. Jag läste i DN om folk som åker till Kina bara för att köpa massor med pirattillverkade märkeskläder! Då kan man ju inte ens komma med argumentet att det är bättre produkter eftersom det är billigt skräp, fast med ett "fint" märke på.
Kläder är väl öht ett bra exempel på skillnaden mellan "behöver" och "vill ha för att alla andra har det". Du kan köpa "fuljeans" för 49:- eller "finjeans" för 2000:-. Eller så kan du köpa "fuljeans" med "finmärke" och hoppas att ingen avslöjar dig.
 
onlytobbe skrev:
Då är ju alltså prissättningen försvarbar, adobe har ju själva bestämt priset. Man får räkna med ett väl kryddat pris när det handlar om top-of-the-line.

Om PS Elements är nästan lika bra för endast en tiondel av priset är det ju en bra sak för dig, eller?

Ja, Elements räcker ganska bra för mig. Dock saknar jag en del som bara finns i PS CS.
 
Status???

Några köper "Svensk Hummer" till 1000 kr/kilot; andra "Amerikansk dito" till 1/4-part av priset.
Om dom kann skilja smaken; eller om dom skall konversera med rackarn; vet inte jag........
Men visst är det viktigt att informera grannen om dialogen med fäskhandlarn.......
Hälsar Erik.......som köper pappvin, äter båtfrysta räker och sover gott.......
 
oskard skrev:
Ocker? Det tyder väl snarare på att den sista lilla skillnaden är värd 9000:-?

Märker du skillnaden?
Har du ett tvingande behov av skillnaden?

Alla vill ha de "finaste" grejorna, men ingen vill betala för det. Jag läste i DN om folk som åker till Kina bara för att köpa massor med pirattillverkade märkeskläder! Då kan man ju inte ens komma med argumentet att det är bättre produkter eftersom det är billigt skräp, fast med ett "fint" märke på.
Kläder är väl öht ett bra exempel på skillnaden mellan "behöver" och "vill ha för att alla andra har det". Du kan köpa "fuljeans" för 49:- eller "finjeans" för 2000:-. Eller så kan du köpa "fuljeans" med "finmärke" och hoppas att ingen avslöjar dig.

Ja, jag märker skillnaden. Men den är inte värd några 9000:-
Jag passde på att köpa fulskiva med PS CS2 när jag var utomlands sist. Kostade 40:- Hade programmet haft ett anständigt pris här hemma så hade jag med glädje köpt det här. Men 10000:- !!!
Jag tror Adobe hade fått sälja en massa fler licenser om priset hade varit ca 4000:-
 
Så länge det finns piratkopior kommer vissa aldrig att betala mer, oavsett vilken nivå Adobe lägger sig på.

Lägg av med alla krystade argument, det handlar inte om några principer, bara om att att slippa betala.
 
Kopierar dej...

Anders Östberg skrev:
Så länge det finns piratkopior kommer vissa aldrig att betala mer, oavsett vilken nivå Adobe lägger sig på.

Lägg av med alla krystade argument, det handlar inte om några principer, bara om att att slippa betala.
..för at förstärka ett gott innlägg.
et finns inga ursäkter för att snika i kön.....

Edit: Om man inte är jävlig pinknödig då.....
 
Gården skrev:
Jag tror Adobe hade fått sälja en massa fler licenser om priset hade varit ca 4000:-

Det tror inte jag.
4000 är för dyrt för privatpersoner, och för proffs är 10000 för ett arbetsverktyg ingen större summa.

Och 4000 är fortfarande mer än vad en piratkopia kostar. Så länge det kostar pengar kommer vi att se "argument" för piratkopiering.


Jag är faktiskt väldigt nyfiken på vad som finns i Photoshop som man tydligen inte kan leva utan, och som inte finns i andra, billigare, program.
Snälla, upplys mig. Jag undrar verkligen vad det är jag saknar.
 
Hur det än oreras och förklaras så står jag fast i min åsikt om att piratkopiering är stöld, jag befattar mig inte med det men jag anser samtidigt att det är upp till vars och ens samvete om man väljer att piratkopiera eller inte.

Men jag kan hålla med om att Adobe är onödigt snikna i vissa fall. Har du som mig två system, Mac OS X och Windows XP så måste du köpa två licenser av Photoshop. Att inte Adobe kan släppa en Photoshop som fungerar på bägge plattformarna begriper jag inte.
 
Anders Östberg skrev:
Så länge det finns piratkopior kommer vissa aldrig att betala mer, oavsett vilken nivå Adobe lägger sig på.

Lägg av med alla krystade argument, det handlar inte om några principer, bara om att att slippa betala.

Där har du fel !
Jag kan visa dig mina kvitton både för PS Elements 3 och 4 samt Premiere Elements 2 och diverse andra program och spel.
Men Adobes snikenhet går mig på nerverna. Ta manualen till PSE 4 som exempel. Den är inte komplett i boken, vissa delar finns bara som PDF på skivan. Hela boken förutom några sidor på slutet är tryckta i svartvitt !!

Hur många fotar S/V idag.
Visst, kanske en anledningarna att programmet är så billigt. Men jag hade gärna betalat en hundring till om alla sidor varit i färg. Det handlar ju trots allt om färgfoto.
 
Vilken "suring"....

Gården skrev:
Där har du fel !
Jag kan visa dig mina kvitton både för PS Elements 3 och 4 samt Premiere Elements 2 och diverse andra program och spel.
Men Adobes snikenhet går mig på nerverna. Ta manualen till PSE 4 som exempel. Den är inte komplett i boken, vissa delar finns bara som PDF på skivan. Hela boken förutom några sidor på slutet är tryckta i svartvitt !!

Hur många fotar S/V idag.
Visst, kanske en anledningarna att programmet är så billigt. Men jag hade gärna betalat en hundring till om alla sidor varit i färg. Det handlar ju trots allt om färgfoto.
....du är! Du fotar säkert bara färg....utan att vi har sett några färger........
Fråga Adobe om du kann betala nåt extra; inte Fotosidan.........
 
Färgtryck är dyrare än svartvitt, och vi har ju märkt att folk inte vill betala, även om de får en bättre produkt.
 
Re: Vilken "suring"....

fujicanon skrev:
....du är! Du fotar säkert bara färg....utan att vi har sett några färger........
Fråga Adobe om du kann betala nåt extra; inte Fotosidan.........

Sorry Erik, kanske blev lite sur där !

Ja, jag måste nog erkänna att jag bara fotar i färg. Men det tror jag merparten här också gör.
Men med nya fina kameran så ska jag nog testa lite S/V också. Och då passar ju Adobes manualer alldeles förträffligt !
Nu har jag ju inte frågat någon om jag kan betala extra. Jag undrar om det är bara färgbilder i manualen till PS CS2 ?

Hur som helst, nu har nog räkorna tinat och vinet är kallt !!
 
oskard skrev:
Jag är faktiskt väldigt nyfiken på vad som finns i Photoshop som man tydligen inte kan leva utan, och som inte finns i andra, billigare, program.
Snälla, upplys mig. Jag undrar verkligen vad det är jag saknar.

Det citatet sammanfattar hela diskussionen på ett genialt och småtrevligt sätt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.