ANNONS
Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom just hem och har läst igenom de senaste inläggen.. har inget att säga förutom att jag är berusad. Dock kan jag rekommendera emusic.com... om man reggar sig så får man ladda ner 40 låtar, vilket i klasskiskt musik samband innebära hela plattor.. Varför inte testa Wagner gott folk? Ragnarrök är mer än rock´n roll, åtminstone mer än Barock..

dovearea skrev:
Användarhandboken till mitt PS CS2 är helt och hållet tryckt i svartvitt, dock är motsvarande bok till mitt PS Elements 3 tryckt helt i färg, den är istället väldigt tunn.

Ja där ser man !
Ett program för 10000:- som till 95% behandlar färgfotografering. Och man får en manual i S/V !!!
Jag var ganska säker på den skulle vara i färgtryck.

Du har rätt ang. 3:an, min är också helt i färg.

dJb skrev:
Kom just hem och har läst igenom de senaste inläggen.. har inget att säga förutom att jag är berusad. Dock kan jag rekommendera emusic.com... om man reggar sig så får man ladda ner 40 låtar, vilket i klasskiskt musik samband innebära hela plattor.. Varför inte testa Wagner gott folk? Ragnarrök är mer än rock´n roll, åtminstone mer än Barock..

Bästa inlägget på länge här, och ett bra tips.
Ska titta på den sidan.

Menar du att det är mer moraliskt riktigt med piratkopiering om man inte har råd att betala? Vad som är rätt och fel beror på inkomst? :)

Re: moralisera

Tobber skrev:
Verkar som om det är lätt att moralisera när man har pengar att köpa dyra program
Jag hade egentligen inte heller råd att köpa CS2 men en oväntad bonus från jobbet gav mig tillfälle att uppgradera från Elements till CS2. Och det har jag inte ångrat!
Men utan bonusen hade jag inte haft råd.

Re: Re: moralisera

vaktmästaren skrev:
Jag hade egentligen inte heller råd att köpa CS2 men en oväntad bonus från jobbet gav mig tillfälle att uppgradera från Elements till CS2. Och det har jag inte ångrat!
Men utan bonusen hade jag inte haft råd.
Tillägg till mitt eget inlägg.
Men att använda en piratkopia? Den tanken har aldrig funnits för mig!

Verkar som om det är lätt att moralisera när man har pengar och utrymme i ekonomin att köpa dyra program.Håller med om att det är hutlösa priser på vissa program för oss vanliga människor,Finns inte en chans att man har råd att köpa ett program för ca 9000kr

Som exempel skickar jag iväg mina bilder till proprint ,men dom använder ju photoshop som exempel när man ska lägga in färgprofil mm.Och vissa funktioner för detta som man behöver göra med sina bilder innan man skickar dom till proprint finns inte i photoshop elements 4.0.Så jag tror att just sådana omständigheter gör att vanliga människor som mig själv känner ett behov av programvara som men inte har råd med och kanske egentligen inte behöver rent tekniskt.

Till exempel är vissa kanonbra guider i fototidningar som använder photoshop som exempel.Ett annat är bra plugin program som bara går att lägga in i photoshop

Så som en glad amatörfotograf känner man sig inträngd i ett hörn,när man ständigt blir påmind om hur dyra program man egentligen behöver,som man inte har råd med.Så är det så lustigt att piratkopiering tillämpas

Men som sagt var har man pengar och resurser är det ju lätt att sticka ut hakan och slå sig på bröstet

Tobber skrev:
Så som en glad amatörfotograf känner man sig inträngd i ett hörn,när man ständigt blir påmind om hur dyra program man egentligen behöver,som man inte har råd med.Så är det så lustigt att piratkopiering tillämpas

Det kallas för ett övergripande ord för reklam och från företagets sida för marknadsföring och marknadföringsstrategier. Uppenbarligen fungerar det på dig eftersom du tom. känner trängd.

Men för min egen del så är mjukvara fritt idag, och då talar jag inte om piratkopiering, utan om fri mjukvara. Visst, det är en liten omställning, man måste t ex. lära sig namnen på programmen som gör det man vill, men tro mig, det är en lätt kunskap att bära.

Men som sagt var har man pengar och resurser är det ju lätt att sticka ut hakan och slå sig på bröstet

Som sagt... menar du att vad som är rätt eller fel, lagligt eller olagligt skiftar beroende på vilken inkomst man har?

Du tycker att det är orättvist att vissa har råd, jag tycker att det är orättvist att vissa tar sig rätten att använda något gratis som jag jobbat hårt för kunna köpa.

Haka inte bara upp dig på dom ekonomiska aspekterna .Har du inte någon som helst åsikt om det andra jag skriver om,att det finns omständigheter till att piratkopiering finns till
Någon gnutta objektivitet måste det väl ändå finnas i dig

Man måste veta vad man önskar sig.

Rätt eller fel? antar att den som fått vill ha mer, annars skulle det väll inte kosta så mycket. Och så dessa licensvilkor som man kan bli tokig på, läste nyss att man inte ens kan köpa begagnad licens utan att adobe vill sticka näsan emellan.

Jag vet mycke väl att om man inte kan göra nåt själv så får man köpa tjänsten, men ingen ska försöka få mig att tro att Adobe inte är medvetna om ,och utnyttjar, sin ställning, för hur många av oss har kunskap att göra sitt eget Photoshop-program?

Hadde det inte varit för att "alla" använder Photoshop så tror jag inte så många skulle välja det för egentligen är det ju inte ett speciellt lättanvänt program, men liksom Microsoft så utnyttjar dom sin monopol-ställning.

Om blev helt omöjligt att piratkopiera Photoshop sulle nog en stor del av användarna försvinna till nåt annat allternativ, vill verkligen Adobe det?, eller ochså så skulle dem bli tvungna att sjustera prissättningen på sina produkter, Windows Vista finns ju i 6st olika versioner.

//"Och du köpslår så förslaget
och du tar så pass bra betalt.
Att hur än kunden förödmjukar sig
blir affären aldrig av".

Tobber skrev:
Haka inte bara upp dig på dom ekonomiska aspekterna .Har du inte någon som helst åsikt om det andra jag skriver om,att det finns omständigheter till att piratkopiering finns till
Någon gnutta objektivitet måste det väl ändå finnas i dig
Jag förstår mycket väl varför vissa piratkopierar och varför man sedan försöker hitta på argument som rättfärdigar det på olika sätt.

Är du verkligen objektiv när du säger att CS2 är en sådan livsnödvändighet för dig att du tvingas begå brott?

Piratkopiering är inte en fråga om liv och död. Det är betydligt viktigare än så.

Lite skojigt att trådskaparen i första inlägget uttrykligen inte ville ha en diskusion som denna. sen kanske det inte är så hälsosamt att läsa rätt o fel-trådar medan man lyssnar på Wiehe/Afzelius för det är fan så mycke som är fel.

Handlar inte bara om att inte vilj betala utan också om att inte kunna, medan dom som styr gör allt för att få nya små lagar att stödja sig på.

//"Om friheten för den lame
är att få gå precis vart han vill
och den stumme kan bli kejsare
om han bara säger till.
Ja, då är skomakarpojkens frihet
att få stanna vid sin läst
och det är frihet för den fattige
att kunna köpa vad som helst"

Tråden blir intressant ungefär varannan sida, när det dyker upp några tafatta argument för piratkopiering.

Tyvärr, ni som förespråkar det. Jag tycker att ni helt saknar trovärdighet. Det finns billiga alternativ, och det finns gratisalternativ. Ändå snor ni grejorna. Slöa, korkade och omoraliska är vad ni är. Ajöss från mig också!

Jag är faktiskt väldigt nyfiken på vad som finns i Photoshop som man tydligen inte kan leva utan, och som inte finns i andra, billigare, program.
Snälla, upplys mig. Jag undrar verkligen vad det är jag saknar.

lite klent med svar från Photoshopexperterna här.
Ok, nåt mummel om "färgprofiler". Och att det finns guider i tidningar. Hmm...jag läste lite guider häromveckan, och levels är levels oavsett program. jag hade inga problem att använda den kunskapen i ett annat program för att få motsvarande effekt. Och färgprofiler finns det stöd för i det program jag mestadels använder (Graphic Converter) Ni får jobba hårdare om jag skall slanta upp pengarna för Photoshop. Nånting finns det ju uppenbarligen som gör att man måste ha Photoshop.

Jag är väldigt orolig för att mina bilder är dåliga för att jag inte använder desssa funktioner som ingen annan än Photoshop har. Så snälla, upplys mig. Annars kanske jag börjar tycka att tystnaden är väldigt talande...

Och det handlar inte om att "moralisera" för att man har råd. Visst, jag skulle kunna köpa Photoshop men väljer att inte göra det. det finns roligare saker att köpa. Jag köper istället program som gör vad jag behöver till en rimlig peng (några hundra). Men nu blir jag ju som sagt genuint orolig för att jag missar nåt...

BengtJohnsson skrev:
Tråden blir intressant ungefär varannan sida, när det dyker upp några tafatta argument för piratkopiering.

Jag förstår inte varför det är så svårt för folk att motivera.

Det är väl bara att säga som det är: "jag vill ha Photoshop för det är bäst och jag orkar inte lära mig något annat program, Och eftersom jag kan piratkopiera och därmed slippa betala så gör jag det och köper objektiv istället."

Där har ni ett argument.

Istället kommer det något om "rika direktörer", "det finns saker i PS som jag måste ha", "No victim no crime", "det står i tidningar om PS" och liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar