Anders Östberg skrev:
Nej, jag borde ha uttryckt mig tydligare, jag menade inte att du påstått något sådant.
Däremot verkar piratförespråkarna tycka att dom har någon sorts rättighet att få använda Photoshop och andra produkter gratis bara det är för personligt bruk. Jag håller inte med om det. Adobe som äger produkten skulle kunna välja att tillåta det, men det är deras fulla rätta att låta bli. Det finns som sagt ingen moralisk rättighet eller något livsnödvändigt behov av att använda en specifik grafisk editor, låt bli att köpa om priset inte passar, och stöd Open Source och andra "gratis" alternativ istället.
Forskningsresultat, utbildningsmaterial, medicin, nyheter, m.m., där är det lite annorlunda och jag håller med dom som tycker man behöver se över lagstiftningen så att det "allmännas bästa" inte tar för mycket stryk av vinstintressen. Däremot måste man ändå vara realistisk och inse att saker kostar pengar och att om inte skattepengar kan användas så måste någon få göra en liten vinst, hur illa vissa än kan tycka om detta, för att det ska bli någon forskning och utveckling.