vaktmästaren
Aktiv medlem
kenny_lex skrev:
...att det är gratis och man blir inte smittad av de Spy-ware som Adobe lägger in för alla som har lagliga varianter av Photoshop.
Vad är det för Spyware du pratar om här?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kenny_lex skrev:
...att det är gratis och man blir inte smittad av de Spy-ware som Adobe lägger in för alla som har lagliga varianter av Photoshop.
Anders Östberg skrev:
Tycker det framför allt är en moralfråga...
Eftersom jag själv förväntar mig att få betalt för mitt jobb (som av en händelse råkar vara programvara även om det inte är avgörande på något sätt) så är det helt logiskt och nödvändigt för mig att jag också betalar för att få använda andras programvara/musik/foton om dom så kräver. Jag förstår faktiskt inte att så många blundar för den logiken, men det är väl bara ren och skär egoism som gör lagar och moral enkelriktade för vissa.
Anders Östberg skrev:
Har prissättningen något med moral att göra? Ingen tvingar dej att köpa om du inte gillar priset...
Richards skrev:
Man undrar ju vilken normal människa som betalar dryga 9000:- för CS2?!? Om programtillverkarna "förstör" möjligheterna för vanligt folk att prova på deras produkter i hobby/lek-ändamål så tror jag de skjuter sig i foten. Det är ändå på detta sätt som nästa generation lär sig hantera deras program.
Sedan kan man ju fråga sig om hur mycket stöld det egentligen är om man använder ett program som man aldrig skulle köpt.
Tillverkarens inkomstbortfall= 0kr
Tillverkaren har inte haft en krona i utgifter i form av tillverkning av media, dokumentation och packetering
Tillverkningskostnad= 0kr
...inga giriga mellanhänder för distribution och försäljning.
Övriga kostnader= 0kr
Summasummarum så har det inte kostat någon något och stöld av ingenting kan väl knappast kallas stöld?
Den som vill ha rent mjöl i påsen borde ta sig en titt på Ubuntu och Gimp. Och istället för XP och CS2 licensen kan man åka på en månads semester och ta bilder...
Ja och nej.bEPH skrev:
Är det på en reklamkanal som du ser filmen?
Robin Gyllander skrev:
Vad är skillnaden moraliskt i detta fall. Antingen hyr jag en film och kopierar eller om samma film går på tv och jag spelar in den det förstnämnda är väl det som är olagligt men det enda som jag ger pengar till filmen?
Jag tänker mest på den etiska aspekten.Arctic skrev:
Det förstnämnda är inte heller olagligt.
Det kan möjligen bryta mot eventuella villkor som uthyrningsföretaget har men det är en annan sak.
Robin Gyllander skrev:
Jag tänker mest på den etiska aspekten.
Men istället för att banda en simpsons säsong så kan jag tanka hem den. Jag får ju samma avsnitt så jag har skälv svårt att se att en sak är värre.Arctic skrev:
Vilken etik då? Företagens etik att ta betalt flera gånger för samma sak?