ANNONS
Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Och vad gör de med dessa pengar? Jo, de delar ut dem till konstnärer, artister och andra vars material du har kopierat. Så om du spränger dem så förlorar många som gör bilder eller musik sin möjlighet att försörja sig på sin verksamhet. Det vore kanske inte så bra.

Stefan

tror du verkligen att sony bgm skulle gå i konkurs om copyswede sprängdes?

stefohl skrev:
Och vad gör de med dessa pengar? Jo, de delar ut dem till konstnärer, artister och andra vars material du har kopierat. Så om du spränger dem så förlorar många som gör bilder eller musik sin möjlighet att försörja sig på sin verksamhet. Det vore kanske inte så bra.

Stefan

Men om de tar betalat för något som du inte kan göra lagligt! Det är vad jag kallar för bedrägeri!

Kan du förklara för mig (vilket copyswede inte kunde) hur jag kopierar min inköpte DVD film till en tom beskattad dvdmedia?

David G skrev:
Det var inte meningen att va löjeväckande.
Är det då min pappa som är mest brotslig genom att han har låtit någon kopiera hans inköpta kassettband?

Det är det vi betalar mediaskatt för, problemet är att kassettband hade inte kopieringskydd när den privata skatten infördes, idag tar man ut mediaskatt för något man inte kan göra. Antingen ska skatten avskaffas eller kopieringskydd förbjudas. Man kan inte både ha kakan och äta den :)

Robin Gyllander skrev:
tror du verkligen att sony bgm skulle gå i konkurs om copyswede sprängdes?
Men nu är det inte bara Sony som får pengar utan det går faktist också till de enskilda artisterna. Det är genom att det finns avtal med Copyswede som du kan kopiera en hel del material helt lagligt. Du får t ex göra kopior för ditt eget bruk och du får också ge bort kopior till dina närmaste vänner fullständigt lagligt genom att det finns avtal mellan Copyswede och producenter och konstnärsorganisationer.

Stefan

eosguy skrev:
Men om de tar betalat för något som du inte kan göra lagligt! Det är vad jag kallar för bedrägeri!

Kan du förklara för mig (vilket copyswede inte kunde) hur jag kopierar min inköpte DVD film till en tom beskattad dvdmedia?
Har du inte upptäckt att man kan kopiera annat än DVD-filmer till en DVD-skiva?

Stefan

stefohl skrev:
Men nu är det inte bara Sony som får pengar utan det går faktist också till de enskilda artisterna. Det är genom att det finns avtal med Copyswede som du kan kopiera en hel del material helt lagligt. Du får t ex göra kopior för ditt eget bruk och du får också ge bort kopior till dina närmaste vänner fullständigt lagligt genom att det finns avtal mellan Copyswede och producenter och konstnärsorganisationer.

Stefan

Jag skulle gärna se att det vart olagligt att kopiera sitt egen film om dom tog bort skatte det enda som ligger på mina dvd+r skivor är jpeg filer och cr2 filer.

stefohl skrev:
Har du inte upptäckt att man kan kopiera annat än DVD-filmer till en DVD-skiva?

Stefan

Jag brukade ta backup till dvd, men nu har jag en annan lösning.

Men varför ska jag betala mediaskatt till någon s.k konstnär som inte kan försörja sig själv, jag betalar förmodligen även skatt till den hans socialförsäkring även kallad konstnärslön!!! Kan man inte försörja sig som konstnär så gör man som alla andra och skaffar sig ett riktigt jobb och sysslar med sin "konst" på sin fritid som en hobby!!!

tillbaka till ämnet! Varför skall jag betala pengar till andra människor när jag kopierar mina egna upphovsrättsbilder till en tom skiva?

Om jag nu vill kopiera en film eller musikskiva så är de kopieringsskyddade så jag kan inte ens nyttja rätten att kopiera som jag tvingas att betala för! Bedrägeri så det skriker om det!

Jag skulle gärna köpa en privatskatt av staten som säger att alla som surfar på internet ska betala 7kr per dag till mig i skatt, för de har möjligheten att surfa in på min hemsida! Om de är intresserade av det eller inte skiter jag i jag ska ha min surfskatt eftersom de kan surfa in på min sida! Lika logiskt som att tvingas betala media skatt för att jag skulle teoretiskt kunna bränna ned någon annans filer på min skiva!

Robin Gyllander skrev:
Jag skulle gärna se att det vart olagligt att kopiera sitt egen film om dom tog bort skatte det enda som ligger på mina dvd+r skivor är jpeg filer och cr2 filer.
Citerar från den organisation som du vill spränga:

Ersättning skall dock inte utgå för kassetter och skivor som används i professionell verksamhet. Detta undantag beror på att lagen är avsedd att ersätta dem som medverkat till att skapa ett verk för den betalning de går miste om när deras verk kopieras av privatpersoner för privat bruk.

Professionella användare kan t.ex. vara kopieringsföretag, Radio- och TV-stationer, fotografer, film- och musikproducenter etc.

Stefan

http://www.dvdshrink.org/what.html
Använde det här för att kopiera mina DVD.
Helt idiotiskt att dvd-skivor inte ligger i nån skyddande kassett som disketter.

Finns ju inte så mycke att kopiera förståss. det mesta som ges ut är ju skit.

Fast idag ska jag faktiskt titta på en helt lagligt köpt DVD, "Good Bye Lenin" fast jag har redan laddat ner den, men jag är lite dålig på tyska och så orkar jag inte vänta 10 timmar på att konvertera de nerladdade filerna till dvd-format.

stefohl skrev:

Ersättning skall dock inte utgå för kassetter och skivor som används i professionell verksamhet. Detta undantag beror på att lagen är avsedd att ersätta dem som medverkat till att skapa ett verk för den betalning de går miste om när deras verk kopieras av privatpersoner för privat bruk.

Professionella användare kan t.ex. vara kopieringsföretag, Radio- och TV-stationer, fotografer, film- och musikproducenter etc.

Stefan

Tror du en hobbyfotograf som jag skulle kunna klassas som "professionell verksamhet" verför måste man vara professionell kan jag klassa mi gskälv som professionell back uppare och skulle copy swede godkänna detta?

Robin Gyllander skrev:
Tror du en hobbyfotograf som jag skulle kunna klassas som "professionell verksamhet" verför måste man vara professionell kan jag klassa mi gskälv som professionell back upp och skulle copy swede godkänna detta?
Du måste ha en registrerad firma, men det räcker med en enskild firma.

Stefan

stefohl skrev:
Du måste ha en registrerad firma, men det räcker med en enskild firma.

Stefan

Lite jobbigt att starta eget för en studerande 17 åring. Får importera mina skivor från det fria landet tyskland istället. kan jag int espränga dom får jag försätta dom i konkurs.

Varför ges det ut film på DVD överhuvudtaget?
Varför inte fortsätta med 35mm film?
Jag känner många som har möjlighet att kopiera en DVD men jag vet ingen som kan kopiera en biograf-film.
Lika dant med CD, varför började dom sälja CD om det är så lätt att kopiera? Är det nån här som haft en maskin för att kopiera LP-skivor?

stefohl skrev:

Stefan

jag har haft ett sådant undantag, men det är helt meningslöst då du inte hittar något vettigt företag som orkar sälja "skattefritt", de som säljer är svindyra! Det enda rätta är att göra som majoriteten av de som köper mycket skivor och det är att belasta miljön med transporter från tyskland till sverige med låg beskattade skivor.

eosguy skrev:
jag har haft ett sådant undantag, men det är helt meningslöst då du inte hittar något vettigt företag som orkar sälja "skattefritt", de som säljer är svindyra! Det enda rätta är att göra som majoriteten av de som köper mycket skivor och det är att belasta miljön med transporter från tyskland till sverige med låg beskattade skivor.
Eftersom jag gör många cd- och DVD-skivor har jag naturligtvis ett sådan undantag och jag har hittat flera företag som vänder sig till professionella användare som ser det som självklart att man har ett sådant undantag.

Stefan

stefohl skrev:
Eftersom jag gör många cd- och DVD-skivor har jag naturligtvis ett sådan undantag och jag har hittat flera företag som vänder sig till professionella användare som ser det som självklart att man har ett sådant undantag.

Stefan

säljer de skivor billigare än wesellcd?

Vad ska en privatperson som gör mycket backup göra?, Den privata intresseföreningen Copyswede som beskattar privatpersoner ger inte undantag till privatpersoner som avböjer sig rätten att kopiera upphovsskyddatmaterial.

Det finns ingen normal människa som kan komma med en ända vettig anledning varför en privat intresseorganisation ska ha rätten att beskatta sveriges medborgare för att de köper tomma mediaskivor och kopierar sina egna filer till dessa.

De enda som kan motivera detta är de som tjänar på det personligen!

Har inte läst hela tråden, så jag vet inte om jag är först med denna åsikt nu.

Personligen tror jag att det är bra för adobe att folk tankar PS olagligt.

Pelle (helt påhittad. Syftar inte på någon.) fotar mycket men är en fattig student som inte har råd att köpa en licens. Han tankar PS och är sedan fast i PS-träsket. Han kommer man andra ord alltid att använda det.

Han blir sedan duktig och startar en fotofirma, eller så fortsätter han bara sin hobby. I vilket falls om helst har han nu fast jobb, hus, bil familj och allt annat, och kan nu betala för PS.

Adobe har då fått en livslång kund pga att han tankade sin/sina första versioner. Dessutom har Adobes konkurrenter missat en kund.

Sen tycker jag att argumentet att nedladdning kan jämföras med att stjäla, är helt fel.

Det kan endast handla om utebliven vinst, eller vinst på lång sikt om man tar mitt exempel ovan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar