Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem ska man betala till för sina nedladdade filmer och hur mycket?

Man kanske kan byta så att jag skickar en kubikmeter fint huggen björkved till Per Gessle så kan han ha lite mysigt framför brasan medan jag lyssnar på Fån Telefån.

DVD-skivor till kameror som spelar in på DVD, slipper man avgiften på dom?

Senast ändrad:
Klart man kör orginal.

Vägra pirat, jag kör alltid original inte alltid senaste versionen.Men dock original.

Så länge man gör vinst pengar på sina bilder ska man betala för original program, punkt slut.

Pirat kopiering = ok med bild stöld... min åsikt i alla fall

/Patrik

eosguy skrev:
Det finns ingen normal människa som kan komma med en ända vettig anledning varför en privat intresseorganisation ska ha rätten att beskatta sveriges medborgare för att de köper tomma mediaskivor och kopierar sina egna filer till dessa.
Nu är det ett system som finns i hela Europa där alla upphovsmannaorganisationer och producenter går samman för att hantera den ersättning som staten har sagt ska utgå för att du har rätt att privatkopiera. Inte riktigt en privat intresseorganisation i den vanliga betydelsen.

Stefan

Eeros skrev:
Hur får man som företagare tillbaka mediaskatten man betalar när man köper tomma DVD-skivor?

ansök hos http://www.copyswede.se/

Men det är ändå billigare att importera från wesellcd än att köpa hos en högmarginalfirmor som vänder sig till professionella användare.

Men det är ändå bra att ansöka även om man inte handlar i sverige, då du belastar deras administration, de kommer varje år skicka ut en löjlig blankett som du ska fylla i för att få handla "skattefritt" hos dyra firmor nästa år igen!

Eeros skrev:
Hur får man som företagare tillbaka mediaskatten man betalar när man köper tomma DVD-skivor?
Du skaffar dig ett avtal med Copyswede. Då får du ett nummer som du anger när du köper skivor. Då behöver du inte betala denna skatt.

Stefan

Om någon vill se hur mycket skatt vi tvingas betala för media, se denna länk http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10532

Lite lustigt att man utöver mervärdesskatt på den mp3 spelare du köper även tvingas betala skatt till den privata föreningen copyswede, så för att få nyttja de lagligt inköpte digitala musikfiler du köpt på din mp3 spelare tvingas du först betala en skatt till mediabranshen, och musikbranshen klagar på att det är så synd om dem :)

Värt att nämna är även att mediabranshen jobbar för fullt för att få beskatta våra hårddiskar. De beskattar redan hårddiskarna i inspelningsbara dvdspelare. Det är bara en pengafråga innan de även beskattar våra datorer!

stefohl skrev:
Men nu är det inte bara Sony som får pengar utan det går faktist också till de enskilda artisterna. Det är genom att det finns avtal med Copyswede som du kan kopiera en hel del material helt lagligt. Du får t ex göra kopior för ditt eget bruk och du får också ge bort kopior till dina närmaste vänner fullständigt lagligt genom att det finns avtal mellan Copyswede och producenter och konstnärsorganisationer.

Stefan

Länk till källan.
Det låter otroligt att man får kopiera dvd:er lagligt och ge bort till kompisar.

eosguy skrev:
ansök hos http://www.copyswede.se/

Men det är ändå billigare att importera från wesellcd än att köpa hos en högmarginalfirmor som vänder sig till professionella användare.

Men det är ändå bra att ansöka även om man inte handlar i sverige, då du belastar deras administration, de kommer varje år skicka ut en löjlig blankett som du ska fylla i för att få handla "skattefritt" hos dyra firmor nästa år igen!

Än mer ologiskt är det när jag lagrar mina egna producerade filer ska tvingas betala artister pengar så de berikas ekonomiskt av mina verk.

Det är legalt att göra klopior av legala original och tanken är att avgift på CD/DVD e t c ska täcka det bortfallet til artisterna. Hur de sedan vet vems verk som kopieras legalt har jag dock ingen aning om. Kassetskattens eller vad den heter denna vecka är på intet sätt befogad. Det är bättre att ta ut avgiften på originalmediat, d v s på den produkt som artisten själv säljer som t ex en inspelad CD.

RolandM skrev:
...
Det är bättre att ta ut avgiften på originalmediat, d v s på den produkt som artisten själv säljer som t ex en inspelad CD.
Jag tycker också att man i huvudsak ska ta ut avgifter och skatter från dom som använder en viss vara eller tjänst, även om det ibland är nödvändigt med "fördelningspolitik" för att sprida bördan.

En möjlig nackdel här vore att i praktiken skulle det ge högre pris på musikCDn/filmDVDn, och därför driva fler till att låta bli att köpa och istället ladda hem olagligt. Var brytpunkten ligger för acceptabelt pris vet jag inte men för väldigt många så är det redan för svårt att ställa lagligt/dyrt mot olagligt/gratis och välja rätt.

Anders Östberg skrev:
Jag tycker också att man i huvudsak ska ta ut avgifter och skatter från dom som använder en viss vara eller tjänst, även om det ibland är nödvändigt med "fördelningspolitik" för att sprida bördan.

En möjlig nackdel här vore att i praktiken skulle det ge högre pris på musikCDn/filmDVDn, och därför driva fler till att låta bli att köpa och istället ladda hem olagligt. Var brytpunkten ligger för acceptabelt pris vet jag inte men för väldigt många så är det redan för svårt att ställa lagligt/dyrt mot olagligt/gratis och välja rätt.

*CD-R 1,00 kr

*CD-RW 1,60 kr

*DVD-R/+R 4,7 GB 3,25 kr

*DVD-RW/+RW 4,7 GB 5,20 kr

*DVD-R/+R Double Layer 8,5 GB 5,88 kr

Det är priserna som copyswede vill ha ut! Det är bara att lägga på dem på sina försäljningspriser! Det är helt sjukt att en grupp privataföretag har köpt sig rätten att beskatta samtliga medborgare som nyttjar inspelningsbar media! Värt att nämnas är bla att porrindustrin som är hårt drabbad av kopiering inte får en krona från copyswede! Piratkopiering må vara olagligt men jag klandar ingen som gör det så länge som dessa företag tar ut avgift för inspelningsbar media, där oftast det som spelas in på skivorna INTE kommer från laglig privatkopiering. Copyswede och deras medlemsföretag är inte ett dugg bättre än piratkopierarna.

Senast ändrad:
Kan inte någon ge en länk där det stog att man fick kopiera dvder och ge till vänner? SNälla :)

Är ingen expert på lagen, men jag kan tänka mig att detta handlar om att man får spela in från radio och TV för eget bruk, t.ex. för att titta på eller lyssna på programmet senare. Däremot får man antagligen inte kopiera en inköpt DVD-film och ge den till grannen.

Robin Gyllander skrev:
Länk till källan.
Det låter otroligt att man får kopiera dvd:er lagligt och ge bort till kompisar.

www.copyswede.se är en länk. Sedan kan du ju också kolla vad som menas med kopiering för privat bruk. Sedan finns det ju ett skydd på filmer som ligger på DVD-skivor som finns där för att hindra kopiering.

Stefan

Anders Östberg skrev:
Är ingen expert på lagen, men jag kan tänka mig att detta handlar om att man får spela in från radio och TV för eget bruk, t.ex. för att titta på eller lyssna på programmet senare. Däremot får man antagligen inte kopiera en inköpt DVD-film och ge den till grannen.

Du får kopiera en köpt dvd film och ge till din närmaste vänkrets, det är bla detta som vi betalar skatt till de privata media företagen som står bakom copyswede, många tror att copyswede är en statlig myndighet men det är alltså ett par privata media företag som genom lobbying och mutor har köpt sig rätten att beskatta inspelningsbar media. Att de får betalt för rätten att du ska ha rätten att kopiera den media du betalat för att ta del av, hindrar dem inte för att göra allt för att förhindra dig att utnyttja det du betalar för.

Jag har säkert förbrukat över 1000 dvd-r skivor de sista 10 åren och jag har ALDRIG kopierat en köpt dvd film (har försökt få copyswede att visa mig hur jag gör, då jag betalat för det till dem) jag har ALDRIG bränt ned något inspelar från tv/radio eller dylikt, jag har ALDRIG hört talas om någon som har bränt ned något inspelat från tv eller radio på en dvd-r skiva, trots detta så tvingas vi betala mediaskatt till copyswede!

Så så länge vi betalar skatt för att kopiera fritt så, ladda ned precis vad du vill från nätet från de mediaföretag som står bakom copyswede!, du har ju trots allt betalat för det!!!!, om de motarbetar dina rättigheter så får du besöka sidor där deras skydd är borttagna! Jag bistår gärna med länkar!

stefohl skrev:
www.copyswede.se är en länk. Sedan kan du ju också kolla vad som menas med kopiering för privat bruk. Sedan finns det ju ett skydd på filmer som ligger på DVD-skivor som finns där för att hindra kopiering.

Stefan

Doh! Du ser inte ett moment 22 i att vi betalar för rätten att kopiera, samtidigt som idioterna lägger in skydd för att kopiera?

Om vi ger ett exempel, du tvingas betala skatt till microsoft för att du kan färgkalibrera din skärm i windows, vare sig du tänker färgkalibrera din skärm eller inte så tvingas du betala en skatt för detta. Dock så tänker microsoft göra allt i sin makt att du inte kan ladda in färgprofilen och använda den. Din enda chans att använda din färgprofil som du betalar för att kunna använda är att använda en olaglig version där microsofts skydd mot färgprofiler är borttagna. Tycker du att det är rimligt att du tvingas betala skatt för färgprofiler till microsoft när de samtidigt gör allt för att du inte ska kunna använda den samma utan att begå ett brott?

eosguy skrev:
Du får kopiera en köpt dvd film och ge till din närmaste vänkrets, det är bla detta som vi betalar skatt till de privata media företagen som står bakom copyswede, många tror att copyswede är en statlig myndighet men det är alltså ett par privata media företag som genom lobbying och mutor har köpt sig rätten att beskatta inspelningsbar media.

Nu blev jag nyfiken, kan du ge en källa till att det varit mutor inblandade.

Med tanke på att Svenska Fotografernas Förbund är ett av dessa företag som du påstår har betalat mutor, så vore det bra om du presenterade konkreta bevis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar