Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hela hårdvaruindustrin tjänar massor med kosing på vårt kopieringsintresse. De skulle knappast vart där de är idag utan piratkopieringen.

Är folk musikiintresserade köper de kanske ny stereo lite oftare än en icke intresserad. En biointressera fixar ny tv, projektor eller kanske den senaste Blueray spelaren.
Rimligen skulle då hårdvarutillverkarna bidra med stöd till de stackars mjukvaru och musiktillverkarna.

För vad båda vill göra, är att tömma våra plånböcker. Oavsett vilken ekonomi vi har.

Visst är det fel att sno grejjer, men är det verkligen moraliskt att lura på "kidsen" allt mobilskräp, ta betalt för tjänster på barnens chatsiter och alla andra mer eller mindre fula knep för att lugga 5-15 åringarna på sin veckopeng.

Så vem bär på den tyngsta moralbördan..... egentligen?
 
Redaktionen på fotosidan som lurar av en massor av stackars fotografer 100 kronor om året.
 
Chet skrev:
Visst är det fel att sno grejjer, men är det verkligen moraliskt att lura på "kidsen" allt mobilskräp, ta betalt för tjänster på barnens chatsiter och alla andra mer eller mindre fula knep för att lugga 5-15 åringarna på sin veckopeng.
Jag anser och tror att pengar är till för att luggas/förbrukas. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket sämre att de köpte chattid än att de köpte godis/porrtidningar(då får de iof motion, så det är väl bra)/kläder/sprit eller nåt annat. Vad anser du att de borde lägag pengarna på som är bättre? Visst kan det finnas en eller två som ger hela pengen till behövande barn i afrika men det ser jag som en försvinnande liten del.
 
bEPH skrev:
Jag anser och tror att pengar är till för att luggas/förbrukas. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket sämre att de köpte chattid än att de köpte godis/porrtidningar(då får de iof motion, så det är väl bra)/kläder/sprit eller nåt annat. Vad anser du att de borde lägag pengarna på som är bättre? Visst kan det finnas en eller två som ger hela pengen till behövande barn i afrika men det ser jag som en försvinnande liten del.

Javiss är det lika bra.... men!

Många har knappt en susning om vad det är de laddar hem, utan det är föräldrarna som gör den mysiga upptäckten.
Tusentals kronor in på någon jättesnäll farbrors konto. Kan vara farbjor Telia eller någon annan jättesnäll människa.
 
Kommer nånsin den hår tråden att gå framåt?
för
emot
för
emot
för...
 
Robin Gyllander skrev:
Kommer nånsin den hår tråden att gå framåt?
för
emot
för
emot
för...
Suck... Robin, läs mitt tidigare inlägg och svar till dig i denna tråd. Läs det därefter en gång till (kanske ytterligare en gång efter det) och inse att man inte kan "prata av sig" eller få alla att tycka samma sak om allt.

Denna tråd kommer ALDRIG att gå framåt eftersom det inte finns någon riktning att "gå" i som alla kan enas om är "framåt". Och att fortsätta slänga fotogen på en brasa i tron om att den ska slockna är fruktlöst. Vill du inte att det ska fortsätta, sluta då...

Beteende som detta gör att man får epitetet "troll" på nätet.
 
Robin Gyllander skrev:
Redaktionen på fotosidan som lurar av en massor av stackars fotografer 100 kronor om året.

Noterar att du inte är en av dom - tycker du inte att 100 kr/år är ganska billigt för all info och allt nöje du får här?

Visst är det bra att andra betalar (musik, webplatser, programvara) så det finns något att använda gratis och piratkopiera. ;-) ;-)
 
Anders Östberg skrev:
Noterar att du inte är en av dom - tycker du inte att 100 kr/år är ganska billigt för all info och allt nöje du får här?

Visst är det bra att andra betalar (musik, webplatser, programvara) så det finns något att använda gratis och piratkopiera. ;-) ;-)

Jag var ironisk.
 
Polisen skulle ju spärra piratebaty för att det går att få tag i barnporr men skulle dom spärra ett länksskafferi där det finns länkar till barnporr.
Modo hade ju barnporr på sin sida xD
 
intressant diskussion.

En intressant aspekt jag skulle vilja ta upp är om ni som övertygade av att det är fel med piratkopiering tycker att straffskalan motsvarar brottets dignitet? Jag misstänker att världen skulle få väldigt många människor som går i personlig konkurs innan de ens fyllt 18 om alla skulle ställas till svars.
 
Re: intressant diskussion.

teddan skrev:
En intressant aspekt jag skulle vilja ta upp är om ni som övertygade av att det är fel med piratkopiering tycker att straffskalan motsvarar brottets dignitet? Jag misstänker att världen skulle få väldigt många människor som går i personlig konkurs innan de ens fyllt 18 om alla skulle ställas till svars.

Vilken är straffskalan egentligen? Piratkopiering för "personligt bruk" kostar väl i princip ingenting, däremot har jag inga problem med att det är duktiga straff för dom som förmedlar kopior genom att driva servrar med kopierat material på eller för dom som säljer och tjänar pengar på andras egendom, dom begår ju medvetna brott.

Det blev förstås en övergångsperiod innan folk justerar sitt beteende, innan det går hem att det kostar att begå brott. Åldern är väl ingen ursäkt.
 
Måste det finnas ett uppsåt att sprida för att det ska vara ett brott?
Tänk om jag bara vill veta vad artisten/låten heter?

http://darg.mine.nu/foto/blandat/help_me.mp3
Den här tog det långtid innan jag hittade, nån som vet vem det är?




Jag har också börjat ersätta alla filmer jag har på VHS med digitala versioner. En gång i tiden satt jag och kopierade filmer fram och tillbaks på VHS, hadde egentligen tänkt köpa nån sorts video-kort till datorn men thepiratebay.org finns ju.

Är det fel att ladda ner nåt som man redan har?



http://darg.mine.nu/foto/blandat/Bob__Dylan.mp3
 
Senast ändrad:
Re: Re: intressant diskussion.

Anders Östberg skrev:
Vilken är straffskalan egentligen? Piratkopiering för "personligt bruk" kostar väl i princip ingenting, däremot har jag inga problem med att det är duktiga straff för dom som förmedlar kopior genom att driva servrar med kopierat material på eller för dom som säljer och tjänar pengar på andras egendom, dom begår ju medvetna brott.


Ur Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:

Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovsmannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig verksamhet och han eller hon inte utnyttjar framställda exemplar av datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk.
 
vad är grejen? så fort man pratar pirat kopiering så börjar folk dra upp att det är samma sak som om man skulle stjäla i den lokal handelen..Stjäl du från lokal handlen så drabbar det ju ägaren , vilket i sin tur drabbar kunderna då denna måste höja priserna för att kompensera det som stal. Medans med kopiering av program så tar du inget utan det man gör är att man får en kopia av programet.. själva programet finns kvar,, vilket det inte gör om du stjäl i en fysik butik.

varför är företag så rädda för att utvecklas med att låsa sina produkter till licenser för dyra pengar.. när det finns folk som gladdlingen skriver program och delar ut med öppen käll kod så att vem som helst kan förbättra och bygga vidare(där av namnet open source).
 
Säger inte att det är rätt att piratkopiera men många affärsmodeller för digitala produkter är anpassade efter det gamla fysiska flödet. Digital film, musik, journalistik och mjukvara säljs som om det vore glass.
 
Nackdelen med demo vertioner (30 dar) är att då måste man sitta princip sett varge dag för att se om detta program pasar mig.. Men är man som jag hobby fotograf och vardagar går upp 5 och kommer hem 5 från jobbet.

Ska jag då sitta och försöka lära mig ett prog och se om det just passar mig? Om man sedan har barn finns det ju ännu mer tid till det ...not :p

Det är väll det som är fördelen med PK.. Man kan i lugn och ro test och se om detta är något för mig.. nackdelen blir väll då att man tänker.. "Nu har jag ju redan programet varför ska jag då gå och köpa det".. Bättre då att man får testa programet 30 gånger i stället för dagar.. Men en även en annan nackdel med en demo är ju att det innehåller ju inte häller alla delar utan bara några är tillgänliga till skillnad från en PK.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.