Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
kolla in michael moores film sicko.. där en astmatiker inte har råd med sin medecin i usa för att den kostar ca 1000 kr medans när dom tar en tripp till kuba kan man få samma medecin för ca 100kr .. klart att personer som paris hilton har råd me den medans vanligt folk inte har.. där har du nackdelen med patent..

Bara för att "vissa"människor i usa har råd betyder det inte att personer i nigeria har råd med den.
 
Det enda som talar för piratkopiering är att man inte har stoppat det.

Teknik finns för att göra det i stora drag hopplöst att kopiera ett program. Men av olika orsaker väljer tillverkarna att inte implementera sådana lösningar.

Det roliga i vår värld är att man kan tala sig varm om varför det skulle vara okej att kopiera ett program. Men fan ta den som kopierar en av våra digitala bilder.

/Maverick
 
Maverick skrev:
...
Det roliga i vår värld är att man kan tala sig varm om varför det skulle vara okej att kopiera ett program. Men fan ta den som kopierar en av våra digitala bilder.
/Maverick

Visst är det så, piratkopierarna tar sig rätten att bestämma att andras arbete och egendom ska vara tillgängligt för dom gratis. Hade dom själva lagt miljoner på utvecklingen av det som kopieras hade det säkert låtit annorlunda. Det är lätt att snacka när det inte drabbar en själv.

Att jämföra medicin och programvara haltar lite tycker jag, ingen lider av att låta bli att köpa Photoshop (som för övrigt följer med många kameror i enklare men fullt funktionell version, tillsammans med kameratillverkarens egna programvaror). För livsnödvändiga saker tycker jag det ska finnas lagstiftning som inte onödigt hindrar användning, och jag tror det delvis finns eller är på väg att förbättras. Dom som lägger mycket stora pengar på att utveckla mediciner måste dock få chansen att tjäna tillbaka pengarna, annars finns inga investerare som vill satsa pengarna. Alternativet är väl att förstatliga hela klabbet men jag tror inte det skulle fungare att få folk att lägga så mycket skattepengar som skulle krävas. I den naiva och idealistiska värld som vissa förespråkare för "gratis" lever i kanske, där någon annan alltid betalar, men inte i verkligheten.
 
Lite etik scenario. Jag ser terminator 2 på tv och spelar in den på dvd, men min kompis tankar hem den istället för att han orkar inte spela in.
Vad är skillnaden etiskt?
För att inte bland ain reklam så spelades den på en reklamfri kanal.
 
Robin Gyllander skrev:
Lite etik scenario. Jag ser terminator 2 på tv och spelar in den på dvd, men min kompis tankar hem den istället för att han orkar inte spela in.
Vad är skillnaden etiskt?
För att inte bland ain reklam så spelades den på en reklamfri kanal.
Skillnaden är att du har via TV/kabelavgiften betalt för att se filmen och så länge du inte säljer eller lämnar vidare DVDn så är det för eget bruk. Din kompis tankar hem en illegal kopia som någon annan olovligt spridit.
 
Om jag av praktiska själ inte orkar hålla på med min gamla VHS-kopia inspelad från TV och istället laddar ner Terminator 2 då?

Senast laddade jag ner Barry Lyndon men jag har den ochså inspelad på VHS. VHS-banden är ju så stora och klumpiga.

Eller "Brothers in Arms" av Dire Straits, jag har både kassett och CD och av både kassetten och CDn hart jag gjort Mp3-filer. Ändå laddade jag ner "Brothers in Arms" till mp3-spelaren för jag hittade inte CDn och orkar inte spela av kassetten igen.
 
Anders Östberg skrev:
Skillnaden är att du har via TV/kabelavgiften betalt för att se filmen och så länge du inte säljer eller lämnar vidare DVDn så är det för eget bruk. Din kompis tankar hem en illegal kopia som någon annan olovligt spridit.

Exakt. Förenklat sagt så handlar upphovsrätt om publicering, inte kopiering.

(amerikanarna har ett bedrövligt dåligt ord för det)
 
David G skrev:
Om jag av praktiska själ inte orkar hålla på med min gamla VHS-kopia inspelad från TV och istället laddar ner Terminator 2 då?

Senast laddade jag ner Barry Lyndon men jag har den ochså inspelad på VHS. VHS-banden är ju så stora och klumpiga.

Eller "Brothers in Arms" av Dire Straits, jag har både kassett och CD och av både kassetten och CDn hart jag gjort Mp3-filer. Ändå laddade jag ner "Brothers in Arms" till mp3-spelaren för jag hittade inte CDn och orkar inte spela av kassetten igen.

Att du tycker att något är obekvämt eller att du inte orkar göra något och därför begår ett brott håller nog inte rent juridiskt. :)

Det är faktiskt lite löjeväckande med alla försök att motivera varför det skulle var OK på något sätt att piratkopiera. Är det inte enklare att bara erkänna att det är ett brott men att folk väljer att göra det ändå av olika mer eller mindre bra skäl, på samma sätt som man väljer att köra för fort, fuska med deklarationer och bidrag och gå mot röd gubbe när det passar en? Om man kan passa in det i sitt samvete så är det väl upp till var och en, försök bara inte att få det till att det är rätt att göra så.
 
Senast redigerad av en moderator:
Star Wars har jag en gång i tiden köpt på VHS, senare de nya versionerna, köpt dem i dyr och fin laserdisc utgåva, jag har dvd boxen, om jag den dagen de släpps på HD skulle ladda ned dem i x264 format, är jag då en hemsk människa, som redan betalat för rätten att se dessa filmer ett flertal gånger. (Nu är jag en Star Wars sucker och kommer köpa dem på HD)

Det man skulle kunna önska är att man köper en licens att ta del av något, jag köper licens att lyssna på Gessle's nya platta, vart jag sen får tag på filerna borde vara helt ointressant. Om jag repar min skiva, eller får en hdd krash på mina digitala filer så ska det inte vara ett brott att återanskaffa det jag har betalt att få ta del av.
 
Tja, det kanske inte är samma leverantör av dom olika CD/Video/DVD/Laserdisk/online whatever format, ska någon av dom då leverera gratis till dig för att du är missnöjd med dom andra formaten?
 
Varför är det så få som skiljer privatkopiering från piratkopiering ?

Piratkopiering syftar ju till att kopiera och sprida skyddade verk till andra, antingen via försäljning eller via fildelning.

Privatkopiering handlar om att man får tag på kopior ur den närmare vänkretsen, och använder dessa för privat bruk. Inte för att tjäna pengar på det.

Sen är det helt omöjligt att försöka påstå att kopiera ett program är samma sak som att stjäla en volvo från en bilförsäljare. Av den enkla och mycket uppenbara anledningen, programmet finns kvar, volvon finns inte.

Det hela är ännu roligare när upphovsrättsindustrin i sin helhet försöker använda en kopia= ett sålt exemplar. Det funkar helt enkelt inte.

Ponera att det var helt omöjligt att kopiera photoshop, att man endast kunde köpa det om man ville använda det.
Hur många hobbyfotografer skulle egentligen köpt det ? Kanske de som redan har köpt det.

De flesta människor som har olagliga program på datorn har det eftersom det är gratis och tillgängligt. Om gratis tillgänglighet försvann skulle de inte bry sig om att köpa programmen.

Oavsett hur "hårt" företag går fram i att slåss mot piratkopieringen så fokuserar mjukvarubranchen på att jaga företag som använder olagliga versioner, och försäljare som säljer sådana.
När har ni sett Adobe stämma amatörfotografen Kalle pga att han mixtrade med sin bild i Photoshop som han inte betalt ?

Självklart skall människor som säljer och tjänar pengar på olagliga kopior straffas, och bötfällas, det leder med all säkerhet till stora förluster för mjukvaruutvecklare.
Men privatpersoner som skaffar avancerade program för att leka med dessa är inte intresserade att köpa från första början.
Det är vare sig fel moraliskt, och lagen talar inte till fördel för mjukvaruutvecklare.

Det går att kopiera en volvobil också, det kostar tid och pengar dock. Volvo lär knappast göra något åt att du använder en sådan för privat bruk.
Försöker du ständigt kopiera deras bilar och sälja dem så lär de knacka på dörren.
 
Anders Östberg skrev:
Tja, det kanske inte är samma leverantör av dom olika CD/Video/DVD/Laserdisk/online whatever format, ska någon av dom då leverera gratis till dig för att du är missnöjd med dom andra formaten?

pengarna hamnar hos Lucas i slutändan, jag har skickat åtskilliga tusen lappar till honom, och det är helt ok. Det jag undrar äv vad vi betalar för egentligen, rätten att ta del av upphovsverket eller filen/skivan.
 
Dom som tillverkar, säljer och levererar skivan, samt dom som gjort innehållet på den, får skaffa sig ett annat jobb då eftersom deras intäkter försvinner, bara du får innehållet gratis. ;-)
 
Jag roade mig för något år sedan att maila till copyswede (den privata förening som fått rätt att beskatta media)

Jag uppgav mitt problem som var, att jag under flera år betalat skatt till deras privata förening för att ta backup på mina egna filer, och nu ville utnyttja rätten jag betalat för nämligen att ta några kopior på några av mina köpta dvd filmer och ge till min mamma, men problemet var att ingen av filmerna gick att kopiera. Jag bad om instruktioner hur jag kunde gå till väga för att utnyttja det jag betalat dem för.

Jag fick efter ca 1 vecka svar från juristen på Copyswede och han kunde inte lämna någon information hur jag kunde kopiera de skyddade skivorna som jag betalar för att kunna privatkopiera.

Jag undrade om det var så att copyswede i själva verket sysslar med bedrägeri då de tar betalt för något som man inte kan göra. och erbjöd mig att skicka mina filmer + beskattade tom skivor så de kunde kopiera dessa till mig.

Fick aldrig mera svar från dem.

Roade mig även med att maila dåvarande regeringen och undrade hur man går tillväga för att köpa sig en egen skatt och hur mycket det kostar. Fick inget svar och antar att sossarna inte trodde att jag hade råd att betala vad det kostar att köpa sig en privat indrivning skatt.

Så vem är det som är kriminell en privat förening som köpt sig rätten att beskatta befolkningen för en tjänst som de inte levererar, eller personer som betalar mediaskatt och som tvingas ladda ned filer från nätet där skyddet är borttagen för att nyttja rätten att privatkopiera som man tvingats betala för.

(Ps vi bortser från programvaror, då de inte köpt sig rätten att beskatta våra mediaskivor)

Ps2´, jag köper mina media skivor från tyskland som har en mycket lägre mediaskatt än sverige.
 
Anders Östberg skrev:
Dom som tillverkar, säljer och levererar skivan, samt dom som gjort innehållet på den, får skaffa sig ett annat jobb då eftersom deras intäkter försvinner, bara du får innehållet gratis. ;-)

Jag får inte innehållet gratis, jag har betalat för innehållet flera ggr om. Jag kan tänka mig att betala för materialkostnaden att framställa ett nytt uppdaterat exemplar av den film jag köpt rätten att se på. Jag kan tom ladda ned den så har vi ingen materialkostnad och besparar dessutom miljön.
 
Dom där svinen copyswde får in 160 mille vilken jävla skandal ska dom inte börja skatta videokameroro också för dom kan manju spela av en film med. Om jag fick bestämma skulle jag spränga skiten ur copyswede när inget levande är i närheten.
 
Robin Gyllander skrev:
Dom där svinen copyswde får in 160 mille vilken jävla skandal ska dom inte börja skatta videokameroro också för dom kan manju spela av en film med. Om jag fick bestämma skulle jag spränga skiten ur copyswede när inget levande är i närheten.

Har inte hittat något som kunnat förklara hur i h*lvete en privat förening lyckats med konststycket att få rätt att beskatta media. Tror inte det finns någo annan privat förening/företag som har rätt att ta ut skatt på en vara. Men media branshen är ju loaded with cash, frågan är hur mycket det kostade att köpa sig en egen skatt?
 
I frankrike så blev någon åtalad för kopiering, men friad av rätten eftersom han betalat mediaskatt för rätten att kopiera.

Efter detta så har mediabolagen "köpt" ett tillägg i lagtexten därför står det numera vilket det inte gjorde tidigare, att kopian måste komma från en laglig kopia, dvs ditt eget köpta exemplar. Vilket givetvis är skyddat så du inte kan kopiera skivan, vilket du betalar media skatt för! Moment 22!

Grymt smart av media branshen att köpa rätten att beskatta något som man inte kan göra lagligt! :)
 
Robin Gyllander skrev:
Dom där svinen copyswde får in 160 mille vilken jävla skandal ska dom inte börja skatta videokameroro också för dom kan manju spela av en film med. Om jag fick bestämma skulle jag spränga skiten ur copyswede när inget levande är i närheten.
Och vad gör de med dessa pengar? Jo, de delar ut dem till konstnärer, artister och andra vars material du har kopierat. Så om du spränger dem så förlorar många som gör bilder eller musik sin möjlighet att försörja sig på sin verksamhet. Det vore kanske inte så bra.

Stefan
 
Anders Östberg skrev:
Att du tycker att något är obekvämt eller att du inte orkar göra något och därför begår ett brott håller nog inte rent juridiskt. :)

Det är faktiskt lite löjeväckande med alla försök att motivera varför det skulle var OK på något sätt att piratkopiera. Är det inte enklare att bara erkänna att det är ett brott men att folk väljer att göra det ändå av olika mer eller mindre bra skäl, på samma sätt som man väljer att köra för fort, fuska med deklarationer och bidrag och gå mot röd gubbe när det passar en? Om man kan passa in det i sitt samvete så är det väl upp till var och en, försök bara inte att få det till att det är rätt att göra så.


Det var inte meningen att va löjeväckande.

För att utveckla det så lyssnar jag på en hembränd CDDA-skiva i bilstereon, den är bränd från Mp3-filer som i sin tur är inspelade från ett köpt kassettband. Men det är inte jag som köpt bandet, det gjorde min pappa nån gång på 80-talet. En köpt CD med Dire Straits det har jag också men den hittar jag inte. Istället för att rippa min egen hembrända CD och åter göra mp3-filer till mp3-spelaren så valde jag att ladda ner från thepiratebay.org.
Är det då min pappa som är mest brotslig genom att han har låtit någon kopiera hans inköpta kassettband?





Och hur är det meningen att man ska göra om jag vill att nån annan ska lyssna på nåt som jag har, om det är grannen som ska höra så kan jag ju naturligtvis gå dit med en bandspelare men om det är nån här på fotosidan då?

T.ex. det här tyckte jag var relevant i en annan disskusion: http://darg.mine.nu/foto/blandat/vilket_sverige_vill_du_ha.mp3
Visst det kanske går att beställa nånstans men då får man nog vänta ett tag.


Edit: Kanske ska jag straffas för mitt kopierande av militanta frälsta officerare utsända av Gud?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.