TA0 skrev:
Antag att jag jobbar halvtid med att utveckla programvara till datorer och halvtid som fotograf.
Jag producerar alltså programvaror och fotografier.
Om man sedan drar slutsatser av denna tråden och en del andra trådar på FS så är det helt OK att kopiera och använda mina program utan att jag får något betalt men om någon använder någon av mina bilder utan att betala då ska jag stämma skiten ur dom.
Har jag uppfattat situationen rätt?
Troligen inte. Nu kan jag naturligtvis ha fel men jag tror att du, liksom många andra, blandar ihop kopiering för privat bruk med annan kopiering.
Som fotograf så har du inte ens en laglig möjlighet att skydda dina fotografier mot enskilt bruk. Vem som helst får kopiera dina fotografier, skriva ut dem och tapetsera sin bostad med om han skulle vilja.
När det gäller programvara så är det undantaget från den privata kopieringsrätten så man får inte kopiera och använda det själv. Dock så finns det ingen straffsats för privatkopiering.
Det mesta får faktiskt kopieras helt fritt för privat bruk. Det finns några få undantag som konstverk och datorprogram m.m.
När det gäller publicering, spridning och kommersiell användning så är det givetvis helt annorlunda.
Jag själv är av den uppfattningen att programvara, fotografier, texter, video och allt vad det nu rör sig om skall jämställas och att privat användning skall tillåtas och att kopiering mellan vänner är ok. Däremot så skall storskalig spridning och framförallt kommersiell användning och försäljning vara förbjudet.
För som någon varit inne på, Canal Digital och Viasat är ett typexempel på hur det fungerar i verkligheten. Företag är enbart intresserade av vinst och de tar ut så högt pris de kan i en given situation. Ur ett teoretiskt perspektiv så är det naturligtvis sant att de skulle kunna sprida ut kostnaderna på ett större antal sålda enheter men ur ett företagsmässigt synsätt så skulle de naturligtvis göra allt för att göra så stor vinst som möjligt, precis som Canal Digital och Viasat gjort.