Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Det finns redan "anonymiseringsservrar" lite här och var.

Precis och trenden går mot mer och mer sådant.

Om man i framtiden hittar upphovsrättskyddat material på en server i ett land som inte inte har några upphovsrättslagar så kan jag tänka mig att man befinner sig i en juridisk knipa.

Kanske i framtiden får film, musik och programindustrin satsa på en armé som invaderar Sealand och befriar photoshop från dessa eländiga pirater.. LOL

//Michael
 
Jag kom på en bra sak med piratkopiering det är miljövänligt tänk så mycket kartonger plast skivor som görs av med varje år.
 
Med sådan logik är det miljövänligt att döda alla människor. Då kan mänskligheten inte fortsätta förstöra planeten...

Det är faktiskt så att många programvaror går att köpa över nätet, utan att få hem en låda. Så var fanns då miljövänligheten i piratkopieringen av dessa program?
 
Snart är det väl bara spel som inte går att köpa för nerladdning på nätet. T.o.m. Microsoft har ju börjat sälja program på det viset.

Jag förstår i och för sig att speltillverkarna vill skydda sig genom kopieringsskydd på CD/DVD, men eftersom skydden hela tiden knäcks ändå blir skydden så komplicerade så skivorna inte ens alltid fungerar ens i original ...
 
Jag tror internet levarantörerna också har ett litet ansvar vem behöver egentligen 100-24 mbit bredband.
Om man inte laddar ner en massa saker.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag tror internet levarantörerna också har ett litet ansvar vem behöver egentligen 100-24 mbit bredband.
Om man inte laddar ner en massa saker.

Tror jag sagt det tidigare... "det är alltid någon annans fel".
Patetiskt - ta ansvar för dina egna val och handlingar.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag tror internet levarantörerna också har ett litet ansvar vem behöver egentligen 100-24 mbit bredband.
Om man inte laddar ner en massa saker.

Ja du, man kan ha det av ren bekvämlighet. Jag använder enbart öppen programvara, laddar varken hem musik eller filmer men tycker att det är ganska trevligt att ha snabb tillgång till internet.
På vilket sätt är det leverantörens ansvar om jag eller någon annan användare av mitt konto bryter mot lagen?
Om man har en bil som enkelt överskrider hastighetsbegränsningen är det då biltillverkarens ansvar att jag kör för fort? Jag tror att varken du eller jag tycker det. Internet används till en hel del otrevligheter, är det internetleverantörens ansvar eller användarens?
För att uttrycka det milt så haltar dina argument lite grann. Utveckla gärna ditt påstående...

/PB
 
Senast ändrad:
Skulle inte ps finnas att pirat-tanka så skulle programmet vara långt ifrån lika populärt som det är idag. Jag har haft ps sen jag var typ 13 år gammal. Vilken 13 åring skulle ha råd med ps som det ser ut idag?

å andra sidan så kanske programmet kunde vara billigare ifall fler personer köpte det.

Kanske skulle vi ha andra "ledande" program men troligtvis så skulle det finnas ett STORT som ledde marknaden. Så är det ju nästan innom alla produkter.
 
pbodin skrev:
På vilket sätt är det leverantörens ansvar om jag eller någon annan användare av mitt konto bryter mot lagen?
Om man har en bil som enkelt överskrider hastighetsbegränsningen är det då biltillverkarens ansvar att jag kör för fort? Jag tror att varken du eller jag tycker det.
Men vi anser att de som tillverkar vapen inte ska få exportera till länder som inte är på rätt sätt.

Jag tycker inte att det är leverantörens ansvar, sen tror jag inte heller att de har rätt att avlyssna för att kolla om det är lagligt eller inte det jag tankar.
Men frågan är inte heller så lätt, säger vi att man tankar barnporr så blir det ofta ett annat ljud i skällan.
Det handlar nog om hur allvarligt man ser på kopiering och sedan letar man argument för den egna ståndpunkten.

I förlängningen så är nog piratkopiering enbart skadligt tror jag.
 
Piratkopiering som marknadsdrivare?

I ett antal inlägg framförs åsikten att piratkopiering av produkter skulle vara avgörande för vissa företags marknadsdominans.

Finns det någon vetenskaplig undersökning som visar att piratkopiering skulle ha (eller ha haft) en siginifikant påverkan jämfört med t.ex marknadsförings- eller produkstrategier?
 
Re: Piratkopiering som marknadsdrivare?

janc skrev:
Finns det någon vetenskaplig undersökning som visar att piratkopiering skulle ha (eller ha haft) en siginifikant påverkan jämfört med t.ex marknadsförings- eller produkstrategier?
Det finns det säkert, men jag skulle gissa att den är finansierad av antingen den ena eller den andra sidan vilket gör att den blir därefter.
Jag tror man måste skilja mellan piratkopiering av olika typer av medior. Program, datorspel, brädspel, musik, bilder, böcker och film anser jag har helt olika förutsättningar som gör att man måste skilja på dem.
 
Re: Re: Piratkopiering som marknadsdrivare?

bEPH skrev:
Det finns det säkert, men jag skulle gissa att den är finansierad av antingen den ena eller den andra sidan vilket gör....

I så fall uppfyller de antagligen inte heller kraven på vetenskaplighet. Uttalande från den ena eller andra intressenten finns det men det är en annan sak. Personligen tror jag att tidigare relation till leverantören (t.ex Microsoft eller Adobe) har betydligt större inverkan på vilken leverantör av programvara ett företag väljer än om någon anställd tidigare haft en priatkopia av densamma. Sådant som pris och funktion kommer givetvis därtill....
 
Re: Piratkopiering som marknadsdrivare?

janc skrev:

Finns det någon vetenskaplig undersökning som visar att piratkopiering skulle ha (eller ha haft) en siginifikant påverkan jämfört med t.ex marknadsförings- eller produkstrategier?

Det finns ett antal artiklar om piratkopienring, där analyser har gjorts av flera aspekter kring ämnet, bl.a. de eventuella marknadsföringseffekter för upphovsrättsinnehavaren som piratkopieringen sägs ha. Jag sökte som hastigast på scholar.google.com och hittade en del. Som vanligt när man söker vetenskapliga artiklar, så är det lämpligt att göra det från ett universitetsbibliotek eller en instititution som prenumererar på de tidskrifter man har för avsikt att läsa.
/PB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.