Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Har du glömt, nu igän????

fujicanon skrev:
Remember: ...La in den här tråden för att en del piratkopieringsmotståndare respektive såna som är för piratkopiering inte ska förstöra normala trådar med massa kommentarer.....

Och det har ju funkat.....alla har ju samlats här.....


Men vi kommer ju ingenstans det går ju bara runt runt.
Jag trodde vi skulle bli klokare.
 
Beklagar Erik, jag förstår inte vad du menar?

Vad det gäller Winzip menade jag kopplingen till crackade program, jag förstod inte det. Själv använder jag betalversionen (inte så ofta nuförtiden, den ligger på min pc)
 
Verför....

Leifer skrev:
Beklagar Erik, jag förstår inte vad du menar?

Vad det gäller Winzip menade jag kopplingen till crackade program, jag förstod inte det. Själv använder jag betalversionen (inte så ofta nuförtiden, den ligger på min pc)


...fattar du inte???
Är det fördi jag är oklar; eller fördi du är oklar?
/Erik J
 
Anders Östberg skrev:
Du är alltså egentligen besviken på dig själv som helt frivilligt skrev på ett avtal utan att läsa villkoren först?

Det är alltid någon annans fel... :)

EDIT: Hoppsan, Max hann visst före.

Ja jag läste avtalet men dom är så krångliga och så mycket finstilt så jag missade att en punkt på nått sätt satte en annan ur spel och det fattade jag först i efterhand efter att ha läst den 5 ggr. Och då får jag känslan att dom är skrivna så man ska missa eller inte orka läsa.
 
Robin Gyllander skrev:

La in den här tråden för att en del piratkopieringsmotståndare respektive såna som är för piratkopiering inte ska förstöra normala trådar med massa kommentarer.

Ser ut som tråden blev rätt förstörd ändå... :)

//Michael
 
(Redrob) skrev:
Ja jag läste avtalet men dom är så krångliga och så mycket finstilt så jag missade att en punkt på nått sätt satte en annan ur spel och det fattade jag först i efterhand efter att ha läst den 5 ggr. Och då får jag känslan att dom är skrivna så man ska missa eller inte orka läsa.
Avtal och villkor är skrivna på ett speciellt sätt, mycket för att minska risk för olika tolkningar (men det är ingen garanti ändå!). Sålunda är det ganska snustorr och tråkig läsning. Dessutom är allt hopträngt på en eller ett par sidor för ingen vill bläddra igenom en stort häfte och de flesta finner sig ändå i villkoren.

Ett tips är att direkt hoppa fram till delen där det står hur man häver avtalet, speciellt om det sträcker sig över lång tid och man är skyldig att betala periodiskt fram tills dess, eller om det annars kan kosta mycket pengar.

Jag har ingen aning om varför kanalen försvann ur deras utbud och vill inte försvara dem på något sätt. Men ibland kanske det inte bara är deras fel. Det kan lika gärna vara kanalen som vägrade förlänga avtalet med distributören av någon anledning och de sitter där med två val, betala mycket mer pengar för att få distribuera kanalen, pengar de inte får in av sina kunder, eller släppa kanalen. Ur distributörens synvinkel är ingen lösning särskilt kul, i det första fallet skulle de gå back men kanske få lite goodwill. I det andra fallet blir en del kunder sura och de får ett för kunderna mindre attraktivt utbud vilket minskar intresset för deras produkt. Fråga dig vad skulle du gjort som utbudsansvarig för den leverantören? Sen tycker jag att det kan vara värt att kompensera kunder om det är så att utbudet avsevärt förändrats eller ge dem möjlighet att häva sitt avtal. Det är en annan femma, men ska det erbjudas rakt av till alla eller till de kunder som hör av sig och är missnöjda?
 
Re: Re: Har du glömt, nu igän????

Robin Gyllander skrev:
Men vi kommer ju ingenstans det går ju bara runt runt.
Jag trodde vi skulle bli klokare.
Robin, ett välmenat tips.

Läs gamla trådar så ser du att ämnen av detta slag, och även märkediskussioner av slaget "vs" som du startat på annat håll ALDRIG leder någon vart. Så om du inte är intresserad av att höra en massa åsikter som riskerar att landa i pajkastning är det nog klokt att låta bli att starta sådana diskussioner. Fotosidan är jättebra för att utbyta KUNSKAPER men när det gäller ÅSIKTER vill jag påstå att man inte KAN bli mycket klokare... möjligtvis byta åsikt.

Jag skulle vilja säga att det är rätt naivt att tro att genom att starta en stor brasa på ett ställe skulle förhindra bränder på andra ställen. Jag hävdar att det tvärtom riskerar bli mer av sådant. I denna typ av ämne skriver man inte "av sig".

På vilket sätt trodde du att vi skulle bli klokare? Det här handlar inte så mycket om fakta som om personliga åsikter och ståndpunkter. Det är svårt att hävda att något är rätt eller fel och att komma till konsensus är omöjligt. Det finns alltid någon som tycker annorlunda.

Vill inte låta hård och elak, men det är bara att acceptera att andra tycker på annat sätt. Man får gärna försöka missionera och sprida sin åsikt, var bara beredd på att åka på nöten och att andra vägrar tycka som du.

Du är fri att tycka och tänka vad du vill i vårt land, men när du omsätter tanken i handling kan det vara olagligt. Problemet är att många tycker att en lag är "dum" och försöker försvara sitt agerande. Kanske lagen ÄR "dum" och borde ändras, men tills man gjort det är det fortfarande olagligt. Tyvärr är det många som föredrar att diskutera om detta i denna typ av trådar, där de inte har någon chans att påverka lagarna och bestämmelserna, istället för att engagera sig i det politiska arbete som krävs för att komma till en riktig förändring. Och det FÅR det gärna göra, bara de inte hoppas på en förändring, IMHO.

Visst händer mycket skit där ute, både från privatpersoner och organisationer/företag. Men bara för att de gör fel betyder inte att det blir mindre fel om jag också gör fel. Kanske dövar det mitt samvete eller ger mig en känsla av att få "ge igen". Men har det verkligen blivit bättre?
 
Crackade program

Jag har fått svar på min fråga.
INGEN har sagt: Jag har aldrig använt ett crackat program.
 
Re: Crackade program

Gerty skrev:
Jag har fått svar på min fråga.
INGEN har sagt: Jag har aldrig använt ett crackat program.
Vad man själv eller andra har eller inte har gjort förändrar inte vad som är rätt eller fel, alla gör vi väl något fel någon gång innan vi vet bättre. Det räcker inte att säga "alla andra gör det", man får faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar.
 
Re: Crackade program

Gerty skrev:
Jag har fått svar på min fråga.
INGEN har sagt: Jag har aldrig använt ett crackat program.

Nej, och ingen av dem som använder crackade program har förklarat varför de måste ha dem. En (1) Photoshopanvändare som betalt för sin licens har visat varför han tyckte det var värt pengarna jämfört med Elements, det är det enda.

Själv är jag crack-fri sedan 2001. Det behövs ju inte eftersom det finns utmärkta, fria, alternativa program.
 
maxzomborszki skrev:
Avtal och villkor är skrivna på ett speciellt sätt, mycket för att minska risk för olika tolkningar (men det är ingen garanti ändå!). Sålunda är det ganska snustorr och tråkig läsning. Dessutom är allt hopträngt på en eller ett par sidor för ingen vill bläddra igenom en stort häfte och de flesta finner sig ändå i villkoren.

Ett tips är att direkt hoppa fram till delen där det står hur man häver avtalet, speciellt om det sträcker sig över lång tid och man är skyldig att betala periodiskt fram tills dess, eller om det annars kan kosta mycket pengar.


off topic

Tack för tipset men just i detta fall såg det ut som att jag kunde häva avtalet eller bli kompenserad om det kom till en betydande förändring (vad det nu är) men i ett tidigare kapitel stod det att man bara har rätt att göra det gällande deras baskanaler (villket jag trodde var dom som ingick i basutbudet) men det var bara 3.an och tv tusenkanalerna. Du har rätt i att dom förmodligen sitter med två svåra val för ingen vill ju göra sina kunder missnöjda men det ändrar inte faktum att jag sitter på ett kraftigt försämrat programutbud och känner mig överkörd.
 
Som flera här tidigare försökt poängtera är problemet egentligen mångfacetterat. Många företag, som tex microsoft och Adobe, har tveklöst nått sin dominerande ställning delvis genom att piratkopiering har skett. För den som varit med i eller följt datorbranchen ses att det tyldigt är på detta sätt.
Bland ordbehandlingsprogram fanns det tidigare ett flertal olika konkurrerande program - dessa finns i praktiken inte längre utan MS Office har blivit en de facto-standard. Idag är det svårt att arbeta med ordbehandling utan att använda MS Office - att använda alternativen är problematiskt, allt från att tidskrifter kräver dokument i ms-office-format till att sätterier kräver liknande.
Denna situation hade aldrig uppstått om inte Office blivit en de facto-standard, och det kan Microsoft till en ganska stor del tacka piratkopieringen för.
Likaså fanns tidigare flera olika bildbehandlingsprogram som liknade den tidens photoshop. Dessa finns inte längre.
Bland operativsystemen är situationen likartad. Under det sena 80-talet och det tidiga 90-talet fanns ett flertal olika kommersiella operativsystem för pc - olika versioner av dos, os/2, m.fl. Det fanns fler olika varianter av grafiska användargränssnitt för pc (jag har dock glömt namnen). Idag är allt detta borta.

Piratkopieringen har satt konkurrensen ur spel genom att en "sämre" produkt inte kunnat konkurrera genom att vara likvärdig eller billigare ur ett prisprestanda-perspektiv.
Detta har lett till en utslagning av produkter.
Det ses också genom, som något tidigare sagt, att många företag *inte* ansett att piratkopiering bland studenter och privatpersoner varit ett stort problem. Det har helt enkelt gjort att produkten fått spridning och att fler personer har kunnat produkten. Det har tom ibland varit önskvärt.
Företagsmarknaden har helt enkelt varit det som varit målet och där pengar kunnat tjänas.
Photoshop hade tex tidigare väldigt enkla licenskoder, och det ryktades kraftigt, och det fanns tom information från tidigare Adobe-anställda, att detta faktiskt var en strategi för att få spridning av programmet. Adobe, precis som många andra mjukvaruprogram, ville att så många som möjligt skulle använda deras produkt och sedan tvinga företag att köpa produkten. De insåg helt enkelt att produkten var får dyr för privatpersoner. Företagsmarknaden var målet. Där fanns datorerna och där fanns pengarna att tjäna.
Situationen förändras naturligtvis när en produkt blir större - blir en de facto-standard - och företagen dessutom släpper billigare produkter mot privatmarknaden. Marknaden har dessutom förändrats betydligt sedan slutet av 80-talet och början av 90-talet.
Plötsligen blir det inte lika intressant att privatpersoner kan tex photshop, windows eller Office längre, eftersom de MÅSTE kunna det i vilket fall som helst. Dessutom släpper företagen billigare produkter för privatmarknaden, som dessutom blivit en egen stor marknad. I slutet av 80-talet och början av 90-talet var datorn något som *inte* fanns i var mans hushåll. Privatmarknaden fanns i princip inte, och var i varje fall i jämförelse med företagsmarknaden liten och inte så betydelsefull. Det är den nu. Idag finns sannolikt minst lika många datorer i privatpersoners ägo som hos företagen. En kraftig förändring av marknaden.

SAMTIDIGT kan man inte komma ifrån att piratkopiering driver priset nedåt på produkten då piratkopiering är konkurrens, om även en olaglig sådan.

Piratkopieringen har dessutom sannolikt varit en av drivkrafterna bakom den snabba utvecklingen inom datorbranchen.

Det är alltså sannolikt att piratkopieringen hittills *gynnat* de *idag* stora företagen (de var inte så stora i slutet av 80-talet och början av 90-talet). Detta har dock skett på bekostnad av de mindre företagen - de som *inte* blivit piratkopierade - som i princip blivit utkonkurrerade delvis pga piratkopieringen.

Man kan se konsekvens av marknadsförändringen tydligt. Från att företagen varit ganska ointresserade av att skydda sina prodkuter från piratkopierande privatpersoner har detta plötsligen blivit en starkt drivkraft. Se tex hur MS förändrat sin inställning där de gör allt för förhindra piratkopiering.

Lite polemiskt skulle man kunna säga att de idag dominerande förtagen nått sin position genom att piratkopiering funnits och de nu, när de nått sin position, inte längre vill se piratkopieringen.

Ur ett annat perspektiv kan man säga att företagen tolererat piratkopiering och tom ansett den oskadlig och bra, men i och med marknadsförändringen så är idag situationen en annan.

Sanningen ligger förmodligen någonstans mellan dessa, men en sak är i varje fall säker och det är att det *INTE* är microsoft eller adobe som offrats på piratkopieringens altare, utan alla de små företag som *INTE* kunnat konkurrera pga piratkopieringen.
 
Senast ändrad:
epep skrev:
det är att det *INTE* är microsoft eller adobe som offrats på piratkopieringens altare, utan alla de små företag som *INTE* kunnat konkurrera pga piratkopieringen.
Intressant resonemang som jag inte tänkt på, det är tvåan som förlorar.
MS har haft det som en utstakad strategi hela sin upp-/till-växt, jag kommer ihåg ett musikprogram som var marknadsledande på Amigan & på Atari. MS köpte upp det programmet la ner tillverkningen och GAV BORT programmet gratis. Detta gjorde att alla andra som kämpade på marknaden blev helt utan inkomst och klappade igen. Efter ett par år så hade muiskprogrammen på MS-plattform hunnit ikapp och då tjänade de igen de pengar de hade investerat.
 
Anders Östberg skrev:
Ser inte ut att vara ett alltför kul ställe att bo. :)

Man får väl köpa in sig på en server som står där och köra photoshop "remote" :)

Då bryter man väl inte mot lagen?

Skämt åsido...Det som jag tror de är ute efter är att förhindra antipiratbyråns insamlande av ip-adresser. Om din svenska ip-adress döljs av en ip-adress som ligger i Sealand så blir det betydligt svårare att se vem som laddar ned vad.

//Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.