Re: Re: Har du glömt, nu igän????
Robin Gyllander skrev:
Men vi kommer ju ingenstans det går ju bara runt runt.
Jag trodde vi skulle bli klokare.
Robin, ett välmenat tips.
Läs gamla trådar så ser du att ämnen av detta slag, och även märkediskussioner av slaget "vs" som du startat på annat håll ALDRIG leder någon vart. Så om du inte är intresserad av att höra en massa åsikter som riskerar att landa i pajkastning är det nog klokt att låta bli att starta sådana diskussioner. Fotosidan är jättebra för att utbyta KUNSKAPER men när det gäller ÅSIKTER vill jag påstå att man inte KAN bli mycket klokare... möjligtvis byta åsikt.
Jag skulle vilja säga att det är rätt naivt att tro att genom att starta en stor brasa på ett ställe skulle förhindra bränder på andra ställen. Jag hävdar att det tvärtom riskerar bli mer av sådant. I denna typ av ämne skriver man inte "av sig".
På vilket sätt trodde du att vi skulle bli klokare? Det här handlar inte så mycket om fakta som om personliga åsikter och ståndpunkter. Det är svårt att hävda att något är rätt eller fel och att komma till konsensus är omöjligt. Det finns alltid någon som tycker annorlunda.
Vill inte låta hård och elak, men det är bara att acceptera att andra tycker på annat sätt. Man får gärna försöka missionera och sprida sin åsikt, var bara beredd på att åka på nöten och att andra vägrar tycka som du.
Du är fri att tycka och tänka vad du vill i vårt land, men när du omsätter tanken i handling kan det vara olagligt. Problemet är att många tycker att en lag är "dum" och försöker försvara sitt agerande. Kanske lagen ÄR "dum" och borde ändras, men tills man gjort det är det fortfarande olagligt. Tyvärr är det många som föredrar att diskutera om detta i denna typ av trådar, där de inte har någon chans att påverka lagarna och bestämmelserna, istället för att engagera sig i det politiska arbete som krävs för att komma till en riktig förändring. Och det FÅR det gärna göra, bara de inte hoppas på en förändring, IMHO.
Visst händer mycket skit där ute, både från privatpersoner och organisationer/företag. Men bara för att de gör fel betyder inte att det blir mindre fel om jag också gör fel. Kanske dövar det mitt samvete eller ger mig en känsla av att få "ge igen". Men har det verkligen blivit bättre?