Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
För att få rätt svar på den frågan måste du ställa den till Adobe. Vi andra kan bara spekulera.

Men helt klart är att de två olika produkterna riktar sig till två helt olika grupper av användare. Det har gjorts mer och mer tydligt i och med varje ny version av Elements. Elements inriktar sig betydligt mer på "vanliga" användare som ska importera sina biler från kameran, kunna katalogisera dem, lätt göra vanliga justeringar, ha möjlighet till lite mer avancerade justeringar och sen kunna skicka dem till labb enkelt.

Användarna av CS2 vill kunna automatisera en del av sitt arbete med skript och actions, något som den typiska användarna av Elements aldrig skulle orka sätta sig in i.

Man kan ju på samma sätt fråga sig varför en EOS 1Ds kostar 70000:- om en EOS 400D kostar 7000:-

Jag vågar påstå att en 1Ds inte är tio gånger bättre över lag, men på de saker den har som 400D inte har kan det väl vara värt tio gånger mer för den som måste ha det. Samma sak gäller för Photoshop, många klarar sig alldeles ypperligt med Elements, andra behöver storebror för att spara tid och möda (och därmed pengar i längden).

Sen bör det tilläggas att Adobe erbjuder dig att ladda ned programmet och testa det i 30 dagar innan du köper det vilket jag tycker är en ypperlig service de har.

Det är skillnads mässigt bättre att jämföra canon. 350d och 30d

Jaha då är man återigen överkörd av ett stort bolag bredbandsbolaget tar bort kanal 5 utan att man kan säga upp avtalet föräns september 2008 eller att man får billigare. Men att dom stora bolagen rövknullar småfolket är helt ok men när vi lyckas komma på sätt att blåsa dom höjs massa röster om hur omoraliska vi är!!!!!!

Robin Gyllander skrev:
Det är skillnads mässigt bättre att jämföra canon. 350d och 30d
Nu förstår jag inte alls vad du menar.

Min jämförelse var endast som illustration för att visa att andra saker också kan skilja radikalt prismässigt utan att man får motsvarande prisskillnaden gånger fler finesser/snabbhet/osv. Kostnadskurvan är ofta ganska brant mot slutet.

Mycket handlar om vilka produkten riktar sig till.

(Redrob) skrev:
Men att dom stora bolagen rövknullar småfolket är helt ok [...]
Vem påstår det?

Vad står i ditt avtal med leverantören? Har de rätt att ta bort kanaler ur utbudet utan att du kan häva avtalet? I sådant fall är du med all rätt "rövknullad" som skrev på det utan att läsa avtalet. Om inte har du väl rätt att ta dig ur avtalet eller bli kompenserad.

Men visst suger det!

(Redrob) skrev:
Jaha då är man återigen överkörd av ett stort bolag bredbandsbolaget tar bort kanal 5 utan att man kan säga upp avtalet föräns september 2008 eller att man får billigare. Men att dom stora bolagen rövknullar småfolket är helt ok men när vi lyckas komma på sätt att blåsa dom höjs massa röster om hur omoraliska vi är!!!!!!

Du är alltså egentligen besviken på dig själv som helt frivilligt skrev på ett avtal utan att läsa villkoren först?

Det är alltid någon annans fel... :)

EDIT: Hoppsan, Max hann visst före.

Senast redigerad av en moderator:
Kostnadskurvan......

..är noga övervägd av produsenterna; tro inte annat.
Undrar på om dom inte är bättre på det enn Ola och Svenne........
Men; tycka kann man ju....utan att det hjälper....
I denna värld är det nåt som heter: Take It or Leave It....
....Så sagde min pappa: Käringen är aldeles för dyr; men hon är snäll.....

Månne det är en prioritering det hela???
/Erik J

(Redrob) skrev:
när vi lyckas komma på sätt att blåsa dom höjs massa röster om hur omoraliska vi är!!!!!!

Blåsa dem? Det finns ju ingen som förlorar på piratkopiering, eller hur. Enligt vissa så är det till och med så att storföretagen vinner på piratkopiering. Och så kommer du och pratar om att blåsa dem, då förlorar de uppenbarligen på det.

Förresten, plankar du på tunnelbanan också?

Enligt vissa?????

oskard skrev:
Blåsa dem? Det finns ju ingen som förlorar på piratkopiering, eller hur. Enligt vissa så är det till och med så att storföretagen vinner på piratkopiering. Och så kommer du och pratar om att blåsa dem, då förlorar de uppenbarligen på det.

Förresten, plankar du på tunnelbanan också?

Vilka vissa då; Oscar???
Kann det vara möjligt att jag betalar mer på tunnelbanan, p.g.a. att 20% åker utan biljett?
Om du har Copyright på ett av dina fotos; och en snubbe använder denna till egen nytta och profit. Har du då möjlighet/ rätt att stämma? Jag håppas det!

???Undrer på om jag var ense med dej tidligare i tråden. Var det en glipp???
Nu vet jag snart inte vad/vem jag skall tro/på.......
/Erik J....som undrer om det bara är "stora gubbar" som inte skall vara skyddade av lagen :D

Angående crackade program

Alla som här påstår att det är omoralisk och olagligt att cracka har naturligtvis rätt.Somliga påstår att dom köper alla sina program.
Alla som har varit och tyckt till i den här tråden har med all säkerhet använt crackade program någon gång.Ta bara WinZip t.ex.Är det någon som har betalat för det? Det funkar ju i all evighet utan att man har någon nyckel. Allt som händer är ett meddellande om att det är dags att betala.
Finns det någon som talat i den här tråden som ALDRIG har använt ett crackat program? Berätta!!!

Ja,ja men Gerty

Jag har licens på WinZip...
Skall du "låna" den????

Edit: Jag betalat t.o.m. medlemsskåp på Fotosidan. Håppas jag bidragar med att siten är uppe och funkar........

Senast ändrad:
På vilket sätt är det relevant om folk har använt Winzip utan licens? Om "alla gör det" så kommer de som piratkopierar Photoshop att begå ytterligare ett brott.

Eller är det något bibliskt i stil med "den som är utan synd kasta första stenen"? Isåfall kontrar jag med "Du skall icke stjäla" från samma källa.

Förresten, kör 7-zip istället.
(jag vet, det finns såklart en massa unika funktioner i Winzip ni omöjligen kan vara utan...)

Var inte ledsen, massor av människor har ju fått roa sig i den här tråden, så det var bra att du startade den. :)

Har du glömt, nu igän????

Robin Gyllander skrev:
Varför startade jag denna tråd för vad har jag gjort. :'(

Remember: ...La in den här tråden för att en del piratkopieringsmotståndare respektive såna som är för piratkopiering inte ska förstöra normala trådar med massa kommentarer.....

Och det har ju funkat.....alla har ju samlats här.....

Re: Angående crackade program

Gerty skrev:
Alla som här påstår att det är omoralisk och olagligt att cracka har naturligtvis rätt.Somliga påstår att dom köper alla sina program.
Alla som har varit och tyckt till i den här tråden har med all säkerhet använt crackade program någon gång.Ta bara WinZip t.ex.Är det någon som har betalat för det? Det funkar ju i all evighet utan att man har någon nyckel. Allt som händer är ett meddellande om att det är dags att betala.
Finns det någon som talat i den här tråden som ALDRIG har använt ett crackat program? Berätta!!!

Vad har Winzip med saken att göra, det står dig fritt att använda det utan att betala om du vill?

Re: Re: Angående crackade program

Leifer skrev:
Vad har Winzip med saken att göra, det står dig fritt att använda det utan att betala om du vill?
WinZip har mycket med saken att göra, Leif.
Ett typisk exempel på ett program som gär annleding till att bidraga med små pengar, för att utväkla funksionaliteten.........
OK; överlåta det till alla andra; men om ingen ställer upp....vad då????
Alla kann inte åka snålskuts!!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar