Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller så beställer man helt enkelt en SP-445. En bra grej med den är ju att det blir ganska snålt med vätskor, vilket är bra ut både ekonomi- och miljösynvinkel.

87 USD plus frakt och moms är ju en del men ingen katastrof.

Kör med en SP-445 tycker dock den droppar lite. Patersondoser med "gummi" lock ska vara tätare.... sägs det
Bra att det går åt <500 ml- Har plan på färg framkallning....

Kör med en SP-445 tycker dock den droppar lite.

Det anade jag ju nästan, svårt att få en så avlång öppning att täta. Det är mycket lättare med runda öppningar.

Jag har suttit med en linjal vid köksbordet och insett att man skulle kunna utgå från antingen 75 mm PVC-rör och då skulle man få plats med två "stående" 4x5-negativ.

Eller så går man på 110 mm PVC-rör och då borde man kunna åstadkomma en insats som rymmer fyra "liggande" 4x5-negativ.

I båda fallen så bör det finnas lock med tätning och med litet envishet borde man kunna printa någon ljustät sluss som dels tillåter dagsljushällande och kanske också tar upp volym (i varje fall i 75 mm-fallet) så att man kommer ned litet i vätskevolym. Jag kanske skulle ta med ett 4x5-negativ och ett skjutmått till bygghandlaren...

Hittade detta, så det finns fler som tänker i liknande banor. Hmm...

Det anade jag ju nästan, svårt att få en så avlång öppning att täta. Det är mycket lättare med runda öppningar.

Jag har suttit med en linjal vid köksbordet och insett att man skulle kunna utgå från antingen 75 mm PVC-rör och då skulle man få plats med två "stående" 4x5-negativ.

Eller så går man på 110 mm PVC-rör och då borde man kunna åstadkomma en insats som rymmer fyra "liggande" 4x5-negativ.

I båda fallen så bör det finnas lock med tätning och med litet envishet borde man kunna printa någon ljustät sluss som dels tillåter dagsljushällande och kanske också tar upp volym (i varje fall i 75 mm-fallet) så att man kommer ned litet i vätskevolym. Jag kanske skulle ta med ett 4x5-negativ och ett skjutmått till bygghandlaren...

Hittade detta, så det finns fler som tänker i liknande banor. Hmm...

Jag köpte lite olika rör av den här sorten för att bygga nåt liknande

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...och-rordelar/Avloppsror-skjutmuff-2000034722/

Men dom verkar inte vara helt ljustäta, håller jag en ficklampa emot plasten så ser man den lysa igenom.
Jag har inte tagit det längre än så hittills

Haha, sitter med några 75 mm rör vid köksbordet och en ficklampa och inser att det hade jag ju ingen aaaning om.

Det låter litet som att SP 445 på något vis ändå är den minst dåliga lösningen...

Idag kom det ett kuvert med "franska hål" och jag skulle kunna montera ihop den printade 6x18-kameran.

Något ska man ju göra....

Hej
Fick en lite ide som liknar taco metoden
Två insatser till en patterson dosa ,3D skriven, som ser ut som ett fyrklöver med ett hål i varje blad och ett centrumhål för dosröret. Sedan rullar man filmen och sticker ner i hålen, emmulssionen inåt. Eventuellt ett skydd som gör att de ej kommer upp. Eller en liten kant på insidan av hålet som håller den på plats

Tänkte mig så här uppifrån
Typ två sådanna "platter" de behöver ju lite lätt hål där vätskan kan cirkulera
Gult är filmen 4" . Ev en liten klack att hålla på plats

Bilagor

• Taco-4x5.jpg
    Taco-4x5.jpg
    29.3 KB · Visningar: 25
Ah, bra, nu börjar det likna något!

Om man håller en film i "Tacogrepp" tycker jag mera det ser som på bilden, dvs som ett blad i en fyrklöver. Om man vill vara litet snål med vätskorna så skulle man kunna printa ut en sådan. Antingen gör man en "fyrklöverformad" dosa där man får tänka till om något slags lock, eller också gör man en insats till en befintlig dosa (med ljussluss, tätt men hällbart lock), hur det nu passar i en sådan. Se den undre skissen och tänk er att den tunna röda linjen är filmen och den grövre blå är plastgods.

Har normala dosor ett rör i mitten? Jag har inte använt en sådan på flera decennier, så jag kommer inte ihåg...

Minimal vätskevolym blir ändå stor om man jämför med SP-445 och man skulle behöva fylla ut en massa hålrum för att komma i närheten.

Så kanske hela vårt iofs intressanta och väldigt ingenjörsmässiga tankeexperiment ändå innebär att för framkallning av bladfilm 4x5 så är det svårt att slå den lösningen, trots läckagerisk, främst tack vare "vätskeekonomini"?

Men vi har i alla fall tänkt!

Bilagor

• Screenshot from 2017-02-07 14:42:15.jpg
    Screenshot from 2017-02-07 14:42:15.jpg
    82.7 KB · Visningar: 30
  • Screenshot from 2017-02-07 14:40:39.jpg
    Screenshot from 2017-02-07 14:40:39.jpg
    43.4 KB · Visningar: 25
Har normala dosor ett rör i mitten? Jag har inte använt en sådan på flera decennier, så jag kommer inte ihåg...

Minimal vätskevolym blir ändå stor om man jämför med SP-445 och man skulle behöva fylla ut en massa hålrum för att komma i närheten.

Doserna har ett rör i mitten. Vätskeekonomin spelar mest roll vid färgframkallning. Jag kör D-76 och återanvänder. Blir så mycket kemispill annars.

Idag kom det ett kuvert med "franska hål" och jag skulle kunna montera ihop den printade 6x18-kameran.

Något ska man ju göra....

Vilken storlek köpte du 0.4 som den var designad för eller 0.3.
Har du några bilder på montaget? Provat den än
Började skissa på en taco45 hållare. Om jag ritar en kan du provprinta och se om bladen passar? Om ja vad behöver du för fil? stp fil som du slicar?

Nej, inte ännu. Men jag anar att det är stor risk för att filmen "spårar ur". jag har TriX-rullar liggande som nog är både 30 och 40 år gamla, jag skruvar ihop den och provar. Fullt tänkbart att det slutar med svordomar.

Jag köpte ett kuvert med tio hål. Brännvidden verkar var ca 90 mm, så 0,4 mm hål verkar vara logiskt.

När det gäller 3D-printning så har i princip alla grejor jag tankat hem kommit som filer med extension .stl och det har gått bra. Så kan du åstadkomma det så borde processen vara enkel och då printar jag. Se bara till att stora plana ytor ligger i botten.

När man får fundera några varv till så tycker jag att det är mycket som ändå talar för att ha något som använder en befintlig dosa med täta lock. Ska jag börja med 120-film också så behöver jag ju något att framkalla dem i.

Jag hade stora dosor en gång, tror man kunde köra två 120 eller tre 135 i höjd (dessutom, visst kunde man trycka in två 120-filmer i en sådan där ställbar spiral?).

Jag har också hittat vad som borde vara min farmorsfars lådkamera 6x9. Slutaren går att låsa i öppet läge (givetvis "ögonblick") och man skulle kunna sätta dit en bländare och hamna ganska nära det vi håller på med egentligen.

Vad är det vi försöker fånga egentligen? Fotograferandets magi, bortom megapixlar och blixtsnabb följande autfokus kanske...

Nej, inte ännu. Men jag anar att det är stor risk för att filmen "spårar ur". jag har TriX-rullar liggande som nog är både 30 och 40 år gamla, jag skruvar ihop den och provar. Fullt tänkbart att det slutar med svordomar.

Jag köpte ett kuvert med tio hål. Brännvidden verkar var ca 90 mm, så 0,4 mm hål verkar vara logiskt.

När det gäller 3D-printning så har i princip alla grejor jag tankat hem kommit som filer med extension .stl och det har gått bra. Så kan du åstadkomma det så borde processen vara enkel och då printar jag. Se bara till att stora plana ytor ligger i botten.

När man får fundera några varv till så tycker jag att det är mycket som ändå talar för att ha något som använder en befintlig dosa med täta lock. Ska jag börja med 120-film också så behöver jag ju något att framkalla dem i.

Jag hade stora dosor en gång, tror man kunde köra två 120 eller tre 135 i höjd (dessutom, visst kunde man trycka in två 120-filmer i en sådan där ställbar spiral?).

Jag har också hittat vad som borde vara min farmorsfars lådkamera 6x9. Slutaren går att låsa i öppet läge (givetvis "ögonblick") och man skulle kunna sätta dit en bländare och hamna ganska nära det vi håller på med egentligen.

Vad är det vi försöker fånga egentligen? Fotograferandets magi, bortom megapixlar och blixtsnabb följande autfokus kanske...

Har du en bild så visa gärna.
Jag har ett gäng 0,35mm hårdmetallborrar skulle det vara dugligt för att göra ett gäng pinhål?
Har tidigare använt en nål och då bör det ju bli bättre med borr.

Du kan framkalla två 120rullar på en spiral.
Värt att notera är att den lägre Patersontanken för två spiraler är för låg för att använda till 4x5film, tratten man sätter på går ner för djupt och går emot filmen.
Borde funka med tankar för tre eller fler spiraler.

Hej
Funkar denna?

Bilagor

• Taco45.zip
    29.2 KB · Visningar: 30
Coolt kanon :)

Mätte på min 35/120 spiral. den var 93,5 mm och centrum 25.4 mm (1")
Dock ska ovalen vara ok några mm marginal. Vet inte om man ska lägga en kant invändigt som den kan snappa på

Har skrivit ut nu men verkar ha blivit nåt fel med skalan.
Den är lite för liten.
Centrumhålet är 22,5mm och filmbladen får inte plats.

Jag skissade upp en egen variant jag ska prova imorgon

Bilagor

• Paterson Taco 45.jpg
    Paterson Taco 45.jpg
    37.6 KB · Visningar: 29
Har skrivit ut nu men verkar ha blivit nåt fel med skalan.
Den är lite för liten.
Centrumhålet är 22,5mm och filmbladen får inte plats.

Jag skissade upp en egen variant jag ska prova imorgon

Hej
Vad konstigt. Dock ingen fena på Fusion. Dock ingen skala i export eller i ritning.
Den ser ju kanon ut :)
Lägg in lite lätthål där vätskan passera.

Hej
Vad konstigt. Dock ingen fena på Fusion. Dock ingen skala i export eller i ritning.
Den ser ju kanon ut :)
Lägg in lite lätthål där vätskan passera.

En uppdaterad variant
Har även lagt till en "läpp" så inte filmen ska åka igenom så det är bottenplattan.
Funderade på om man kunde göra så att botten och toppenplattan kan sitta ihop med typ gängstång eller nåt så den kan tas i och ur tanken i ett stycke.
Blir ju lite enklare att ladda i mörkret då.

Bilagor

• Paterson Taco 45 2.jpg
    Paterson Taco 45 2.jpg
    60 KB · Visningar: 25
En uppdaterad variant
Har även lagt till en "läpp" så inte filmen ska åka igenom så det är bottenplattan.
Funderade på om man kunde göra så att botten och toppenplattan kan sitta ihop med typ gängstång eller nåt så den kan tas i och ur tanken i ett stycke.
Blir ju lite enklare att ladda i mörkret då.

Nice!
Jag hade tänkt mig en fix "bottenplatta" som någon hål plåt som stoppar filmen sedan 3 cm upp första "fyrklöver" sedan 6 cm "tomrum" med en centerplare som distans sedan nästa "fyrklöver" sedan ett kors typ sista 3-4 cm som sitter klämt på centrumföret så de inte åker upp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar