Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tappade tempot litet, min ligger i delar ännu...

Att det inte är enkelt att få filmbanan att fungera är det ju många som vittnar om. Men det kan ju ändå vara något att börja med.

Men en idé, om vi antar (kommer inte ihåg där jag sitter nu) att "brännvidden" är kanske 60 mm så innebär det att optimal ljusöppning är kanske 0,3 mm enligt Rayleighs formel, vilket blir en gräns för upplösningen.

Om vi då antar att man får fatt på en konvex lins med ca 60 mm brännvidd och sedan förser det med en öppning med resulterande blandare f:128, skulle det inte då kraftigt förbättra upplösningen?

Alltså inte ett färgkorrigerat objektiv utan bara en enkellins.

Jag inser naturligtvis att man då inte längre skulle vara renlärig utan en avvikare från den rena läran. Men ändå?

Om vi då antar att man får fatt på en konvex lins med ca 60 mm brännvidd och sedan förser det med en öppning med resulterande blandare f:128, skulle det inte då kraftigt förbättra upplösningen?

Skulle kanske gå men kräver då säkert ett litet hål. Normalt är väl bländaren mitten i linskostruktionen. Om du ska ha en lins är ju det svårt. Då behöver du ju en minimal lins

Linsens diameter är väl knappast kritisk? Huvudsaken är att den lyser ut filmen och att den går att montera bakom (eller framför) hålet. Om linsen är markant större än hålet är det nog bara bra. Vanligen brukar det bli bättre av att blända ner.

Linsens diameter är väl knappast kritisk? Huvudsaken är att den lyser ut filmen och att den går att montera bakom (eller framför) hålet. Om linsen är markant större än hålet är det nog bara bra. Vanligen brukar det bli bättre av att blända ner.

Man får väl ha bländaren efter linsen. Tänkte mer om man ville ha liten bländare utan utan ha en bländare. Men går kanske ha bländaren efter linsen och inte I mitten

Nu har jag fått dit rödfilter för frammatningsgluggen och en 0,3 mm öppning. Allt som hindrar mig nu från att ladda kameran är att jag för mitt liv inte kan hitta 120 tomspolar. Fast jag vet att jag sett.

Jag har t o m skrivit ut ett Arca Swissfäste!

Sedan har jag ingen insats för att framkalla 120-film, bara 4 x 5 bladfilm. Men det löser sig nog.

Bilagor

• 14992890797532108763539.jpg
    14992890797532108763539.jpg
    44.6 KB · Visningar: 12
Hej
Nice :)
Maila mig din adress så skickar jag en tom rulle!
120 film går ju i vanlig tank med spiral. Spiralerna gör 35mm går ju att expandera till 120 film

PS jag får ej riktigt till det med den extra klämman runt mottagare spolen. Den matas in i filmen....
Ska nu köra utan. Har även bytt inmatnings vev plastbiten som ser ut som en platt klubba till metall. Plast var för skört... Kanske min som är lite trång i utmatningsslotten. (har sandpapprat upp där men fortfarande lite trög när filmen ska gå ut och in första gången....

Nu har jag fått dit rödfilter för frammatningsgluggen och en 0,3 mm öppning. Allt som hindrar mig nu från att ladda kameran är att jag för mitt liv inte kan hitta 120 tomspolar. Fast jag vet att jag sett.

Jag har t o m skrivit ut ett Arca Swissfäste!

Sedan har jag ingen insats för att framkalla 120-film, bara 4 x 5 bladfilm. Men det löser sig nog.

Snyggt
Jag har också tomspolar om det skulle behövas och har du en vanlig Paterson dosa så har jag nog några extra spiraler med.

Jag håller på och ritar på en egen 6x12 och 6x18 kamera med men med plan filmyta.
Har bara skrivit ut 6x12 kameran än och ska testa och göra lite förbättringar på designen innan jag ger mig på 6x18 kameran.
Dom ska egentligen användas med objektiv men tills jag skaffar det får den användas som hålkamera.

Bilagor

• UA5GeYx.jpg
    UA5GeYx.jpg
    37.3 KB · Visningar: 9
  • fOXmBfB.jpg
    fOXmBfB.jpg
    139.3 KB · Visningar: 9
  • tXTmOV9.jpg
    tXTmOV9.jpg
    43.9 KB · Visningar: 11
  • rbb8toa.jpg
    rbb8toa.jpg
    53.6 KB · Visningar: 9
Vad har du skrivit ut i PLA eller ABS
Min PLA var ej helt ljustät utan jag fick måla den. Syntes när man höll den mot solen.

Jag har ett 90 mm LF obj. Är det mycket att skriva ut?

Vad har du skrivit ut i PLA eller ABS
Min PLA var ej helt ljustät utan jag fick måla den. Syntes när man höll den mot solen.

Jag har ett 90 mm LF obj. Är det mycket att skriva ut?

Jag har satsar på robusthet.
Många designer på typ thingiverse överlag är alldeles för mesiga och sköra tycker jag, man tar i lite för hårt och sen spricker det.

Har skrivit ut i PLA med och håller man en ficklampa emot så lyser det igenom ett svagt rött sken.
Ska spraya den med primer och färg och se hur det blir, kanske blir lite jämnare yta då med.

Totalt går det åt ca ett halvt kilo.

Jag har satsar på robusthet.
Många designer på typ thingiverse överlag är alldeles för mesiga och sköra tycker jag, man tar i lite för hårt och sen spricker det.

Har skrivit ut i PLA med och håller man en ficklampa emot så lyser det igenom ett svagt rött sken.
Ska spraya den med primer och färg och se hur det blir, kanske blir lite jämnare yta då med.

Totalt går det åt ca ett halvt kilo.

Håller helt med, lite sköra. Den 6x17 jag skrev ut sprack en gång bara 3 lager vägg..... Så var min PLA också. DOck var mitt lock i ABS och behövde ej målas. Primade PLAn och sedan svartsprayfärg. Funkade kanon

Hittade till slut en låda med gamla grejor. Fyra rullar TX 400, minst 20 år gamla, kanske 30, en gammal lådkamera 6x9 och tomspolar.

Laddade med visst besvär 6x17-kameran med den gamla filmen och tog en solnedgångsexponering efter att ha konsulterat reciprocitetstabeller. Min Fuji ville ha 5 sekunder med f:22 och ISO 400. Jag fick det till ca 10 minuter med f:300 och 3 stegs reciprocitetskomp.

Fortsätter i helgen.

oet:s design ser riktigt bra ut. Det är naturligtvis mycket lättare att göra ett plant filmplan, men jämfört med stor bildvinkel blir det ju en väldigt annorlunda projektion beroende på hur man gör.

Jag är fortfarande intresserad av att testa litet "semipinnhål", dvs enkelt objektiv nedbländat till f:64 eller så. 6 x 9 och lämplig brännvidd för porträtt kunde vara kul. Kanske 200 mm?

Återkommer om ett par dar när jag soppat.

Hittade till slut en låda med gamla grejor. Fyra rullar TX 400, minst 20 år gamla, kanske 30, en gammal lådkamera 6x9 och tomspolar.

.

Exponerade min HP5 (400 ASA) som gick ut 1989 efter 100 asa (gamal film blir slöare) och körde rep tabell direkt fomapan 100 sedan soppad i D/& som är förlåtande men korning (ger dock inget problem för hålkamera....

Ja den är lite svårladdad. Avvände du plast bygeln runt upptagsrullen? Gick frammatningen bra?

...jag e imponerad över allt hemmasnickrande ni gör, jösses! För att inte tala om bildkvaliteten.

Jag prövar en annan väg, hål i kamerahuslocket och digitalkamera, hög ISO för att kunna köra handhållet.
Tillochmed ett hål med en knappnål funkar har det visat sig, inte direkt sämre än ett laserskuret hål...

3 bilder:

1. Igårmorse 07.34 - hästar mitt i Stockholm, ISO 25 600. Inte helt fel om betraktar på långt håll ,-)

2. Motljus funkar.. ISO 2 500.

3. Sedan kan man trixa så att hålet kommer närmare sensorn.. ISO 5 000., jag håller på och försöker bygga bort vinjetteringen i bild 3, ett 20mm hål räcker inte.. Kanske en 3D-skrivare vore rätt, givet materialet är slitstark nog för att fungera som kamerahuslock..?

Alla är tagna med Fuji X-E2; 0,20mm, 1/15.

-.J!

Bilagor

• DSCF6401.jpg
    DSCF6401.jpg
    42.7 KB · Visningar: 25
  • DSCF6413.jpg
    DSCF6413.jpg
    36.5 KB · Visningar: 26
  • DSCF6024.jpg
    DSCF6024.jpg
    14.2 KB · Visningar: 24
Jag prövar en annan väg, hål i kamerahuslocket och digitalkamera, hög ISO för att kunna köra handhållet.
Tillochmed ett hål med en knappnål funkar har det visat sig, inte direkt sämre än ett laserskuret hål.
....................

Alla är tagna med Fuji X-E2; 0,20mm, 1/15.

Nice!
Ser ut som ett bra hål. Liten sensor gynnar ju inte upplösningen...
Hade med min 6x18 på fjället. Funkade sådär. Svårt med bara ett gorilla stativ..... Blir ej stadigt nog :(

Bilagor

• Kaiju6x18-011-red-fs.jpg
    Kaiju6x18-011-red-fs.jpg
    117.3 KB · Visningar: 30
Aj, min bild 3 ovan vart ju fel såg inte det, sorry!! Här är rätt.

-J!

Bilagor

• DSCF6455.jpg
    DSCF6455.jpg
    37.6 KB · Visningar: 23
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar