Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här var ju riktigt cool!
Bilderna är ju bättre än många andra jag sett tagna med kameror för 10 tusentals kr!

Haha, du vet inte vad mitt hembygge kostade. Jag bara skämtar. Det finns också en nöje i att göra sitt eget och inte lägga sig i händerna på vad jag kallar den japanska ingenjören åsikter.

Hej
Ser inte bilden?
Kan man lägga en böjdfilm i en ölburk? Eller vad det de du hade?

Du har nog missuppfattat.
Hålkamera är ju principen med att det inte finns någon lins, utan bara ett hål där ljuset passerar.
Vad som sedan bilden registreras på har inte med saken att göra. I detta fallet så har jag filmat med en digitalkamera där linsen är ersatt med ett litet hål i en bit av en ölburk satt i kameralocket.

Du har nog missuppfattat.
Hålkamera är ju principen med att det inte finns någon lins, utan bara ett hål där ljuset passerar.
Vad som sedan bilden registreras på har inte med saken att göra. I detta fallet så har jag filmat med en digitalkamera där linsen är ersatt med ett litet hål i en bit av en ölburk satt i kameralocket.

Jag missuppfattade att du filmat genom hålet? Coolt!!
Jag trodde du hade filmen i burken. Hålet ersätter väl linselementen?
Hur stort hål hade du?
Länken fungerar inte. Har du någon som funkar vore häftigt att se? Eller är det bara min dator?
Med vänlig hälsning
Rikard

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    23.1 KB · Visningar: 30
Jag missuppfattade att du filmat genom hålet? Coolt!!
Jag trodde du hade filmen i burken. Hålet ersätter väl linselementen?
Hur stort hål hade du?
Länken fungerar inte. Har du någon som funkar vore häftigt att se? Eller är det bara min dator?
Med vänlig hälsning
Rikard

Hittade någonstans en beskrivning, avstånd till filmplan kontra håldiameter. I detta fallet, 0,2 mm. Stack med yttersta spetsen av en tunn synål. Slipa av graden på baksidan. Slipa även ner tjockleken på aluminiumen. Svartmålade. Pröva att kopiera länken och klistra in kanske?

Ursäkta!
Det är nog så att den ligger på en dold sida på F-b.
Letade men har kastat bort filmsnutten, slarv ;-)
Jag filmar en ny åt er så ni ser att det faktiskt går att filma med DSL och "hål-optik" vid gott om ljus.

Hittade någonstans en beskrivning, avstånd till filmplan kontra håldiameter. I detta fallet, 0,2 mm. Stack med yttersta spetsen av en tunn synål. Slipa av graden på baksidan. Slipa även ner tjockleken på aluminiumen. Svartmålade. Pröva att kopiera länken och klistra in kanske?

Jag får samma fel som Znutt.

Jag gillar bilderna starkt!

Ursäkta!
Det är nog så att den ligger på en dold sida på F-b.
Letade men har kastat bort filmsnutten, slarv ;-)
Jag filmar en ny åt er så ni ser att det faktiskt går att filma med DSL och "hål-optik" vid gott om ljus.

Nu så har jag filmat en snutt. Lär väl möjligen inte gå till filmhistorien som mästerverk. ISO 12.000, så lite brusreducering är på sin plats.
Länk till Youtube:
https://youtu.be/LIEQ4PCCskc

Bilagor

• hålkamera.jpg
    hålkamera.jpg
    141 KB · Visningar: 60
Tycker sånt här är roligt och spännande, men fotar inte själv pinhole.

Hur komponerar man bilden? Genom att ta bort bakstycket och kika genom hålet?

Tycker sånt här är roligt och spännande, men fotar inte själv pinhole.

Hur komponerar man bilden? Genom att ta bort bakstycket och kika genom hålet?

Genom att gissa. Man kan få en uppfattning om bilden när man kikar på kameransbakstycke och där hålet finns. Därifrån får man dra syftlinjer.
Det är alldeles för lite ljus för man skall kunna se det på bakstycket. Utan det blir känslan av osäkerhet som blir en kick.

//CT

Katt

Vår ena katt låg och sov i fönstret då passade jag på att testa Fomapan 400
60 mm bränvidd , bl150, 4x5" film
Blev ändå 2.5 minuter....... Tur att han ligger still
Utskuret typ sparat 50% yta

Bilagor

• 4x5-400-003fs.jpg
    4x5-400-003fs.jpg
    138.2 KB · Visningar: 89
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar