Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Inspirerande tråd.

Znutt: Du skriver "Testade 60 och 130 mm (f150 resp 325) Så 12 minuter resp 56 minuter (tog några försök innan 12 m bestämdes som ok) (uppmätt f=64 t=1s ISO100)"

Ska jag tolka det som att du mätte ljuset (med kamera eller exp-mätare) till f/64, 1s och ISO100 och då skulle fotopapperet behöva ungefär 9,5 steg mer exponering eller, uttryckt på ett annat vis, ISO skulle behöva uttryckas som en tiondel eller något ditåt?

Och det är ju inte mycket till ISO!

Jag har nämligen skaffat mig en Intrepid 4x5-kamera och har funderat att ladda med just fotopapper, bl a för att det är litet praktiskt att kunna framkalla med mörkrumsbelysning.

Så då skulle jag kunna mäta ljus med ISO100 och sedan exponera 5 eller 10 ggr så många minuter som min mätning anger sekunder vid de första försöken.

Några bilder från mina pinnhålskameror

Jag har lagt upp några bilder på Instagram, se bifogad länk.

https://www.instagram.com/explore/tags/pinholestories/

Det skall tilläggas att alla bilder inte är tagna med en pinnhålskamera, de flesta är dock det och det framgår även hyfsat tydligt vilka som är tagna med en pinnhålskamera.

Använder lite olika kameror, bl.a. denna:

https://www.aupremierplan.fr/custom-cameras/realitysosubtle-6x6/

plus några andra som inte är lika avancerade, om man nu kan säga kalla det avancerad.

Just dessa kameror från länken, de är väldigt smidiga och ger ganska skarpa bilder. Visst relativt sett är det inte så skarpt, men med lite efter behandling så kan bilderna bli skarpare, om det nu är vad man efterfrågar.

Det var en fråga tidigare i denna tråd om hur man komponerar, det är naturligtvis lite av en gissning. jag har dock på min träkamera som jag har mätt upp bildvinkel, både vertikalt och horisontellt och ritat ut syftlinjer. På kameran som jag refererar till ovan är det redan ingraverat linjer för bildvinkel. Kameran har dessutom inbyggd vattenblåsa för att kunna hållas i plan med horisonten. Det finns dessutom två hål för att ändra vinkel utan att ändra kamera position. Smidigt!

Så då skulle jag kunna mäta ljus med ISO100 och sedan exponera 5 eller 10 ggr så många minuter som min mätning anger sekunder vid de första försöken.

På den tiden jag sysslade med förstoringar i mörkrum använde jag en ljusmätare avsedd för att mäta exponeringstid för fotopapper. Det kanske finns sådana fortfarande?

Jo, men då skulle jag behöva mäta inne i kameran. Jag försökte bara få ett ungefärligt ISO för fotopapper.

Uppmätt var f=64 t=1s ISO100 jag behövde exponera vilket hade gett 11s vid f=150. Dock kommer "Recipocity Failure correction" in hade det varit film och Fomapan 100 som man kan hitta hade 11s krävt 91s 1,5 minuter men nu krävdes 12 minuter. Så ju mörkare och sämre ljusstyrka på objektivet så blir tiderna längre och då ännu längre pga ovan effekt. https://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocity_(photography)#Reciprocity_failure
Pappret var Kentmer VC. Läser man på Ilford anger de ISO till 100? om det nu är samma ISO.
Mitt råd köp lite bladfim Fomapan 100 och framkalla med tacometoden i vanlig tank tills du köpt insats MOD54 eller en SP-445 tank

Tack!

Jag har lagt upp några bilder på Instagram!
Lägg upp några här och beskriv tider mm och gärna någon bild på kameran. Det vore kul :)

Några bilder från mina pinnhålskameror

Här är dels några bilder på ett par av de hålkameror som jag använder. Det är inte några hemmabyggen, det är fina hantverk som är smidiga att använda.

Den lilla svarta är mycket smidig och är väldigt kul att fotografera med. Jag tog en bild på min dotter för någon dag sedan, ett porträtt med blixt. Den finns bifogad nedan, den var ett litet test, skall prova att ta lite porträtt längre fram, ville kolla hur mycket ljus som krävdes.

Båda kamerorna är köpta, den ena, träkameran, köpte jag på Ebay för ett par hundralappar, det var något år sedan. Såg nu för inte så länge sedan att de kostade betydligt mer.

Den lilla svarta kostade då jag köpte den 55 euro, idag kostar den 85, eller något liknande. Länkade till den kamerans tillverkare i ett tidigare inlägg ovan.

De två bilderna som är tagna med hålkameror i inlägget är:

Porträttet som är en dubbelexponering är taget inomhus för några dagar sedan med en studioblixt som jag slog på för fullt. 300Ws. Där öppnade jag kameran vilket inte är ett problem då det var så mörkt i rummet, kameran har bländare motsvarande f/137, har försökt att räkna fram till hur många blixtar som krävs för att lysa upp en bild bra, insåg att det skulle krävs ganska många och hoppade då över det. Den andra exponeringen i dubbelexponeringen är gjord på exakt samma sätt. Som kan ses så är det ingraverat syftlinjer på kamerna, både ovanpå och även på sidan för vertikalt. Min träkameran har jag själv ritat ut med en penna syftlinjer, kan ses på kameran om man anstränger sig, ses som lite tunna sträck runt HP5+ lappen.

Landskapsbilden är även den tagen med den lilla kameran (den lilla svarta), exponeringstid är 5s (har jag för mig), soldis, en frostig dag i december, här nere i skåne.

Det finns fler bilder på min blogg,
http://peterfrodin.info

På bloggen lägger jag med jämna mellanrum upp lite bilder, likaså på instagram, se länk i tidigare inlägg ovan. Jag tar ganska mycket bilder med mina hålkameror, det är fantastiskt kul.

I denna länk till bild,

https://www.instagram.com/p/BJtK8P_B_bc/?taken-by=peter.frodin

är en annan bild som inte kunde lägga med i detta inlägg då det endast tillåts 5 bilder. Den är på DAlby vattentorn, tagen äcen den med den lilla svarta kameran, där har det övre hålet använts.

Bilagor

• _0017967-23012017-264.jpg
    _0017967-23012017-264.jpg
    70.4 KB · Visningar: 30
  • _0017968-23012017-264.jpg
    _0017968-23012017-264.jpg
    46.1 KB · Visningar: 25
  • _0017969-23012017-264.jpg
    _0017969-23012017-264.jpg
    41.2 KB · Visningar: 28
  • 531_r4_632.jpg
    531_r4_632.jpg
    100 KB · Visningar: 51
  • 532_r1_630-2.jpg
    532_r1_630-2.jpg
    105.1 KB · Visningar: 47
Najs. Snygga bilder
Försökte med blixt och ett bakstycke men filmen trasslade :(

Dessa kameror är ju inte några precisions instrument, inte på något sätt. Även filmtransport är ju lite rappligt.
Det är lit chansning med blixt, för att få tillräckligt med ljus så måste det till en väldans massa blixtar, vilket i sig kan blir lite chansning då motivet inte är helt still mellan blixtarna. Det kanske kan bli bra, man får testa.

Just detta är ju det som är så kul med dessa enkla kameror, man känner inte någon direkt press eller att det måste bli på ett visst sätt. Vilket är befriande och bra för kreativiteten, tror jag.

Alla mina nuvarande kameror är för 120 film, de första testen var enklast att göra med 35mm film i kassetterna, tyckte jag.

Försökte med blixt och ett bakstycke men filmen trasslade :(
Någon gång under antiken byggde jag en hålkamera för 126-film. Jag tyckte att det var det enklaste sättet att använda rullfilm i en hålkamera. Jag försökte mig på en slags slutare också, men gav upp det experimentet och körde med ett lock som jag lyfte på för hand istället. :)

Här är dels några bilder på ett par av de hålkameror som jag använder. Det är inte några hemmabyggen, det är fina hantverk som är smidiga att använda.

Den lilla svarta är mycket smidig och är väldigt kul att fotografera med. Jag tog en bild på min dotter för någon dag sedan, ett porträtt med blixt. Den finns bifogad nedan, den var ett litet test, skall prova att ta lite porträtt längre fram, ville kolla hur mycket ljus som krävdes.

Båda kamerorna är köpta, den ena, träkameran, köpte jag på Ebay för ett par hundralappar, det var något år sedan. Såg nu för inte så länge sedan att de kostade betydligt mer.

Den lilla svarta kostade då jag köpte den 55 euro, idag kostar den 85, eller något liknande. Länkade till den kamerans tillverkare i ett tidigare inlägg ovan.

De två bilderna som är tagna med hålkameror i inlägget är:

Porträttet som är en dubbelexponering är taget inomhus för några dagar sedan med en studioblixt som jag slog på för fullt. 300Ws. Där öppnade jag kameran vilket inte är ett problem då det var så mörkt i rummet, kameran har bländare motsvarande f/137, har försökt att räkna fram till hur många blixtar som krävs för att lysa upp en bild bra, insåg att det skulle krävs ganska många och hoppade då över det. Den andra exponeringen i dubbelexponeringen är gjord på exakt samma sätt. Som kan ses så är det ingraverat syftlinjer på kamerna, både ovanpå och även på sidan för vertikalt. Min träkameran har jag själv ritat ut med en penna syftlinjer, kan ses på kameran om man anstränger sig, ses som lite tunna sträck runt HP5+ lappen.

Landskapsbilden är även den tagen med den lilla kameran (den lilla svarta), exponeringstid är 5s (har jag för mig), soldis, en frostig dag i december, här nere i skåne.

Det finns fler bilder på min blogg,
http://peterfrodin.info

På bloggen lägger jag med jämna mellanrum upp lite bilder, likaså på instagram, se länk i tidigare inlägg ovan. Jag tar ganska mycket bilder med mina hålkameror, det är fantastiskt kul.

I denna länk till bild,

https://www.instagram.com/p/BJtK8P_B_bc/?taken-by=peter.frodin

är en annan bild som inte kunde lägga med i detta inlägg då det endast tillåts 5 bilder. Den är på DAlby vattentorn, tagen äcen den med den lilla svarta kameran, där har det övre hålet använts.

Stiligt, nu kan du börja bygga själv
//CT

Njae,

har redan provat att bygga några taffliga kameror, alla med 35mm film. Tycker att det är roligare att använda kamerorna än att bygga dem. Har nu så jag klarar mig med kameror.

För den som vill bygga så säljer killen där jag köpte den lilla svarta kameran tillbehör:

Han säljer färdiga små hål, det är något slags folie som är monterad på mässingsplattor. Just hålet och materialet som hålet är gjort i är av stor betydelse för kvaliteten på den slutliga bilden.

För den som vill bygga så säljer killen där jag köpte den lilla svarta kameran tillbehör:

Han säljer färdiga små hål, det är något slags folie som är monterad på mässingsplattor. Just hålet och materialet som hålet är gjort i är av stor betydelse för kvaliteten på den slutliga bilden.

Tittade på hemsidan. Såg riktigt bra ut. Tricket är runt, skarpa kanter och I tunn plåt. Vilket är svårt själv. Jag köpte några borr men det går lätt av.....Har sett bilder på laserhål innan och då har de ej varit runda påstår dets. Men bilden här såg ju bra ut och de var ju rejält tuna.

Jag letade litet planlöst a propos 4x5framkallning och då hittade jag
http://davidhoulder.com/photography+2/my-4x5-tanks
Alla sätt är bra utom de dåliga!

Att ha en "filminsats" som man lyfter mellan baden i mörker känns inte som något jättetrauma. Om man gör ett ljustätt lock så kan man ju tända mellan varven om man vill.

Hans svartvita landskapsbilder är också väldigt fina.

Tittade på hemsidan. Såg riktigt bra ut. Tricket är runt, skarpa kanter och I tunn plåt. Vilket är svårt själv. Jag köpte några borr men det går lätt av.....Har sett bilder på laserhål innan och då har de ej varit runda påstår dets. Men bilden här såg ju bra ut och de var ju rejält tuna.

Jag har bara positivt att säga om både grejorna han säljer och hur det är att använda sakerna. Svårt att veta om just dessa hål är runda, men jag är rätt nöjd med hur bilderna kommer ut.

Jag har nämligen skaffat mig en Intrepid 4x5-kamera och har funderat att ladda med just fotopapper, bl a för att det är litet praktiskt att kunna framkalla med mörkrumsbelysning.

Är du nöjd med din Interpid. Har en Sinar men den är lite tung funderade på en lättare....

Tja, om man ska tillverka en 4x5-kamera ny och sälja för 250 GBP så blir det ju ingen lyx. Jag har ännu knappast någon erfarenhet. Men lätt är den ju.

T ex fästet för filmhållaren passar inte riktigt bra med de begagnade jag köpt på ebay, men det går ju alldeles utmärkt att borra/skruva i björkplywood.

Jag tar det litet som en kreativitetsutmaning. Man kan köra pinhole, prova med valfria gamla objektiv och snedställa de optiska axlarna hur som helst. Plus detta att många bilder man ser ändå har någon speciell känsla.

Bilagor

• 2017_0124_20453700.jpg
    2017_0124_20453700.jpg
    43.1 KB · Visningar: 21
Hittade hållare för Jobo-dosa avsedd för 8 st 4x5-negativ.

3D-printern står och tuggar med det just nu! Om några timmar vet jag hur det bidde.

Bilagor

• Screenshot from 2017-01-25 10:35:52.jpg
    Screenshot from 2017-01-25 10:35:52.jpg
    43.2 KB · Visningar: 19
Hittade hållare för Jobo-dosa avsedd för 8 st 4x5-negativ.

3D-printern står och tuggar med det just nu! Om några timmar vet jag hur det bidde.

Coolt att ha en 3D printer. Då kanske man får köpa en om den fungerar? EN typ MOD54 borde vara rätt enkel att 3D printa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar