Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Fomapan 100 är på väg hem och printern tuggar på. F ö är en 3D-printer det mest koncetrationshämmande man kan ha i sin närhet. Så fort ljudet ändras så är man där och tittar "vad gör den nu?".

Återkommer...

F ö så finns det t ex både filmhållare och komplett hålkamera för 4x5 att printa ut. Vore ballt om någon hade gjort en 4x5 120-hållare 6x9/6x12 också.

Såhär ser den 3D-printade hållaren ut. kräver en del efterarbete, Nu inväntar jag fomapan innan jag mekar mera med den.

T ex finns denna vidvinkelkamera för 4x5 också, komplett med Arca-Swiss-hållare också, bara att tanka hem!

Bilagor

• Screenshot from 2017-01-26 17:14:46.jpg
    Screenshot from 2017-01-26 17:14:46.jpg
    60.7 KB · Visningar: 44
  • EB105137.jpg
    EB105137.jpg
    20.5 KB · Visningar: 38
Kul. Den har jag också tankat hem. Dessvärre har jag trassel med printern. Men 120-film har ju siba fördelar och man kan slippa mörkret...

Häftiga saker.
Man blir sugen på en 6x18 cm pinhål kamera.
Vad behöver man lägga ut på en skrivare?

Häftiga saker.
Man blir sugen på en 6x18 cm pinhål kamera.
Vad behöver man lägga ut på en skrivare?

Jag har byggt 2st och dom gick på mellan 3000-4000kr styck.
Finns billigare byggsatser fån Kina för ca 2000kr men vet inte hur bra dom är.

Har inte provat själv men vet att det finns sidor som man kan ladda upp filer till så skriver dom ut åt dig om man inte har en egen skrivare.

Största mått 150 mm gör ju t ex att det är svårt att göra en kamera som exponerar 6x18 eller en 6x12 negativ.

Typiskt så tar en större utskrift kanske 10 timmar eller evt ännu mer.

Skulle man med en sådan här kunna skriva ut en hål kamera.
http://cdon.se/hemelektronik/xyz-da...gclsrc=aw.ds&dclid=CLnB8aSD5dECFcvWGAodMWsHUg
Läste någonstans att bara någon av plast sorterna var ljustäta.
Denna verkar bara skriva ut PLA? dock bra pris. Skriver dock bara 150x150x150.
Hur stora saker skriver ni ut. Tar väl tid?

Som Anders säger är 150x150 för litet, det är precis det går med 200x200
Är det inte helt ljustätt så kan man ju alltid måla kameran med ett lager svart färg.
Det tar ganska lång tid för större saker det här kamerahuset tar ca 13 timmar att skriva ut och sen tillkommer alla andra små delar.

Provade att "torrsimma" ett Fomapan 100-blad 4x5 ikväll. Gick bra att ladda i kassett också i mörker. Men min 3D-printade dosinsats måste jag nog underkänna, filmen har alldleles för stor vilja att vara platt i relation till krökningsradien på sipralspåren (vilket ju egentligen är bra för fokuseringen...).

Sköt in en film hela vägen, men när jag släppte den "sprätte" den ur spiralspåren och att sitta och få in sex filmer på det viset i mörker och vara rimligt säker på att alla sitter på sin plats, nej det tror jag inte på.

Såhär såg det ut.

Antingen då tacosmetoden, framkallning i skål eller den där amerikanska Stearman-dosan för 4 filmer.

Men jag har ju i alla fall fått igång printern och har delar både till den där väldiga 6x18-kameran och en 6x9.

Annars känns fransosens 6x12 och 6x17-kameror (www.aupremierplan.fr) seriösa och ger mig ett visst habegär...

Bilagor

• 20170203_201922.jpg
    20170203_201922.jpg
    40.7 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:
Men jag har ju i alla fall fått igång printern och har delar både till den där väldiga 6x18-kameran och en 6x9.
QUOTE]

Var den svår att skriva ut mailade någon som skrev ut åt privatpersoner men blev rätt dyrt för kamera och dosinsats.
Funkar inte dosinsatsen är det ju ingen höjdare.
Ritar du i något 3D prg kan man väl göra en MOD45 replika. Där sitter bladen säkert bättre.
VAd kör du för printer funderar på en Wanhao Duplicator i3 eller en beg XYZ Da Vinci 1.0.

Bild:
F=60 mm f=150, 1/2s fomapan 400

Bilagor

• 4x5-400-005-fs.jpg
    4x5-400-005-fs.jpg
    261 KB · Visningar: 36
Jag har en ZYYX. Svensk. Tror det finns många som funkar. För mig var det viktigt med Linux.

Och nej, jag tänker varken börja koda eller använda mekanik-CAD utan håller mig i elektronikträsket...

När det gäller 6x18-kameran så är det stora delar och mycket "fnas" att rensa bitarna från, tror att första vändan i printern tog 25 h och att jag förbrukade tråd för kanske en hubdring eller så. Läste om att det är mycket friktion och att man växelvis får mata på med avlindningsspolen och upptagningsspolen och att det finns en viss risk för filmtrassel.

En helt annan fundering: För att få detaljskärpa och upplösning ska manju ha så litet hål som möjligt, men med tanke på refraktion så finns det en gräns, vilket innebär att man hamnar på 0,3 mm eller så beroende på brännvidd.

Om man nu tänker sig att göra ett hål för effektiv bländare f/128 eller så och dessutom sätter en enkelkonvex lins med rätt brännvidd, borde det inte kunna resultera i en intressant kamera? Alltså en vidvinklig fixfokuskamera med ljussvagt objektiv.

Den lilla bländaröppningen borde ju göra att t ex akromatiska fel inte blir problematiskt.

Alltså ett slags "semipinhole"!

Senast ändrad:
För att få detaljskärpa och upplösning ska manju ha så litet hål som möjligt, men med tanke på refraktion så finns det en gräns, vilket innebär att man hamnar på 0,3 mm eller så beroende på brännvidd.
Rayleigh räknade ut vilket som är den bästa diametern på hålet i en artikel i The
London, Edinburg and Dublin philosophical magazine and journal of science
, 1891som finns här i PDF-format.

Längst ner på sidan 12 (PDF-sida), i formel 26, har han kommit fram till att hålets radie i kvadrat är lika med "brännvidden" multiplicerat med ljusets våglängd.

För en "brännvidd" på 5cm och en våglängd på 550 nm (grönt) så får man en hålradie på ungefär 0.15 mm, dvs en diameter på 0.3 mm. Ett sånt sammanträffande! :)

Man bör alltså anpassa hålets storlek till "brännvidden" för bästa resultat, och grönt ljus duger som approximation så man kan få en rätt enkel formel att räkna på.

Jovisst, Rayleighs formel är ju pinholebibelns första kapitel.

Där finns två motstridiga egenskaper, dels att mindre hål ger bättre upplösning men att större hål ger mindre andel refrakterat ljus och formeln ger den bästa kompromissen mellan de två.

Men det var ju inte det jag funderade över, utan om en extremt ljussvag fixfokusoptik som t ex kunde tillåta f/128 eller något ditåt kunde vara en "near pinhole" och ge ännu bättre upplösning men fortfarande erbjuda en del av pinholeteknikens unika fördelar som extremt skärpedjup och väldigt enkla tekniska lösningar.

Fast som jag skriver detta inser jag ju att det ju bara är att prova. En plankonvex enkellins kan ju inte vara svårt att få fatt på.

Provade att "torrsimma" ett Fomapan 100-blad 4x5 ikväll. Gick bra att ladda i kassett också i mörker. Men min 3D-printade dosinsats måste jag nog underkänna, filmen har alldleles för stor vilja att vara platt i relation till krökningsradien på sipralspåren (vilket ju egentligen är bra för fokuseringen...).

Sköt in en film hela vägen, men när jag släppte den "sprätte" den ur spiralspåren och att sitta och få in sex filmer på det viset i mörker och vara rimligt säker på att alla sitter på sin plats, nej det tror jag inte på.

Såhär såg det ut.

Antingen då tacosmetoden, framkallning i skål eller den där amerikanska Stearman-dosan för 4 filmer.

Annars känns fransosens 6x12 och 6x17-kameror (www.aupremierplan.fr) seriösa och ger mig ett visst habegär...

Måste säga att bilderna från fransosens 6x17 känns riktigt skarpa för att vara från en hålkamera.
Ett billigt alternativ för framkallning kan vara att hålla koll efter papperstrummor som man egentligen ska framkalla papper i.
Jag har en Unicolor Unidrum som jag inte gav mycket för och i den kan man framkalla från 1-4st 4x5 upp till 1st 8x10.

QUOTE]

Var den svår att skriva ut mailade någon som skrev ut åt privatpersoner men blev rätt dyrt för kamera och dosinsats.
Funkar inte dosinsatsen är det ju ingen höjdare.
Ritar du i något 3D prg kan man väl göra en MOD45 replika. Där sitter bladen säkert bättre.
VAd kör du för printer funderar på en Wanhao Duplicator i3 eller en beg XYZ Da Vinci 1.0.

Bild:
F=60 mm f=150, 1/2s fomapan 400

Hade det funnits mått att utläsa någonstans på Mod54 kunde jag försökt mig på en kopia.
Jag har lite fotorelaterade saker som jag designat på min thingiverse-sida

http://www.thingiverse.com/oet/designs/

Inget jätteavancerat då jag fortfarande håller på och lär mig allteftersom

Kul Markus, håll den!

Om du gav dig på att göra filmhållare som ser ut ungefär som SP-445 så skulle det räcka med att hitta ngt slags vätskebehållare i rimligt rätt storlek.

Eller så skulle man kunna utgå från lämpliga bityar av 110 mm avloppsrör i PVC.

Eller så gör du en av ungefär samma typ som MOD54. Om du har 4x5-film och en dosa så borde det inte vara omöjligt.

Eller så beställer man helt enkelt en SP-445. En bra grej med den är ju att det blir ganska snålt med vätskor, vilket är bra ut både ekonomi- och miljösynvinkel.

87 USD plus frakt och moms är ju en del men ingen katastrof.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar