Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja då skiter jag i att skriva något när det kommer nytt här på fotosidan,ni som vill är välkommna att fortsätta läsa bloggen. Det kommer snart info om saker ni väntat på.

Mvh Daniel
 
Såhär tänker jag:

1/250 blixsynktid
100
14,6 megapixel
921 000 skärmupplösning
1/8000 snabbaste slutartid
1300
100-6400 iso
77 förhoppningsvis diagonalen på sensorn ;P
3 bilder per sekund (låter väldigt långsamt..?)
720 video
30 bilder/sekund

lite mer...
100% sökarbild

5 bilder per sekund
 
Kolla in Pf och en svensk Mats skrev denna infon
Estimated Price : 1300€ (kit K-7 w 18-55 II WR)

K-7 Body:
- More compact than K20D, bigger than K-M
- Built in Flash (with video lighting??)
- Improved APS-C sensor CMOS K20D++
- Sensitivity ISO100-ISO6400, ISO displayed in top LCD
- Separate ISO button
- Continuous shooting 5.x fps (non cropped)
- ViewFinder 100%, with histogram/image overlay?
- Shutter speed : 1/8000
- Flash sync : 1/250
- 77 zone exposure metering
- BackScreen : 3", 921 000 pixels, fixed
(Someone used "BackScreen" name.. funny, is there a "FrontScreen" or "InternalScreen" , see VF speculation)
- More powerful battery
- Improved weathersealing
- Either AF assist lamp or separate White Balance sensor (lots of Pentax patents regarding WB sensors!)
- Improved AF
- 11 point (2.8 sensitivity??)
- "Greatly improved " Low light performance improved, Focus tracking ?
-Video mode
- 640 x 416 @ 30 fps
- 1280 x 720 @ 30 fps (720p (uncompressed?))
- 1536 x 1024 @ 30 fps

Live View with :
- Contrast detect AF with face detection
- 77 zone exposure metering

Connectors:
- HDMI output
- X-Sync
- Mic plug (mono)
New grip
- With AF button
 
Du kan få köpa min k20D den har blå bakgrund, men det blir dyrt!

GamleTrash: Påminner mig om en skylt jag såg i Malmö: Europ Livs A
 
Kolla in Pf och en svensk Mats skrev denna infon
Estimated Price : 1300€ (kit K-7 w 18-55 II WR)

K-7 Body:
...
Teknikporr
...

Hoppas det där inte stämmer. Då kanske jag blir tvungen att uppgradera min fina K20D långt tidigare än vad jag hade planerat. Usch.
 
Den ser väldigt mycket ut som en riktig analog kamera.. I like it alot! Ser ut som om det skulle kunna vara en FF-kamera, men som sagt, det vet vi ju nu att det inte blir.. *suck*
 
Fan också. Jag som tänkte investera i ett DA*60-250. Den är numera petad om man inte kan få den som kitzoom...
 
Nu, med knappt en vecka kvar av detta surrande, så talas det på pentaxforums jättetråd om någon funktion/egenskap hos K-7 som inte avslöjats än, som visst ska vara något helt nytt. Den där Ogl verkar ju ha mycket inside-info. Någon Pentax-informatör hade även talat om att övriga tillverkare kommer behöva leka "catch-up" efter släppet...

Någon som har något tips på vad detta kan vara? Kanske någon intern HDR-funktion? Simulering av extra bakgrundsbokeh?

Kom igen. Snart kan vi inte spekulera längre. Hoppas bara denna hypen inte blir en halvuppblåst ballong, och vi "bara" får en väldigt bra kamera i klass med alla andra, fast i ett grymt smidigt format. Jag vill ha en "a-haaaa, cooolt"-surprise den 20 maj.

Fast jag kommer sannolikt köpa den ändå, förr eller senare. K10 börjar kännas omodern...
 
Senast ändrad:
när man läser specarna så känns min k20d omodern :D

Och jag känner mig jätte glad över att den har film funktion. Ska bli skoj att filma macro med 35 ltd och fåglar med ett tele.

Och som någon sa i jättetråden allan, eller i någon av jätte trådarna vid sidan av. En hi end sony HD videokamera hade 600x500 pixlar i upplösning på grund av optiken. Tänk vad man kan åstadkomma med bra glas och en fin sensor \o/
 
Nu, med knappt en vecka kvar av detta surrande, så talas det på pentaxforums jättetråd om någon funktion/egenskap hos K-7 som inte avslöjats än, som visst ska vara något helt nytt...

Hoppas att det är HSDPA/SIM-kortplats + aGPS + programvara typ Pentax "PC Suite" (adressbok mm) för att kunna sända bilder direkt från kameran och tagga dem med koordinater.
 
Risken är väl att orsaken till att ingen annan kamera har denna "nya" funktionen är för att ingen annan vill ha den. Typ "smal"-filter som gör personer smalare och därmed vackrare (hm) eller något annat banbrytande som att spara i 8 bitars bmp.

Däremot jpeg2000 kanske kunde vara något. (Gissar att det är något mjukvarurelaterat.)
 
Inbyggd radio. ;)

Jag antar att det har något med fullhd i ordentlig framerate eller något annat med video.
 
Ett patenterad ide där man kan se filmningen genom sökare mm.

En liten display på den främre delen av prisma,
inkopplingsbar om än i betydligt lägre förstoringsgrad än den optiska sökaren,som kan visa låg rez live histogram, Bild under videoinsamling eller kontrast AF drift
det sistnämda kanske bara funkar med da*60-250
 
Hoppas fortfarande på en kvadratisk sensor :)
Det tillsammans med grymma iso-egenskaper skulle få mig att byta.

En "think out of the box feature" vore dynamiskt iso. Varje pixel kunde anta ett eget iso-värde och med en snygg algoritm kunde man få rätt exponerade bilder. Kanske en HDR-utmanare.
 
Hur har dem tänkt att man ska flytta focuspunkten tror ni?

Annars hoppas jag på att det kommer en modell senare som är fysiskt större...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.