ANNONS
Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på Pentax andra prishöjningar så är jag mest rädd för att priset är för högt för min smak. Tycker annars att det ser rätt bra ut så här långt. Baksidan ser dock ganska "billig" ut jämfört med k10a, smaksak iofs.
 
Baksidan ser dock ganska "billig" ut jämfört med k10a, smaksak iofs.

Jag håller med. Jag tror det har mycket att göra med att den stora ringen för AF-punktvalen är borttagen. Det gör baksidan mer kompaktliknande, påminner mycket om nya X70. Stor skärm ser egentligen också lite "amatörmässigt" ut. Man vänjer väl sig.

I övrigt gillar jag de strikta linjerna. Vore kul att få känna på den, undrar om den kommer att finnas för "provklämning" nånstans i Stockholmstrakten efter releasen? För den släpps väl inte i butik förrän nån gång juni-juli?
 
objektiven fick ju en rejäl höjning men husen låg ganska stabilt kvar,liknade för andra märken så man får hoppas på det bästa.
börjar gilla baksidan mer och mer och med tanke hur liten den är så ser placeringarna lämpligt ut.

ogl var snabb med tillägga att RH inte lagt ut hela specen så något kan tillkomma,vore konstigt om pentax skulle tilllåta RH släppa allt när det finns ett bestämt datum.

canon d30 vs k7
 

Bilagor

  • sz2.jpg
    sz2.jpg
    17.2 KB · Visningar: 673
Jag gissar att den lilla lampan bredvid avtrycket är en liten laser. Men den kan kameran projicera en liten röd punkt på motivet (självklart pulsad så den är lätt att kånna igen). Med en ny detektor så kan kameran känna av var i bilden punkten träffar och det går direkt att översätta till avstånd (så länge kameran känner till brännvidden). Med detta borde kameran få blixtsnabb och mycket exakt fokus, åtminstone på rimliga avstånd.

Obs detta är bara en gissning, något jag tycker borde gå att göra.

/Q

Nu, med knappt en vecka kvar av detta surrande, så talas det på pentaxforums jättetråd om någon funktion/egenskap hos K-7 som inte avslöjats än, som visst ska vara något helt nytt. Den där Ogl verkar ju ha mycket inside-info. Någon Pentax-informatör hade även talat om att övriga tillverkare kommer behöva leka "catch-up" efter släppet...

Någon som har något tips på vad detta kan vara? Kanske någon intern HDR-funktion? Simulering av extra bakgrundsbokeh?

Kom igen. Snart kan vi inte spekulera längre. Hoppas bara denna hypen inte blir en halvuppblåst ballong, och vi "bara" får en väldigt bra kamera i klass med alla andra, fast i ett grymt smidigt format. Jag vill ha en "a-haaaa, cooolt"-surprise den 20 maj.

Fast jag kommer sannolikt köpa den ändå, förr eller senare. K10 börjar kännas omodern...
 
Senast ändrad:
Har svårt att tro på bara 1/180 synktid och lite knappar är det.
Utan infon från Roland om att K20 blir kvar i höst, så kan man tro att det här är uppföljaren till K200.

Kika in på Cybers priser på Pentaxgluggarna, speciellt FA35 och 50mm...
 
ifall om bilderna i länken försvinner
 

Bilagor

  • sdim0055_1024_pfc.jpg
    sdim0055_1024_pfc.jpg
    18 KB · Visningar: 672
  • sdim0057_1024_pfc.jpg
    sdim0057_1024_pfc.jpg
    14.4 KB · Visningar: 674
  • sdim0085_1024_pfc.jpg
    sdim0085_1024_pfc.jpg
    13.8 KB · Visningar: 674
  • sdim0062_1024_pfc.jpg
    sdim0062_1024_pfc.jpg
    14.7 KB · Visningar: 664
  • sdim0098_1024_pfc.jpg
    sdim0098_1024_pfc.jpg
    11.4 KB · Visningar: 667
50-200 kan jag nog hoppa över hoppas på ett 16-45 Wr efter som jag är väldigt förtjust i mitt 16-45.

Tänkte bara tipsa er att ni kan hitta specarna på min blogg nu, http://swedishpentaxian.blogg.se/?tmp=19010524

Jag kommer inte posta mina egna inlägg här som ni vet men den förste som går in och kollar kan ju kopiera mitt inlägg och lägga in här i tråden.

MVH Daniel
 
tycker det ser ut som att det kan bli lite knepigt med vänsterfattning när skärmen går hela vägen ut till kanten. tittar man på tagna bilder så ser det ut att bli lite att hålla i. det är ju inte alltid man endast håller kameran i "skjutläge".
 
Fick samma uppfattning, dvs utöver näsan får man även tummen på skärmen.
Men sedan upptäckte jag att man egentligen aldrig håller där utan man lägger för det mesta handen under objektivet, så där ligger nog Pentax designern rätt.
lm
 
Kommer enklare model mot slutet av året.

Hoppa över säger du,det kommer inte jag göra

förövrigt kolla tätningsringen på nya 50-200

http://74.125.43.132/translate_c?hl.../blog/&usg=ALkJrhj6cYOBO0Z0cIGX5vvGQwsPf8y4VQ

Med få knappar, osäkra data och ett prisma som ser ut som K10/20, kan man få uppfattningen att det är en ersättare som ska mosa Canon 500D och Nikon D90. Men K7 är antagligen mer lättjobbad än K10/20 när man blir varm i kläderna och antagligen ligger den ett steg högre än K20D med 100% sökare och lite snabbare med bättre ljusmätning i svagt ljus.
Men hur kommer den vara vs Nikon D350 och Sony A750?

Men DA50-200 är ju en glugg som nog till 90% säljs till K-m,
fast den kanske är uppdaterad optiskt som DA18-55 II.
Dom jag vill se bilder på är DA17-70WR, DA55-300WR och tex
DA12-24WR, det är zoomar som köps till K7 och som inte
behöver bytas så mycket i regnväder pga stort zoomomfång.

Kanske får vi se FA35/2WR och FA50/1,4WR med tanke på vad dom kostar nu?
En del DA gluggar har ju oxå sjunkit i pris.
 
Fick samma uppfattning, dvs utöver näsan får man även tummen på skärmen.
Men sedan upptäckte jag att man egentligen aldrig håller där utan man lägger för det mesta handen under objektivet, så där ligger nog Pentax designern rätt.
lm

visst håller man så när man fotar men inte annars. fast på t ex k10d så fanns det utrymme till vänster o jag håller där iaf men det kan ju vara så att man vänjer sig av med att hålla så på denna modell när det inte är ett alternativ att hålla så :).

vad står WR för? Weather Resistence?
 
visst håller man så när man fotar men inte annars. fast på t ex k10d så fanns det utrymme till vänster o jag håller där iaf men det kan ju vara så att man vänjer sig av med att hålla så på denna modell när det inte är ett alternativ att hålla så :).

vad står WR för? Weather Resistence?

Man får vänja sig att lyfta kameran med höger tass, så där har vi nåt att klaga på. Det klagas redan på Pentaxforums att den liknar en kompakt bakifrån...

Kommer den sakna ljudinspelning och får ett pris på 16-17 schalar kanske K20D blir attraktivare för mig som nästa kamera.

Jepp, Weather Resistence, logiskt med WR objektiv när kamerorna har. Vi får se om tomten kommer med en K-m Super med WR till Jul.
 
canons o nikons modeller börjar verkligen heta likadant...

är det så att starmodellerna utgår hädanefter? för i början var det ju bara de som hade vädertätning, tills 17-70 kom.

det var ju rätt lång väntan på 60-250 och det har varit rätt tyst om t ex konvertern som skulle vara vädertätad. och var det inte ett Star på runt 30 som var på g också?

kul hursomhelst att Pentax kommer med en ny modell. stort plus är att det finns en dedikerad ISO knapp nu, något som många tester på k10d gnällde över (trots att det går att ställa främre eller bakre hjul till ISO om man vill men det nämns ju såklart inte). Så det borde ju resultera i lite högre poäng iaf i testerna sen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.