Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas fortfarande på en kvadratisk sensor :)
Det tillsammans med grymma iso-egenskaper skulle få mig att byta.

En "think out of the box feature" vore dynamiskt iso. Varje pixel kunde anta ett eget iso-värde och med en snygg algoritm kunde man få rätt exponerade bilder. Kanske en HDR-utmanare.

På Pentax med CCD har det inte inträffat nåt dramatiskt med bruset, men det kanske är annorlunda med Samsungsensorn där både Pentax och Samsung(NX) utvecklar den vidare.

I så fall en justerbar HDR funktion, där man i Fn menyn justerar tagen bild som med vitbalansen...Fast smartare att flytta över det till datorn där man ser på en "större" skärm.
 
Ett patenterad ide där man kan se filmningen genom sökare mm.

En liten display på den främre delen av prisma,
inkopplingsbar om än i betydligt lägre förstoringsgrad än den optiska sökaren,som kan visa låg rez live histogram, Bild under videoinsamling eller kontrast AF drift
det sistnämda kanske bara funkar med da*60-250

Gärna en förstorad visning i tex 8X av bilden för koll av fokus i kniviga situationer, även om funktionen finns med liveview på "stora" skärmen. Egentligen är användningsområdet stort på en skärm i prismat som kompletterar optiska sökaren med förvald info i menyn.
 
Hur har dem tänkt att man ska flytta focuspunkten tror ni?

Annars hoppas jag på att det kommer en modell senare som är fysiskt större...

Ögonstyrt kanske, titta och lås. Borde vara ögonstyrd AF oxå så objektivet oftast är nästan färdigfokuserat när man till slut bestämmer sig.
 
Det är sant. Men min poäng var att varför kan inte den automatiska vitbalansen var mer anpassad till inomhusbilder och så får man ha ett speciellt vitbalansläge för solnedgångar än vice versa som det är nu?

Därför att Pentax fortfarande har en idé om filmlik karaktär och filmkänsla, och på filmtiden så hade man ju utomhusfilm och inomhusfilm varav utomhusfilmen var den absolut vanligaste. Tror helt enkelt att Pentax anser att det för många fotografer är enklare att tänka i termer av utomhus- och inomhusfilm, där automatiska vitbalansen är utomhusfilm för olika situatoner och går man inomhus får man ställa om kameran.

Helt enkelt en fråga om traditionellt tänkande.
 
Hur tänker du nu, dyrt och dyrt? Den skulle ju vara mindre än fullformats speglar och prisma ändå. Kameran skulle väl inte bli mycket större ändå. De har ju lyckats tillverka mindre fullformats hus förr i världen.

Men nu har kamerorna mycket mer elektronik och ska få plats med flera olika former av sökare och skärmar och knappar och reglage och allt möjligt som man helt enkelt inte hade förr... :)
 
Men nu har kamerorna mycket mer elektronik och ska få plats med flera olika former av sökare och skärmar och knappar och reglage och allt möjligt som man helt enkelt inte hade förr... :)

Jojo. Men kamerorna är större nu också. Satt igår och njöt i soffan med spotmaticen. Så liten och nätt. I jämförelse får man in en mindre fru och två barn i en K10D. ;)
 
Var in igen på Pentaxforums alla trådar om K7, en har passerat 3000 inlägg...
Det påstås att det blir en kontakt till mellan objektiv och kamera, den ska överföra distorsions kurvor från kommande objektiv!
Då bör existerande objektiv, åtminstone från DA-serien finnas i kameran för distorsions korrektion.
Sensorn i K7 ska oxå ha tilt och shiftning(15graders tilt), för bra för att vara sant? Men logiskt och smartare än att komma med dyra specialobjektiv.
Sen påstår nån att kortaste blixtsynken ska bli kvar på 1/180s, vilket låter konstigt eftersom slutaren till APS har mycket kortare väg än på filmtiden. Det borde ha vara minst 1/250s från K10D och 1/350-1/500s på K7.
 
Det ska bli intressant när den20 kommer så man kan summera och säkerligen reducera lite i alla rykten,många är av mycket udda slag:)
 
Borttagen länk..

Blir det två fokusomkopplare?
 

Bilagor

  • K7 af omkopplare.jpg
    K7 af omkopplare.jpg
    7.2 KB · Visningar: 753
  • K7 af omkopplare 2.jpg
    K7 af omkopplare 2.jpg
    37.5 KB · Visningar: 763
Gillar (om det nu stämmer!) att man i det nya batterigreppet har möjlighet att använda AA-batterier. Det har ju hänt att man har kört slut på batterierna och snällt fått vänta på laddning.

Gillar också att man äntligen monterar en skarp display i huset.

F*n va underbart det är att vara Pentax-användare. Tänk alla negodiler som huserade härinne för några månader sedan med vilda spekulationer om konkurser, brist på nyheter etc etc etc. Så skönt att slippa!
 
Jag väntar kanske med beställning tills jag ser testbilder på höga ISO. Men K20D är väl skaplig på den fronten, så...

Också glad att jag gick emot strömmen och köpte Pentax som första system (K10D).

Mest tänd på:
- Snabbare AF (+AF-assist-lampa)
- Bättre ISO-kvalitet (än K10D då)
- Filmfunktion (Tänk vilka läckra klipp man kan skapa med alla gamla fina manuella objektiv...)
- Den smidiga storleken

HDR i huset, en massa digitaleffekter, ansiktsigenkänning, live-view, 5 bps osv osv ser jag som bonusar.

Det enda negativa är att den verkar låst till 30 fps på filmsidan. Hade gärna sett olika modes, typ 24 och 25 fps (för jobbets räkning).
 
är man hardcore fan av hdr så är ett riktigt hdr-program att föredra så
det är nog det hela runt sökaren.ny mattskivan för lättare manuell fokusering och om livewiew har info i sökaren som ett meny tillval.
kikar man lite snabbt över specen så är det inte överväldigande men när väl använder kameran så kommer man nog märka skillnader och förbättringarna i nästan varje funktion mot tex k20.
Enda tråkiga är blixtsynk på 1:180

Men nu är iaf det grundläggande ordnat med snabb serietagning,bättre buffert,autofokusen,sökaren mm och sen mycke bonus på det så
en givmild prissättning också så gillar jag det jag ser också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.