ANNONS
Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill ha

Ibbes länk ovan avslöjar faktiskt en hel del.
DA50-200WR har fått 49mm filtergänga, så det tyder
på uppdaterad optik.
K7an har 4 sidor på inställningsmenyn och den har
nåt på prismat mot avtryckaren.
Det verkar som det går att använda R6 batterier
i kameran!

Nä, DA star objektiven blir kvar, WR kan vara en enklare tätning...
Logiskt att alla? objektiven får WR när kamerorna har.
Hoppas att täcklocket för blixtkabel får nåt liknande
täcklocket för micken i den färdiga K7an.

Ju mer jag tittar på Ibbes länk ju mer vettig verkar
kameran, egna data verkar kunna läggas till bilderna,
livewiew verkar ha bla ansiktsfokus.

Ibbes länk ovan avslöjar faktiskt en hel del.
DA50-200WR har fått 49mm filtergänga, så det tyder
på uppdaterad optik.
K7an har 4 sidor på inställningsmenyn och den har
nåt på prismat mot avtryckaren.
Det verkar som det går att använda R6 batterier
i kameran!
DA50-200 har alltid haft 49mm gänga.

/Peder

enligt pentax.de så är det nästan 8 timmar kvar...

så jäkla typiskt att jag kommer sitta på ett tåg då, på väg ut till stugan och missar det. jaja, får läsa på söndag kväll istället :)

Är det inte dags idag?! Iofs vet väl allt om kameran redan..

Det är dags idag, men inte 00:00 i den gångna natten. :)
Pentax svenska hemsida säger nu i skrivande stund (halv elva) att det är 5 och en halv timme kvar. Pressvisningen kommer alltså att ske klockan 16 europeisk tid.

är det så att starmodellerna utgår hädanefter? för i början var det ju bara de som hade vädertätning, tills 17-70 kom.

Nej, Star-modellerna kommer finnas kvar i sortimentet som professionell optik med extra hög optisk prestanda, hög ljusstyrka och högre byggkvalitet. DA 18-55:an må få tillägget WR, men den är fortfarande ingen konkurrent till Star-objektiven på långa vägar... :) Star-objektiven är ju metallobjektiv med utsida av plast (objektivtuben under plasten är av metall). DA 18-55 är verkligen plats, förutom metallfattningen.

Jag håller med. Jag tror det har mycket att göra med att den stora ringen för AF-punktvalen är borttagen. Det gör baksidan mer kompaktliknande, påminner mycket om nya X70. Stor skärm ser egentligen också lite "amatörmässigt" ut. Man vänjer väl sig.

Istället för ringen - som många klagade på för den uppfattades som "racklig" så har den 4 tryckknappar istället, som ger samma funktion.

vilka är bäst då egentligen, Limited lr Star?
Eller ska man fråga vilka som är tänkta att var top-of-the-line?

Tycker det ser ut som en modell man kan hoppa över. Men skenet kan bedra.Det kommer väl en K9 vad det lider...

Prestanda och bildkvalitet är högre än K20D.
1/8000 slutare, 100% sökare och snabbare seriebildstagning.
Framförallt är det sökaren som jag är mest intresserad av.

Men jag tror att många tycker den ser "billig" ut därför att den är så himla liten (som K200D, alltså mindre än konkurrenterna). Det gör att man måste spara ner på knappar och reglage, för de får inte plats.

4-kanalig version av sensorn, det är rätt bra det. Den dyra D200 hade ju 4 kanaler medan D80:n hade 2.

Dock, ja 1/180 blixtsync med en slutare på 1/8000 - är något som jag inte förstår. Det kan möjligen finns en begränsning i P-TTL systemet som inte möjliggör högre x-sync, å andra sidan blir det ju 1/8000 med höghastighetssync.

Det kommer en enklare variant av K-7 till hösten, som kommer att ha flera scen/bildlägen och en annan funktionsväljare - mode dial. Och ännu färre knappar.

Pentax har sagt i flera månader nu att nya kameran inte är en direkt ersättare för K20D, utan är ett "nytt koncept" och så här långt förstår jag det. I de flesta avseenden är den mer avancerad än K20D, men den krympta storleken innebär givetvis vissa förändringar och kompromisser.

Jag kan förstå 11 punkters AF, därför att det sitter i sökarhuset och ju fler punkter desto fler speglar och prismor för AF-systemet - vilket inte fungerar när man vill ha ett så kompakt hus som möjligt. Det fick helt enkelt inte plats fler punkter. Viktiga är ju att systemet är uppgraderat, alltså att det är snabbare och säkrare, mer tillförlitligt.

Star är vädertätade och stora med hög ljusstyrka. Limited är helt i metall, även utsidan, och gjorda för att vara så kompakta som möjligt. De har också mindre ljusstyrka.

Både DA Star och Limited är top-of-the-line, men med olika fokus. De konkurrererar inte med varandra, utan de kompletterar varandra.

Finns exempelvis inga långa telen som Limited, finns heller inga zoomar som Limited.

Star kan man säga är kompromisslösa, men kompromisser finns i och för sig alltid.
Limited är konstruerade för att vara små, men ~kompromisslösa vad gäller mekanik och material. Optiskt måste naturligtvis ljusstyrkan offras för att dom ska bli kompakta.

Jag brukar tänka att alla objektiv är bra, fast till olika ändamål.
Tex DA*300 SDM är riktigt bra(skarp, ljusstark och robust), men skulle du ta med den på en flygcharter?
DA55-300 passar nog bättre. Ett annat exempel: Har första versionen av Sigma 28/1,8, bra byggd, mycket ljusstark och riktigt skarp nerbländad med tex blixtbilder, men hopplös i minsta motljus.

Edit Roland först som vanligt...

Några saker som inte har diskuterats, men som ändå är roliga:

* Inbyggd intervalometer, alltså man kan ställa in kameran på att ta bilder i sekvens med olika tidsintervall.

* Brusreduceringen för höga ISO-tal är inte bara justerbar i nivå a'la K20D, utan det är även justerbart vid vilket ISO-tal som brusreduceringen kickar in.

* Kameran är omställningsbar mellan flera olika batterityper.

* Inbyggd korrektion för CA och distorsion för de digitala objektiven.

* Utökade programlinjer i kameran. (alltså inte bara action, närbild, dof, standard och MTF).

jag tycker det är synd att dom inte har vinklingsbar skärm. jag fotar mycket macro och det hade varit bra. men liveview:n är säkert bättre än på k20 iaf som tydligen inte var nått speciellt...

Det finns inget utrymme i kamerakroppen för mekanismen till en vinklingsbar skärm, dessutom är en vinklingsbar skärm mer komplicerad och dyrare att vädertäta. K-7 är marknadens minsta kamera i sin klass.

K20:s liveview är bra, men den saknar autofokus och det är nackdelen med den. K-7 har autofokus, en bra autofokus på den dessutom och som även fungerar vid filmning. Sedan så är K-7:s skärm bättre än K20D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar