Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Var in och tittade på dom två Jpeg.
Först, 11 och 9,5Mb!, bara bilden med 18-55an
har exif data och den är tagen på 21mm och f9,5.
Den är ~skarp men det gröna är giftigt och
kameran ska vara i neutralläge med utökat D omfång.

Men jag vill se bilder med firmwere 1,
som bör dyka upp om nån vecka.
 
Hoppas de är tagna med hög iso. För den med grönska ser för djävlig ut i de mörka områdena. Tex i dörren.
 
Roadmap

Lite off topic men:
Nu är K-7 ute, vilket är en kamera som är lite för stor för mig, inte fysiskt utan mer prestanda/inställningsmässigt. Jag har en K100 i dag och den tycker jag har rätt nivå, men den är slö....
Är det någon som hört/sett något på senare tid vad gäller prestandapositionen mellan K-m och K7 och vad som kommer där och när
 
Hoppas de är tagna med hög iso. För den med grönska ser för djävlig ut i de mörka områdena. Tex i dörren.

Funktionen för utökad dynamiskt omfång ökar brusnivån i svarta partier. Det är nackdelen med funktionen. HDR-funktionen i kameran är snarare det som man borde använda istället för DR-funktionen, den har inte brusproblemet.

Sen så tycker jag ju det är lite fel att bedöma bilder från en kamera som inte är färdig än.
 
Är det någon som hört/sett något på senare tid vad gäller prestandapositionen mellan K-m och K7 och vad som kommer där och när

Det kommer en ny kamera mellan K-m och K-7 strax före jul.
Redan K-m har ju betydligt snabbare autofokus och snabbare bildframmatning än din K100D.
 
Funktionen för utökad dynamiskt omfång ökar brusnivån i svarta partier. Det är nackdelen med funktionen. HDR-funktionen i kameran är snarare det som man borde använda istället för DR-funktionen, den har inte brusproblemet.

Sen så tycker jag ju det är lite fel att bedöma bilder från en kamera som inte är färdig än.

Läggs det ut testbilder är det de som kommer att bli bedömda. Hur som helst, plockade ner DNG versionerna idag istället och det såg betydligt bättre ut. Skarpt och trevligt. Är inte helt övertygad vad gäller DR dock. Men ser bra ut, vette tusan hur de lyckats sabba dem så i JPEG konverteringen.

Är med spänd förväntan jag väntar på att höra mer om den nya sökarskivan.
 
Lite off topic men:
Nu är K-7 ute, vilket är en kamera som är lite för stor för mig, inte fysiskt utan mer prestanda/inställningsmässigt. Jag har en K100 i dag och den tycker jag har rätt nivå, men den är slö....
Är det någon som hört/sett något på senare tid vad gäller prestandapositionen mellan K-m och K7 och vad som kommer där och när

Om du använder NiMh i K100 så blir kameran lite
rappare med CR-V3 eller Litium R6 som ger högre spänning,
finns oxå uppladdningsbara CR-V3.
Se bara till att använda kända märken på
dom uppladdningsbara CR-V3.

K7 har fått fokuslampa som oxå lär komma i K70/K9,
ny ljusmätning finns i K7 oxå, men hur mycket
snabbare K7an(och K70) blir vs K-m och K20 får vi se i
tester så småningom.

Alternativet nu är i och för sig K20 med 18-55 för 8000:-.
Du kan ju kolla den i butik.
I höst bör den levereras med nya 18-55WR zoomen,
eftersom 18-55 II utgår.

Annars som Roland sa K70/K9 eller vad namnet nu blir
förre Jul, som jag gissar får 14Mp Samsungsensorn
med bättre egenskaper än i K20.
Antar att den får snabbare/säkrare autofokus än
K20 och K-m samt att den nog får video, liveview
och vädertätning som K20/K200.
 
tyvärr är inte den filmen gjord med K 7 skidåkningsdelarna är hämtade från Warren Millers Higher ground som kom ut 2005. när de springer i öknen är från National Geographic's Running the Sahara.
 
Ser riktigt bra ut med videon.
Skulle vilja se hur mycket jellyeffect det blir vid panoreringar såklart, men man kan inte få allt =)
 
Läggs det ut testbilder är det de som kommer att bli bedömda.

Det är välkänt att DR-funktionen gör bruset tydligare, och detta är inget som Pentax försöker smyga med heller. Nu behöver man inte använda DR-funktionen om man inte vill, och det är troligt att HDR-funktionen egentligen är bättre att använda i högkonstrastsituationer än DR-funktionen.
 
Det är tur att det inte är RAW filmer den skriver :p tror det var 500mb/s som behövde skrivas då de räknade på REDs modell som ska kunna göra det då den kommer.
 
leverans k-7

Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55. Beräknas in vecka 29! på Cyberphoto. känns som en evighet dit! man kan ju hoppas dom får in nått ex runt den 1a juli, rätta mig om ja har fel men det är väl säljstart det datumet i sverige?!!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.