Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Ar?

Är det nån som har koll på vad AR är?
"3 tum TFT LCD färgskärm, justerbar ljusstyrka och färg, vidvinkel, AR ytbehandling med 921,000 pixlar"

Förhoppningsvis slipper man kladda på ett skydd.
 
Bilder med da 15mmf4 och da 55f1.4 monterat på kameran.
Skulle vara intressant och se baksidan på B-greppet och när den är monterad,inte hittad någon bild på det än.
http://theonlinephotographer.typepa...apher/2009/05/new-pentax-flagship-the-k7.html

DA15 sitter som gjuten på K7an.

Jag har oxå saknat baksidesbild på Batterigreppet,
antagligen blir greppet färdigt lite efter kameran.
K7orna som cirkulerar runt hos tidningar och bloggare
är inte heller klara i mjukvaran, eller oxå håller Pentax
på sig för att få mer publicitet senare...

Den stora dagen 20/21 Maj blev inte så stor,
men det kommer väl mer info senare...

Hur som helst, en sju h-s kamera är det.
 

Jaha, det är 1/180s blixtsynk, men inte stör
det mig så mycket. Med en uppdaterad firmwere
kan dom kanske lägga in iso50, om nu inte redan
iso100 är en utökning neråt?
Men 1/250s i stället för 1/180 ger nog inte så
mycket mer om man vill frysa ett skidhopp med blixt.
1/500s däremot, men det påstås på Pentaxforums
att det ger en större kamera...

I Neds broschyr såg jag inget om en kompletrande
LCD-skärm i sökaren, det påstås fortfarande
på "PF" att den finns...

Få se hur länge jag kan hålla mig innan beställning.
 
1/500s däremot, men det påstås på Pentaxforums
att det ger en större kamera...

Lite off-topic och lösryckt, men hade inte någon av Nikons enklare modeller 1/500 i blixtsynk?

[Edit]Jo, faktiskt. D70 och D50 har båda 1/500 i blixtsynk.[/Edit]
 
Senast ändrad:
Lite off-topic och lösryckt, men hade inte någon av Nikons enklare modeller 1/500 i blixtsynk?

[Edit]Jo, faktiskt. D70 och D50 har båda 1/500 i blixtsynk.[/Edit]

och försvann väl sen när cmos sensorn kom?
för ccd sensorn behövde väl inte någon slutare igentligen.
 
Det är möjligt att det hänger lite på sensortypen, men såväl D200 som D80 är av CCD-typ och deras blixtsynk är 1/250 samt 1/200 respektive.

Något underligt är det med D70 och D50, inga andra moderna D-SLRer verkar komma i närheten av den synktiden.
 
Det är möjligt att det hänger lite på sensortypen, men såväl D200 som D80 är av CCD-typ och deras blixtsynk är 1/250 samt 1/200 respektive.

Något underligt är det med D70 och D50, inga andra moderna D-SLRer verkar komma i närheten av den synktiden.

jo men max synken ska ju visa hela sensorn och en förklaring kan vara att det sitter storleksmässigt mindre komponenter i k-7 då huset ska vara mindre så det blir ingen tillräcklig snärt i ridåbladen.
 
Bra genomgång!

Tack för länken till Imaging Resources!
Utmärkt genomgång. Bl a verkar Live View fungera på riktigt, skärmen blivit som den ska vara, nästan allting annat ha blivit (ännu) bättre och vad jag kan se inget förlorats från K20D om man gillar att kameran blivit mindre.

Ställer mig i kö omgående.
 
Måste säga att den är riktigt snygg ivf.

Och Pentax gör helt rätt som satsar på WR som "sin" grej bland entusiastkameror. Och nu går steget ut genom att införa det i objektiven.

Som sagt, tycker K7 ser bra ut. Mycket bra t o m.
 
Ja man blir riktigt sugen på denna!
Nu är det nästan synd att man är så nöjd med sin K200D, annars hade det varit ett lätt val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.