Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Frank i Kina - betatestare - har provat en K-7.
http://www.pentaxforums.com/forums/...819-experiences-new-k-7-camera-lots-imgs.html

Intressant se att distorsions och lateral CA-korrektionen fungerar så bra som den gör. Detta gör billiga objektiv till dyra :). (alltså nu behöver man inte köpa dyrare objektiv längre :) ).

I RAW ska det funka oxå, man kan välja i Pentax
konverteringsprogram om man vill behålla ändringen.
Hoppas att det går att göra automatiskt i RAW-programmet oxå,
utan att ha valt det i kameran.
Men det är nog för mycket att hoppas på att
RAW-programmet kan justera bilder från FA gluggar oxå...

Ska försöka hålla mig till i höst med köp då det
kanske kommer en uppdaterad DA17-70 med WR.
 
Ja för RAW fungerar det som så att justeringsparametrarna sparas som metadata i EXIF-informationen i RAW-filen, sen kan denna läsas av nya Pentax PhotoLab 4 som kan applicera korrektionen automatiskt om man så vill.

Jag är i dagsläget osäker på om det finns ett manuellt justeringsläge för detta, men det är ju högst troligt att det finns och då kan det ju fungera med äldre objektiv också - det blir lite "trial and error" då. :)

Jag skulle mycket väl tänka mig en K-7 plus en DA 21 - jag fyller år nästa vecka. Bara så ni vet. Och jag fyller *jämnt* ! Nå?!?!?! :)
 
Ja för RAW fungerar det som så att justeringsparametrarna sparas som metadata i EXIF-informationen i RAW-filen, sen kan denna läsas av nya Pentax PhotoLab 4 som kan applicera korrektionen automatiskt om man så vill.

Jag är i dagsläget osäker på om det finns ett manuellt justeringsläge för detta, men det är ju högst troligt att det finns och då kan det ju fungera med äldre objektiv också - det blir lite "trial and error" då. :)

Jag skulle mycket väl tänka mig en K-7 plus en DA 21 - jag fyller år nästa vecka. Bara så ni vet. Och jag fyller *jämnt* ! Nå?!?!?! :)

Ledsen Roland men mina skattepengar går oavkortat till en egen K-7:a. Men du borde ju få en till skänks från Pentax som goodwill för ditt stora engagemang och kunskaper för märket. Skattepengarna kunde inte haft bättre tajming. Reserverade ett ex idag i min hemstad. Kommer att få en schysst rabatt då jag spenderat rätt mycket flis där i ett års tid. Läääääääääängtar! Min K10:a och batterigrepp är till salu...
 
..............
Jag skulle mycket väl tänka mig en K-7 plus en DA 21 - jag fyller år nästa vecka. Bara så ni vet. Och jag fyller *jämnt* ! Nå?!?!?! :)

Smöra skattmasen, min är lite släkt och köpte
nyligen en Nikon D80...

Jag skrev: "Ska försöka hålla mig till i höst med köp då det
kanske kommer en uppdaterad DA17-70 med WR"

Dels är DA17-70 en fin glugg och i regnväder
är det fint med lite omfång på zoomområdet så
man inte behöver byta skifta glugg så mycket.
Det är lätt annars att det droppar in lite i kameran.
 

Nej, det var inte jag som gjorde en jämförelse eftersom det inte är jag som har gjort videoklippet och i min text så finns ingen jämförelse bara en länk. Du verkar besatt av att leta grejjer att kritisera mig för, och som vanligt med din kritik är den felriktad.

En bild eller flera bilder, en slutare låter ju oavsett - det blir inte högre ljud för att det går fortare, däremot så blir det ett mer kontinuerligt ljud eftersom pauserna mellan staccatona som kommer av spegeln kortas ju fortare det går, men volymen blir inte mer bara för det. En annan intressant sak i sammanhanget är frekvensen på ljudet - K-7 har ett dovt ljud, alltså mer bas och mer värme i ljudet vilket uppfattas som mjukare för örat än det mer skarpa och diskantrika ljudet från Nikon. I längden så blir det skönare för örat att lyssna på Pentax, medan med Nikon så riskerar man mer lyssningströtthet.

Kamera & Bild uttryckte i sin förhandsrapport att K-7 troligen har marknadens lägsta slutarljud på en DSLR (och de menar låg i volym, inte i frekvens). Det finns många rapporter världen över som säger samma sak.
 
Nej, det var inte jag som gjorde en jämförelse eftersom det inte är jag som har gjort videoklippet och i min text så finns ingen jämförelse bara en länk. Du verkar besatt av att leta grejjer att kritisera mig för, och som vanligt med din kritik är den felriktad.
Du, jag förstod att det inte var du som spelat in YouTube-klippet. Jag bara antog att du ville visa något du själv höll med om, genom att länka just dit?

Nej Roland, jag är inte besatt av dina inlägg och jag har ganska litet intresse av dig som person. Jag har besvarat bara en liten bråkdel av alla de inlägg du gör. Problemet är att du tar allt så personligt om man kritiserar något som har med Pentax att göra, eller inte stämmer helt överens med åsikterna du själv för fram. Argumentera i sak och inte i person.

Alla kanske inte förstår varför en D3 låter mer än en K7 (vilket självklart är helt sant), och därför kändes det motiverat att förklara en del av anledningarna till detta. Eftersom Fotosidan är ett stort forum, så är det ju många fler än du som läser svaren som görs på dina inlägg.

Det är bra att K-7 är tyst. Det är utmärkt om det är den tystaste DSLR:en idag. Men, min invändning hade ingenting med det att göra. Invändningen var att jämförelseobjekten i YouTube-klippet du länkade till, är ganska meningslösa. Lite som att helt aningslöst dB-mäta motorljudet från en Ferrari och en Lexus, som ställts upp bredvid varandra. Båda är utmärkta -- men en del mätningar kräver att man tar hänsyn till att de tillhör två helt olika bilkategorier.

=================================================

Om du vill att jag inte skall besvara några av dina inlägg i fortsättningen, så behöver du bara säga till. Mer besatt än så är jag inte...

=================================================
 
Spelar K-7 in ljud också om man väljer 720p-kvalité? Eller måste man sätta dit en extern mic?

Om jag köper en så kommer den se grymt schizo ut. :D Har en Canon HV20 med en stor extern Röde-mic. Tänk er K-7 med en stor råtta sittandes i blixtskon.... :D :D :D
 
Försökte redigera mitt förra inlägg men det gick inte.

---

Ok, nu har jag läst någon hands-on preview och ojoj. Jag som filmar och fotar maken när han kör trial har problem med att bära omkring på både videokamera och K10D... detta är ju en superb komprimiss! Iaf om filmerna blir i närheten så bra som med HV20.

Jag ser min 30-års present materialisera sig......... :)
 
Är det någon som hört något om leveransdatum?
Det kliar i fingrarna att börja sätta igång och plåta.


AH
 
Allt pekar på slutet av juni början av juli, dock så säger cyberphoto v29. Får de in kameran snabbare på någon annan affär så köper jag där istället. Då jag har valet då jag bor i umeå.
 
Har Nikon, och kommer nog fortsätta med det men...

...k7an ser riktigt, riktigt aptitlig ut.

Som marknadsföringsarbetande som jag är måste jag säga att Pentax gör det enda rätta. Nischar sig: Liten storlek (wow: http://a.img-dpreview.com/previews/PentaxK7/Images/sidebyside.jpg) och vädertålighet.

Hade de haft en ännu mer originell form på huset hade det varit ännu bättre - men vem har det idag?

Jag tror att Pentax kommer att ta marknadsdelar.

Grattis ni pentaxägare, och detta är alldeles utmärkt för oss andra. Konkurrens stimulerar och håller Canikon vakna.
 
Det blir nog ett inköp i juli

2010 :)

Då ligger nog priset lagom. Svårt att motivera ett kameraköp à ca 10000 varje år, ock så länge ska nog k20d:n hålla.

Men visst är man lite avundsjuk på er som sitter med en i handen om en månad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.