Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jörgen, frågan kvarstår - har du någonsin erkänt ett misstag?
Jag är hur lugnt som helst, det är du som klagar på att jag råkade använda fel ord.
 
Någon som beställt den än, jag har lagt min beställning. Så nu är det bara att vänta.
/Mats
 
Tror ni slutarljudet var äkta i youtube-klippet? I så fall var det rätt tyst och behagligt.

Har inte beställt... än. Men om så sker lär det bli på CyberPhoto iallafall.

Undrar om det blir rusning? Ska man riskera bli utan? Har jag råd? Jag skulle ju köpa ny dator också ju.

Suger på det ett par dar...
 
När kommer den i andra färger, är lite sugen på en vit, rosa eller swarowskimodell till min tjej, hon gillar pentax blingbling design :)
 
Jag måste säga jag är klart imponerad av hur många områden Pentax lyckats förbättra i ett steg. I stort sett alla delar verkar ju nya på denna kamera, eller i alla fall utvecklade. Tidigare har ju oftast endast en eller ett par delar förbättrats i taget. Dessutom imponerad om priserna som nu indikeras står sig. Det är ju typ samma pris som K20 hade vid lanseringen, men vi har haft en kraftig Yen vs. SEK försämring sedan dess. Dessutom släpps två nya objektiv samtidigt. Iofs är det ju beprövade modeller, men hur många kommer inte att slänga på ett tätat kitobjektiv när man ändå beställer huset...

Trots alla domedagsprofeter känns det som om Hoya fått riktig fart på skutan, och dessutom styrt den i en tydlig riktning. Pentax är tillbaka med små kameror. Kamerorna är robusta och vattentäta. Fokus ligger på utsökt bildkvalitet. Det finns massor av bra (tyvärr inte like billiga längre) objektiv. Dessutom det enda märket där 'vanligt' folk har råd med tätade objektiv. Om man även följer upp detta med rätt marknadsföring känns det som om Pentax kan ha en klar vinnare här.

Jag hade bestämt mig för att inte stå först i kön hos Cyber denna gången, men det verkar ju redan ha löst sig :) Men nog är man sugen... Problemet är som jag nämnt tidigare att jag fotar med två hus och att K-7 är kraftigt annorlunda mot K20, så om jag köper ett och gillar det så vill jag ju ha ett till...och det har man ju inte råd med. Irriterande när man inte kan stilla sin CBA genom att köpa en kamera....

Jag tycker det är lite trist att Pentax bytt batterityp. Den gamla var så vanligt förekommande, jag harr massor av batterier och laddare. Nu får man ju börja om från början igen. Någon som har en aning om ifall batteritypen redan finns eller om det blir Pentax special utan pirater och konkurrens? Strålande dock att man kan använda andra batterityper om man så önskar. Underbart också att de äntligen satt dit en AF knapp på batterigreppet.

I vanlig Pentaxanda är jag säker på att det finns en massa smarta finesser som man glömt bort att nämna, och som kanske inte ens framgår tydligt i manualen. Men det är ju bl.a. det vi har den här sidan till; att dela med oss av tips och hjälpas åt att tolka manualen :)

Det enda som verkar ha blivit sämre är att bracketingknappen försvunnit. Jag tyckte den tidigare ISO-lösningen funkade utmärkt, men jag förstår att man var tvungna att närma sig Nikon så att testarna skulle förstå sig på kameran. Min förhoppning är att det finns ett motsvarande smart sätt att styra bracketing på den nya kameran som man styrde ISO på den gamla.

OK, ja just det, en riktigt bra finess är låset på programhjulet. Jag rubbar ofta det ur sill läga (framförallt på huset som hänger över axeln) och blir förvånad när kameran inte beter sig som jag förväntat mig.

Den nya mattskivan låter också lovande. Att manuell fokus nämns tyder på att man tagit till sig av kritiken. Kanhända kanske det kommer att finns mattskiva med snittbild och mikroprismor som tillbehör också?

Och ni som redan har beställt, jag hoppas ni tar ert ansvar och fortsätter hetsa alla andra, inklusive mig, så att vi också beställer :)
 
Tycker ni inte att kameran är lite för dyr? vist den är teknikpackad men man får ju två stycken K20D för samma pris som en K7D och K20D är ju inte en dålig kamera.
 
Jag vet,men man kan köpa K20D i dag för 6500kr så det känns lite som att K20D är lite konkurent till just K7D.Om man nu kan leva utan filmkamera vill säga.
 
Snyggare

Tycker att k7d ser bättre ut än k20d och för den delen alla dessa kameror som ser ut som en gräddsnipa ovanför linsen. Riktigt snygg för att ha blixt.

Tystare, ja tack.

Har Pentax fått igång Live view bättre? Nuvarande på k20d funkar ju men känns inte färdigutvecklad.
 
Chansen att vara först hos Cyber kanske finns kvar för jag har beställt min hos min lokala handlare, ska jag vara riktig ärlig så beställde jag den igår.

När det gäller priset så är det väl inte så illa med tanke på vår kronas läge i förhållande till yen. När K10 kom kostade den ca 10 000:-, K20 låg väl där någonstans också men då var kronan betydligt starkare.

/Mats
 
Jag vet,men man kan köpa K20D i dag för 6500kr så det känns lite som att K20D är lite konkurent till just K7D.Om man nu kan leva utan filmkamera vill säga.

Priset kommer att sjunka ytterligare. Men visst är det mycket pengar, men samtidigt får man väldigt mycket för pengarna om man jämför med konkurrenterna. Jag hade faktiskt trott att den skull lanseras 15000-18000, men för det hade den nog behövt introduceras som en PRO-kamera, inte PRO-sumer.

Du har helt rätt i att K20 fortfarande är en fantastisk kamera. Det kommer troligen att gå att få tag på många begagnade K20 och även K10 när en del köper K-7 så tillgången kommer att öka. Att man dessutom nu kan köpa till billiga tätade objektiv borde kunna locka över en del nya Pentaxanvändare. En beggad K10 eller K20 och ett 18-55 WR, allt för kanske 5000-6000 spänn, det är väl att betrakta som ett riktigt klipp. En del av dessa nya användare blir kanske intresserade av K-7, eller av K-1 nästa år, och vips så har Pentax ökat sina marknadsandelar.

Men du har helt rätt, och man skall komma ihåg att K20 inte blev sämre av att K-7 lanserades. Däremot är jag övertygad om att K-7 är ännu bättre (teknikutvecklingen går fortfarande framåt vad gäller sensor t.ex.). Och det kommer även komma en kamera som är bättre än K-7, osv, osv. Huvudsaken är ju att en kamera är tillräckligt bra, och det gäller i de flesta fall även för K20 och K10.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.