Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax k7d
- Trådstartare Losecontrol
- Start datum
quarc
Aktiv medlem
Det börjar dyka upp en del småtråkigheter tycker jag, som att HDR-läget ger en 8-bitars jpeg, eller att det inte går att ändra bländare medan man filmar. Konstiga restriktioner känns det som.
Vill man göra efterbehandling kan man ju göra hela HDR processen utanför kameran. Vill man göra det i kameran så får man kanske nöja sig med 8-bit jpg. Jag misstänker att PrimeII helt enkelt inte orkar eller har tillräckligt med minna för att lägga ihop 3 bilder i 12 eller 14 bitar.
Att man inte kan ändra bländare medan man filmar var väl väntat. Det handlar väl om att objektiven bara stöder fasta bländarsteg, så det skulle ju bli som hopp. Däremot borde väl kameran stöda ändrad slutartid alternativt ändrad ISO, så förändrad exponering klarar den nog? Men visst, man kan inte ta en scen där man successivt ökar skärpedjupet, men hur många klarar det? Om man jobbar med litet skärpedjup kan man ju i alla fall flytta det genom att förändra fokus. Men jag är (ännu) ingen filmare så kan egentligen inte uttala mig om detta är en stor begränsning eller ej.
melanderhenrik
Aktiv medlem
kör med manuellt objektiv med bländarring
Allemyr
Aktiv medlem
kör med manuellt objektiv med bländarring
Visserligen kan man inte ändra bländare under inspelning med detta trick, vilket man kanske kan göra innan hos pentax. Men nedbländningsknappen med vald bländare å sen vrida objektivet ur led, så att det inte får nån kontakt funkar också.
Allmänt om K7 från min sida:
+
Magnesium hus
5.2 fps
Möjlighet till 720, 16:9
extern ljudutgång
Priset är bra, kika på tex Canon 500D intstegskamera med 3 fps och 1/4000 i slutartid är uppe å nosar på 10k, tycker pentax ligger bra till här med tanke på att den är nylanserad.
+/- För mig skulle autofokusen nästan vara viktigare än många fps, själv händer det ofta att AI-servo (följande autofokus) och 3 fps används för egen del.
-
Synd att huset är så litet.
Blixtsynk har inte nämnts på så många ställen?
Massa lull lull
Skumt full HD film läge.
Men samtidigt om man som jag har en Canon 40D om man skulle bortse från objektiven så är man sedanlångt tillbaka van vid magnesium, blixtrande AF, och inte så mkt mer än så. K7 har bildstabilisering, men ingen EF fattning, och det dynamiska omfånget vet jag icke hur det är.
Jaja, bra släpp av Pentax iallafall, bara priserna på vissa objektiv som behöver komma ned. Å återlansering av star 400 5.6 med ultrasonic motor.
Bussmicke
Aktiv medlem
Intressant..
Annat än min K10D som bara har 100-1600..
OM man jämför K20D med K7, va d skiljer dem åt?
Pentax sa:Känsligheten kan varieras från
ISO 100 till 6 400. Samtidigt har kamerans bildbehandlingsmotor blivit betydligt snabbare
beasten
Aktiv medlem
En ny kamera månde?
Det verkar vara en intressant sak den nya Pentaxmaskinen. Snabbare seriebild, bättre autofokus, bättre vitbalans, smidigt format och en inriktning mot att täta allt mer. Lite lull lull som filmfunktion får man väl stå ut med. Om den nu visar sig kunna leverera bilder i toppklass lär Pentax ha byggt en kamera som torde vara synnerligen konkurenskraftig.
Har man dessutom lyckats få till en sensor som klarar höga ISO på ett anständigt sätt kommer jag att köpa ett exemplar snarast. Jag inväntar med spänning testerna avseende bildkvalité och handhavande och kommer med snabba steg att bege mig till en handlare för att kunna klämma och känna. För det är ju det som lite grand är grejen. Att köpa kamera är inte bara teknik utan faktiskt en hel del känsla trots allt. Och känner man sig hemma då köper man. Min numera urgamla välfungerande K10 väntar på sin pensionering så det gäller väl att börja gräva i spargrisen.
Det verkar vara en intressant sak den nya Pentaxmaskinen. Snabbare seriebild, bättre autofokus, bättre vitbalans, smidigt format och en inriktning mot att täta allt mer. Lite lull lull som filmfunktion får man väl stå ut med. Om den nu visar sig kunna leverera bilder i toppklass lär Pentax ha byggt en kamera som torde vara synnerligen konkurenskraftig.
Har man dessutom lyckats få till en sensor som klarar höga ISO på ett anständigt sätt kommer jag att köpa ett exemplar snarast. Jag inväntar med spänning testerna avseende bildkvalité och handhavande och kommer med snabba steg att bege mig till en handlare för att kunna klämma och känna. För det är ju det som lite grand är grejen. Att köpa kamera är inte bara teknik utan faktiskt en hel del känsla trots allt. Och känner man sig hemma då köper man. Min numera urgamla välfungerande K10 väntar på sin pensionering så det gäller väl att börja gräva i spargrisen.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Intressant..
Kort och koncist: Fler bilder/sek och video.
lm
Gimbal
Aktiv medlem
Vill man göra efterbehandling kan man ju göra hela HDR processen utanför kameran. Vill man göra det i kameran så får man kanske nöja sig med 8-bit jpg. Jag misstänker att PrimeII helt enkelt inte orkar eller har tillräckligt med minna för att lägga ihop 3 bilder i 12 eller 14 bitar.
Att man inte kan ändra bländare medan man filmar var väl väntat. Det handlar väl om att objektiven bara stöder fasta bländarsteg, så det skulle ju bli som hopp. Däremot borde väl kameran stöda ändrad slutartid alternativt ändrad ISO, så förändrad exponering klarar den nog? Men visst, man kan inte ta en scen där man successivt ökar skärpedjupet, men hur många klarar det? Om man jobbar med litet skärpedjup kan man ju i alla fall flytta det genom att förändra fokus. Men jag är (ännu) ingen filmare så kan egentligen inte uttala mig om detta är en stor begränsning eller ej.
Med tanke på att buffertern rymmer minst 10 raw bilder så är det nog inte minnesbrist som sätter käppar i hjulen när det gäller HDR. Och självklart kan man göra på det gamla vanliga sättet, men lite synd är det att de snubblar så nära mållinjen.
Det finns säkert någon god förklaring till varför man inte kan ändra bländaren när man filmar, jag har bara ännu inte sett den. Objektiven har inga steg alls i själva bländaren, den styrs ju helt mekaniskt via en liten arm och kan ställas i vilket läge som helst. Det skulle vara om kameran bara har fasta steg på sin arm, men det låter lite märkligt. Jag tycker att de borde kunna styra bländaren mjukt och försiktigt upp och ner precis hur som helst.
beasten
Aktiv medlem
Fler skillnader
Ny större betraktningsskärm med bättre upplösning, en tystare snabbare slutare, sökare 100% plus utvecklad elektronik avseende såväl autofokus som vitbalansering och lite till... Så det kanske är lite magert att bara säga fler bilder/sek och video...
Nu väntar jag med spänning på provbilder jämfört såväl K 20 som andra konkurrenter..Det är väl så att ska man skyffla skapligt högupplösta bilder i seriebildstagningar så ställer det stora krav på såväl elektronik som mekanik.Här borde det ju skilja en del mellan K7 och K20.Att skyffla data kostar resurser så där borde det skilja.Vi får väl se...
Ny större betraktningsskärm med bättre upplösning, en tystare snabbare slutare, sökare 100% plus utvecklad elektronik avseende såväl autofokus som vitbalansering och lite till... Så det kanske är lite magert att bara säga fler bilder/sek och video...
Nu väntar jag med spänning på provbilder jämfört såväl K 20 som andra konkurrenter..Det är väl så att ska man skyffla skapligt högupplösta bilder i seriebildstagningar så ställer det stora krav på såväl elektronik som mekanik.Här borde det ju skilja en del mellan K7 och K20.Att skyffla data kostar resurser så där borde det skilja.Vi får väl se...
lm
Bofoto2
Aktiv medlem
lm
Det man kan säga är att K7 ligger ett steg över K20.
Slutaren har 1/8000sek och både den och spegeln verkar
bättre med tanke på ljudet, inget vasst slammer.
100% sökare, så man ser "allt", men tror inte
tittgluggen är större.
Snabbare seriebildtagning och troligen betydligt
bättre/snabbare autofokus.
Bättre byggd med lite magnesium, mer tätning och köldtålig.
Kraftigare batteri som antagligen kan visa batteristatusen
mer exakt.
Och lite annat.
Men video och tex liveview är sånt som en K30 skulle fått.
Det hör liksom till utvecklingen.
Det har varit en nedräkning till K7 presentationen,
men vi vet inte så mycket mer i alla fall.
I tekniska data har dom utelämnat tex blixtsynktiden....
ibbe76
Aktiv medlem
Vanligtvis så blir de värre modellerna också större i huset.
nu vill man komma tillbaka till tidigare ist storleken.
så nu startar man om med mer traditionellt tänk.
men tekninsk står den högre än k20.
http://www.camera-pentax.jp/story/
nu vill man komma tillbaka till tidigare ist storleken.
så nu startar man om med mer traditionellt tänk.
men tekninsk står den högre än k20.
http://www.camera-pentax.jp/story/
ibbe76
Aktiv medlem
Adorama kikar lite på hdr funktionen i k7
http://74.125.39.132/translate_c?hl...le.com&usg=ALkJrhj0kaCIbk0ULD00OZSoQp3WDaPfDA
http://74.125.39.132/translate_c?hl...le.com&usg=ALkJrhj0kaCIbk0ULD00OZSoQp3WDaPfDA
Bofoto2
Aktiv medlem
Ska man se K7 som en kamera i mellanklassen mellan K200D och K20D ?
Nej, inte annat än att storleksmässigt stämmer det nog.
K200 hamnade lite i kläm när K-m kom, den ansågs ligga
för nära K-m och sålde sämre efter att K-m kom.
Så nu får K20 ersätta K200 ett tag tills nya K70? kommer.
K7 blir Pentax toppkamera.
Hopp Ibbe svarade oxå..
Länken översatt; http://translate.google.com/transla...-pentax.jp/story/&sl=ja&tl=sv&history_state0=
Senast ändrad:
melanderhenrik
Aktiv medlem
Med tanke på att buffertern rymmer minst 10 raw bilder så är det nog inte minnesbrist som sätter käppar i hjulen när det gäller HDR. Och självklart kan man göra på det gamla vanliga sättet, men lite synd är det att de snubblar så nära mållinjen.
Det finns säkert någon god förklaring till varför man inte kan ändra bländaren när man filmar, jag har bara ännu inte sett den. Objektiven har inga steg alls i själva bländaren, den styrs ju helt mekaniskt via en liten arm och kan ställas i vilket läge som helst. Det skulle vara om kameran bara har fasta steg på sin arm, men det låter lite märkligt. Jag tycker att de borde kunna styra bländaren mjukt och försiktigt upp och ner precis hur som helst.
Om jag inte missminner mig så tar en HDR bild ( i full upplösning ) upp runt 500 mb minne okomprimerad under redigering.
Och med en riktigt duktig dator så tar det ändå ett tag att sammanställa bilden.
Jag vet inte vad det är för chip i K-7 men jag gissar att den är lite långsammare än en intel Q9300
var glad med vad du får, och att du får något som är unikt. och om du är en HDR junkie, så skulle du ändå inte använda denna funktion då halva nöjet är att sitta framför skärmen och pilla.
Se det istället som en möjlighet att prov ta en hdr bild ala pentax. och sen ta dina raw hdr bilder för redigering hemma.
ibbe76
Aktiv medlem
tanken som kom mer i k20d är för dom som inte använder datorer att man ska kunna göra mycket av bildbearbetning utan dator.
så är det även tänk med hdr funktionen en möjlighet även om den inte är avancerad.
vad som borde locka de som gillar hdr är bracket funktionen på k20
som borde vara lika bra på k7.
så är det även tänk med hdr funktionen en möjlighet även om den inte är avancerad.
vad som borde locka de som gillar hdr är bracket funktionen på k20
som borde vara lika bra på k7.
Bofoto2
Aktiv medlem
Kompaktkameran Richo CX1 har HDR funktion med 2 bilder, det är den snabba serietagningen på 4bilder/s som gör det möjligt.
En funktion som antagligen blir vanlig på kompakter, eftersom dom har sämre kontrastomfång än systemkameror.
Tyckte jag såg att gafflingen(backeting på Engelska) är utökad på K7?
Antagligen får man gaffling genom att trycka på 2 knappar på K7.
En funktion som antagligen blir vanlig på kompakter, eftersom dom har sämre kontrastomfång än systemkameror.
Tyckte jag såg att gafflingen(backeting på Engelska) är utökad på K7?
Antagligen får man gaffling genom att trycka på 2 knappar på K7.
Senast ändrad:
Bofoto2
Aktiv medlem
...............
Nja, från A-objektiven på 80-talet kan kameran styra bländaren elektriskt, även on bländarringen fanns kvar att skruva på till DA kom ut. Pinnen sköter nedbländning till inställd bländare när bilden tas, kallas automatisk bländare och kom med K fattningen(eller tidigare?). Förr i tiden så var det till att ställa in en stor bländare för att fokusera och sedan blända ner till önskad bländare före exponeringen.
Men visst måste bländaren vara steglös(?), i tex bländarautomatik ställer man in en slutartid och då måste kameran ge en mer precis bländare än halva steg, eller hur.
Och då ska video funka i växlande molnighet.