Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har både en K5-IIs och en K-3. Kan säga att jag inte upplever någon större skillnad vad gäller dynamik kamerorna emellan. Att K-3 brusar en smula mer beror på hur man tittar på bilder. I 100% så ser det såklart ut som att K-3 brusar mer. Men vid samma bildutsnitt så försvinner skillnaden i brus. Överlag så uppfattar jag K-3ans bilder som klarare och krispigare.

Har på senare tid fuskat lite med astrolandskapsfoto där man är tvungen att jobba med ganska höga iso. Har använt mig av båda kamerorna och jag måste säga att vad det gäller brus vid långa slutartider, uppåt minuten, så upplever jag att K-3 klår K-5 med hästlängder.

För övrigt så tog det inte speciellt lång tid för mig att komma överrens med K-3ans knappar och interface. Tycker nästan att K-5 känns jämförelsevis aningen klumpig i handhavandet (fast det är en mycket bra kamera den med). Ångrar absolut inte mitt köp.

Men har då min K5 K eller Kafs2-fattning? I specen står det K-mount. Eller har man bytt fattning på det objektiv jag har (18-135) så det passar även K3?

Den har KAF2 (sidan 353 i manualen).
Pentax är nog mest bakåtkompatibel av alla kameror. Så alla Kxxx-objektiv passar utan adapter. Vissa funktioner finns ej av naturliga skäl, som t.ex autofokus och bländarstyrning från kamerahus, på äldre objektiv. Med en M42-adapter kan du också använda nästan alla gamla objektiv med M42 gänga.

//Lars

Hej,

KAF2 har funnits sen början av 90-talet. Den har bland annat PowerZoom kotakten som tidigare användes för elektrisk zoom i objektiven. Numera används den för att styra fokusmotorn i objektivet. K-objektiven har inte PZ-kontakterna (eller fokusmotor) och har därför lägre funktionalitet.

Här finns mer att läsa:

http://www.bdimitrov.de/kmp/technology/summary/index.html

//Lars
Om man skall vara petig så har jag förstått att det är en strömkontakt som ger objektivet strömmatning. Förr användes den till zoommotorn, nu till AF-motorn. Själva styrningen sker via någon av kontakterna i fattningen. Har inte sett någon fullständig hacking av K-fattningen, vet inte om någon utanför Pentax fullt listat ut hur den fungerar.

/PA

Pentax är nog mest bakåtkompatibel av alla kameror.

Nja, det priset går nog till Nikon, som introducerade sin F fattning 16 år [!] tidigare (1959) än Pentax introducerade K fattningen (1975). Dessutom får man full bakåtkompatibilitet (på mer avancerade kameramodeller...) från 1977 och framåt med AI versionen av Nikons fattning. Samma funktion får du först med A versionen av Pentax fattning som kom 1984. Men Pentax kommer god tvåa.

Nja, det priset går nog till Nikon, som introducerade sin F fattning 16 år [!] tidigare (1959) än Pentax introducerade K fattningen (1975). Dessutom får man full bakåtkompatibilitet (på mer avancerade kameramodeller...) från 1977 och framåt med AI versionen av Nikons fattning. Samma funktion får du först med A versionen av Pentax fattning som kom 1984. Men Pentax kommer god tvåa.

Så du menar att man kan skruva på ett Nikonobjektiv från 1959 på en modern Nikon och det går att plåta med det? För med Pentax så går det faktiskt alldeles utmärkt att plåta med alla Asahi/Pentaxlinser som har K-bajonett. Funkar det med Nikon också?

Nu är jag som de flesta i denna tråden Pentax-användare, och har en stor samling M42-objektiv som jag kan använda på alla mina Pentax systemkameror, analoga som digitala (ME Super, K-5, K-01, till och med lilla Q). Alla objektiv med K-fattning fugerar givetvis också.

Visst har Nikon haft sin F-fattning sedan 50-talet, men den har förändrats mycket under åren. Det verkar vara lite av en djungel vad gäller kompabilitet mellan olika hus och objektiv. Se t.ex. på sånna här listor. Generellt fungerar Pre-AI (före -77) mkt dåligt på nya hus.

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Visst har Pentax några begränsningar med, t.ex. så har man ju sitt "crippled" K-mount, dvs på K- och M-serien så kan de moderna husen inte känna av vilken bländare man har ställt in. Men med den enkla M42-adaptern så är det inga problem att använda ett Takumar från 1957.

Nu är jag som de flesta i denna tråden Pentax-användare, och har en stor samling M42-objektiv som jag kan använda på alla mina Pentax systemkameror, analoga som digitala (ME Super, K-5, K-01, till och med lilla Q). Alla objektiv med K-fattning fugerar givetvis också.

Visst har Nikon haft sin F-fattning sedan 50-talet, men den har förändrats mycket under åren. Det verkar vara lite av en djungel vad gäller kompabilitet mellan olika hus och objektiv. Se t.ex. på sånna här listor. Generellt fungerar Pre-AI (före -77) mkt dåligt på nya hus.

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Visst har Pentax några begränsningar med, t.ex. så har man ju sitt "crippled" K-mount, dvs på K- och M-serien så kan de moderna husen inte känna av vilken bländare man har ställt in. Men med den enkla M42-adaptern så är det inga problem att använda ett Takumar från 1957.

Faktum är att pre AI optik, inte bara fungerar dåligt på nya kameror, de fungerar inte alls om objektiven inte modifierats. Den sista kameran som kunde hantera dem var Nikon F5, som kunde modifieras av Nikon så att kopplingarna till objektivet kunde fällas in för att inte skadas när man satte på ett gammalt objektiv. Sista kameran som klarade dem utan modifiering vill jag minnas var F4.

Nya Nikon Df är dock ett undantag, även den kan fälla in kopplingen till optiken och klarar de riktigt gamla F-objektiven från femtiotalet, med undantag av några extrema vidvinklar som stack så långt in i kameran att spegeln behövde fällas upp, vilket inte df gör på samma sätt som de gamla kamerorna.

Så tar vi nya DF i beaktande så går nog priset till Nikon trots allt

Om du jämför med K-fattningen så stämmer det. Men Pentax hade M42-gängan innan dess och dom objektiven fungerar utmärkt med adapter även om dom blir helt manuella. Det var så jag tänkte. ;-)

//Lars

Om man skall vara petig så har jag förstått att det är en strömkontakt som ger objektivet strömmatning. Förr användes den till zoommotorn, nu till AF-motorn. Själva styrningen sker via någon av kontakterna i fattningen. Har inte sett någon fullständig hacking av K-fattningen, vet inte om någon utanför Pentax fullt listat ut hur den fungerar.

/PA

Ja, så är det. Jag skrev nog lite fel där.

//Lars

Så du menar att man kan skruva på ett Nikonobjektiv från 1959 på en modern Nikon och det går att plåta med det? För med Pentax så går det faktiskt alldeles utmärkt att plåta med alla Asahi/Pentaxlinser som har K-bajonett. Funkar det med Nikon också?

Det råder som sagt lite oklarhet i hur väl pre-AI objektiv fungerar med moderna kameror, och på vilka modeller av kameror, men de går i alla fall att montera på vissa modeller. Om det inte går att ta bilder med ett monterat objektiv skulle jag vara ytterst förvånad, med tanke på alla exerimentbilder som finns där någon bara har placerat (alltså inte monterat) ett objektiv framför kameran och lyckats ta bilder.

Att det går utmärkt att ta bilder med äldre Pentaxobjektiv håller jag med om (jag kör själv uteslutande manuella icke A objektiv med K-5). Men att säga att det fungerar felfritt är dock inte sant, du får bland annat inte automatisk ljusmätning om du inte har A version eller senare av objektiven.

I vilken grad Nikons pre-AI objektiv fungerar eller icke fungerar med vilka kameror har jag ingen egen erfarenhet av, men det finns gissningsvis en del problem som man kan komma runt om man vet hur, precis som med Pentax pre-A objektiv. Gillar man inte denna typ av relativ argumentering kan man helt enkelt konstatera att alla nikonobjektiv från 1977 framåt går att fotografera med utan problem, detsamma för Pentaxobjektiven är 1984.

Om du jämför med K-fattningen så stämmer det. Men Pentax hade M42-gängan innan dess och dom objektiven fungerar utmärkt med adapter även om dom blir helt manuella. Det var så jag tänkte. ;-)

Pentax använde sig av M42-gängan, liksom många andra tillverkare. Och du kan montera M42 objektiv utan problem på väldigt många moderna kameror, så jag ser inte hur detta är en fördel specifikt för Pentax. Om man däremot jämför med endast med Nikon så är det en klar fördel, eftersom Nikon inte klarar M42 objektiv utan problem.

Pentax använde sig av M42-gängan, liksom många andra tillverkare. Och du kan montera M42 objektiv utan problem på väldigt många moderna kameror, så jag ser inte hur detta är en fördel specifikt för Pentax. Om man däremot jämför med endast med Nikon så är det en klar fördel, eftersom Nikon inte klarar M42 objektiv utan problem.

Nu är det här en Pentaxtråd och Pentax kan använda alla objektiv som tillverkats av Pentax (åtminstånde med K-fattning och M42-gänga). Det är bakåtkompabilitet. Att använda objektiv av andra tillverkare är inte bakåtkompabilitet. ;-)

//Lars

Visst funkar ljusmätningen med M-objektiv. Bara att använda gröna knappen. ;-)

Tycker för övrigt att Pentax vinner över Nikon i detta fall. Alla gamla KF- objektiv funkar på alla Pentaxkameror med K-fattning som någonsin tillverkats. Nikon har bara en. ;-)

Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att både Pentax och Nikon är duktiga på bakåtkompatibilitet generellt. Sedan blir det en kompromiss med funktionalitet som är tydligt på åtminstone Nikons instegskameror och endast vissa hus klarar pre-AI. Men överlag en eloge till båda.

Pentax forumet och K-3 tråden.

Jag vill läsa om Pentax K-3 i denna tråd.

Om ni vill diskutera x vs y starta en tråd i vs. forumet.
Om ni vill diskutera y starta en tråd i y forumet.

Nu är det här en Pentaxtråd och Pentax kan använda alla objektiv som tillverkats av Pentax (åtminstånde med K-fattning och M42-gänga). Det är bakåtkompabilitet. Att använda objektiv av andra tillverkare är inte bakåtkompabilitet. ;-)

Att man inte gjorde en Canon (dvs bytte till en fattning som inte gick att kombinera med äldre standarden) var väldigt bra. Men det betyder ju inte att det fungerar perfekt. :)

Hur trådens varande Pentaxtråd eller inte förändrar det här är för mig oförståeligt...

Visst funkar ljusmätningen med M-objektiv. Bara att använda gröna knappen. ;-)

Att man med den gröna knappen (vilket dock inte är det smidigaste sättet att mäta ljuset med äldre objektiv) får ett momentant värde på ljuset stämmer, att det värdet man får inte alltid stämmer är också sant. Att fungera är som sagt ett relativt begrepp. Men min definition på fungera är att ljusmätningen skulle fungera lika väl som med de kameror som objektiven var tänkta till. De MacGyverlösningar man får använda för att mäta ljuset med gammalt objektiv och ny kamera är långt ifrån den tänkta funktionaliteten. Tekniken finns för att göra det fullt kompatibelt, men Pentax har valt att inte lägga till den funktionen på sina moderna kameror. Vi får väl hålla tummarna för den mytiska fullformatsmodellen som enligt ryktena skall komma ut nästa år de senaste tio åren. :)

Nåväl, vi får väl lämna över tråden till de som vill diskutera den faktiskt existerande K-3.

Det råder som sagt lite oklarhet i hur väl pre-AI objektiv fungerar med moderna kameror, och på vilka modeller av kameror, men de går i alla fall att montera på vissa modeller. Om det inte går att ta bilder med ett monterat objektiv skulle jag vara ytterst förvånad, med tanke på alla exerimentbilder som finns där någon bara har placerat (alltså inte monterat) ett objektiv framför kameran och lyckats ta bilder.

Om man med våld försökar montera ett pre AI-objektiv för en kamera som inte är byggd för det mår kamerahuset väldigt illa. Konvertering till AI kan göras genom att såga lite i bländarringen med en bågfil, om man nu inte var förutseende nog att lämna in dem till verkstad medan det fortfarande fanns konverteringskit att köpa.

Hur som helst kan vi kanske konstatera att båda Pentax och Nikon är väldigt bra på bakåtkompatibilitet.

Jag har en fundering/fråga kring det nya AF-systemt i K-3 som jag inte fått svar på i alla de recensioner som dykt upp.

Jag fotograferar mycket porträtt med K-5 (mk1) idag och hade gärna haft en högre precision. Det är ofta kort skärpedjup, jag kör oftast med FA77 och bländare runt f/2.5. Lite beroende på tillgänglighet på ljus, färgtemperatur etc så upplever jag att min "keeper rate" där fokus sitter rätt (bilderna är fullt användbara) är runt 80-90%. De som fokus sitter "perfekt" är kanske är 40-50%. Jag använder enskilda fokuspunkter och single-af. Det hade varit intressant att veta om K-3 (SAFOX 11) blivit bättre i detta avseendet. Är det någon K-3 användare här som har hunnit testa i denna typ av situation?

(De flesta tester jämför ofta hur mycket snabbare AF har blivit eller hur mycket bättre kontinuerlig AF är, båda är ointressanta för mig i detta sammanhanget.)

Eftersom K-3 har fokuspunkter som är typ halva storleken eller ännu mindre än de i tidigare Pentax-kameror så ökar möjligheten till att ge exakt fokus då risken minskar för att fokuspunkten touchas av något som man inte vill ha i fokus. Om du har möjlighet att låna en K-3 och testa i dina förhållanden så är det bra.

--

Denna diskussion om manuell mätning med objektiv från 1976 och framåt på alla Pentax digitala systemkameror - jag tycker det har fungerat bra med mina M-objektiv. Nu har jag sålt mina M så jag har dem inte längre, men det har fungerat utmärkt när jag hade dem. Jag har även en K-mellanring som jag fortfarande använder och den tolkas då av kameran som ett M eller K-objektiv och det fungerar finfint har tagit flera fina macrobilder med det i kombination med mitt FA 135 eller FA 50 f/1.7.

K-3 är en bra kamera men jag tror jag kommer ersätta både min K-x och min K10 med en K50 - jag behöver först bestämma mig vilken färg jag vill ha... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar