Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror ni att det kommer en K-5 III med samma sensor och autofokus?

Nej, en K5a med sensor och autofokus från K3 hamnar för nära K3an.
Och fortsatt tillverkning av K5II tror jag inte på heller.
Men förut var det K5 och K30, nu är programmet utökat till K3, K50 och K500.
Prisgapet mellan K50 och K500 är litet, men stort upp till K3....
Så det finns kanske utrymme för en K3 light.

Gissar att en Småbildskamera kommer i vinter, (kanske LX7) för 2 långsjalar.
Kan ju vara så att Pentax har tillverkat ett större lager av K5II som säljs i
luckan mellan K3 och K50 i vinter och en K3 light kommer i vår,
men det blir många modeller.

Nej, en K5a med sensor och autofokus från K3 hamnar för nära K3an.
Och fortsatt tillverkning av K5II tror jag inte på heller.
Men förut var det K5 och K30, nu är programmet utökat till K3, K50 och K500.
Prisgapet mellan K50 och K500 är litet, men stort upp till K3....
Så det finns kanske utrymme för en K3 light.

Gissar att en Småbildskamera kommer i vinter, (kanske LX7) för 2 långsjalar.
Kan ju vara så att Pentax har tillverkat ett större lager av K5II som säljs i
luckan mellan K3 och K50 i vinter och en K3 light kommer i vår,
men det blir många modeller.

Jag tror inte det behövs någon K3 light. När K-1 eller om den kommer kallas L-nånting, så sänker man nog priset på K-3 en aning också...men det beror ju på vad priset blir på den nya förstås, om den ens kommer. Att det kommer en kamera över K-3 ganska snart är nog ganska tydligt eftersom man redan släppt silvermodellen. Svårt att se vad som skulle kunna förbättras med K-3, men det finns ju en liten möjlighet att det har en ännu större sökare :)

Har lånat en K-3 vid två tillfällen, en MYCKET fin kamera men.............................den brusar för mycket i dåligt ljus (K-5 II är faktiskt betydligt bättre) kanske därför den fick sämre betyg. Bara å vänta på den där FF varianten................. Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge
:-(.
Jag har svårt att tro att K-3 är så mycket sämre när det kommer till höga ISO än K-5 och inte heller rapporterna jag läst eller testbilderna stödjer det. Hur jämförde du? Man kan inte jämföra brusnivåer för två olika upplösningar på 100%, utan man måste skala ner den mer högupplösta till samma som den med lägre upplösning för att få en rättvis bedömning.

Skrotfotaren har länge sågat Sonys 24 MP-sensor (fast under andra användarnamn tidigare), så det kanske kan tas med en liten nypa salt ;)

Dock är jag faktiskt beredd att hålla med om att den sensorn är lite brusig (jag har den i min NEX-7) jämfört med den tidigare på 16 MP även efter normalisering till samma bildstorlek. Hur mycket man märker i praktiken när bilden visas i "rätt" storlek på utskrift eller skärm är en annan sak .

K-5 fick 82 poäng... och det var tre år sedan. Slutsats, K-5 var förbannat bra då den kom, och den håller måttet ännu flera år efter det.

Dock tror jag inte att någon tillverkare skulle släppa en kamera som ger sämre bilder än motsvarande tidigare modell, att siffrorna säger det de gör beror nog på att de verkar ha tagit bort möjligheten till utökat ISO i undre delen (K-5 har högre dynamiskt omfång, och det beror främst på utökat ISO. Vid ISO 100 är de ganska lika). Men det var ju klart redan då K-5 kom att det skulle bli svårt att slå sensorn (och hur Pentax skötte datan) i den. Och den var således även högst rankad bland APS-C kamerorna på DXOMark i över två år.

Nu har ni kört era K-3.or ett tag. Hur är det med autofokusen, är den märkbart bättre än tidigare?

Micke.

Nu har ni kört era K-3.or ett tag. Hur är det med autofokusen, är den märkbart bättre än tidigare?

Micke.

Hej!

Bättre än tidigare? Bättre än K-5, K-5II?

Jag upplever K-3ans AF som mycket "snabbare" än K-5. Men jag har inte haft tid att utforska alla AF inställningar på den än. Men hittills är jag supernöjd med K-3an på totalen.

Kolla i mitt album: Elakt följande fokustest som K-3 fixade galant!

(Bilen kör i ca 50 km/h (13.88 m/s). Varannan bild av 8.3 bilder per sekund ger ca 0.25 s mellan de uppladdade bilderna ~ 3.47 m fokusförflyttning. Objektivet har skruvfokusering (dvs. ingen STM, SDM, SSM eller nåt annat...) bara fokusmotorn i kamerahuset.)

objektivfattning

På en stor känd sida som säljer fotoprylar läser jag om Pentax nya. Jag hajar till över en del saker. Som att objektivfattningen specas med följande. "Fattning: Kafs2 (även K passar men man får då lägre funktionalitet)"

Är det en helt ny fattning alltså?

Hej,

KAF2 har funnits sen början av 90-talet. Den har bland annat PowerZoom kotakten som tidigare användes för elektrisk zoom i objektiven. Numera används den för att styra fokusmotorn i objektivet. K-objektiven har inte PZ-kontakterna (eller fokusmotor) och har därför lägre funktionalitet.

Här finns mer att läsa:

http://www.bdimitrov.de/kmp/technology/summary/index.html

//Lars

Intressant att K-5 ll är bättre på höga ISO samt har bättre dynamiskt omfång.
Inte förvånad, större pixlar släpper in mer ljus precis som större fönster.............................Synd att man inte gick "medelvägen" och använde den fina och modernare 20mp sensor som SONY har. Vi får se om det blir en K-5 II som hjulklapp åt mig själv
:).

Hej,

KAF2 har funnits sen början av 90-talet. Den har bland annat PowerZoom kotakten som tidigare användes för elektrisk zoom i objektiven. Numera används den för att styra fokusmotorn i objektivet. K-objektiven har inte PZ-kontakterna (eller fokusmotor) och har därför lägre funktionalitet.

Här finns mer att läsa:

http://www.bdimitrov.de/kmp/technology/summary/index.html

//Lars

Men har då min K5 K eller Kafs2-fattning? I specen står det K-mount. Eller har man bytt fattning på det objektiv jag har (18-135) så det passar även K3?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar