Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom K-3 har fokuspunkter som är typ halva storleken eller ännu mindre än de i tidigare Pentax-kameror så ökar möjligheten till att ge exakt fokus då risken minskar för att fokuspunkten touchas av något som man inte vill ha i fokus. Om du har möjlighet att låna en K-3 och testa i dina förhållanden så är det bra.

--

Denna diskussion om manuell mätning med objektiv från 1976 och framåt på alla Pentax digitala systemkameror - jag tycker det har fungerat bra med mina M-objektiv. Nu har jag sålt mina M så jag har dem inte längre, men det har fungerat utmärkt när jag hade dem. Jag har även en K-mellanring som jag fortfarande använder och den tolkas då av kameran som ett M eller K-objektiv och det fungerar finfint har tagit flera fina macrobilder med det i kombination med mitt FA 135 eller FA 50 f/1.7.

K-3 är en bra kamera men jag tror jag kommer ersätta både min K-x och min K10 med en K50 - jag behöver först bestämma mig vilken färg jag vill ha... :)

Vad det gäller fokusering vid porträtt gäller det även att se till att man inte ändrar avståndet när/om man komponerar om bilden. Det fordras inte så stora skillnader för att det ska märkas.
När det gäller färg på K-50, välj någon neutral färg annars finns det risk att kameran bidrar med färgstick till bilden om det är mycket ljus och du är nåra motivet.

@FotoZ: de mindre fokuspunkterna har jag läst om. Det verkar som en förbättring då det ibland känns som att fokusindikeringen och den faktiska punkten inte alltid stämmer 100% överens. Fokuseringen sker "någonstans" inom markeringen. Det är finlir men det går ändå att uppleva i vissa fall.

@Uno: jag försöker minimera omkomposition av bilden, helst ingenting alls. Jag flyttar fokuspunkten dit jag vill ha den istället. Det fungera ofta bra vid ansiktsbilder, men vid helkropp så blir kompositionen lidande ibland. Det blir nog oftare att man beskär en aning i efterhand istället för att komponera om bilden, det är lättare att hålla tempot uppe då (om situationen kräver det) samt att man slipper problemet med att avståndet ändras.

DonThomaso - ja jag upplever fokuspunkterna i både min K-x och K-10 som väl stora för porträtt och fokuserar man på ögat kan fokus hamna på ögonfransarna på grund av detta istället för på pupillen och det ser jag tydligare hemma vid datorn än ute på fältet med kameran... men med K-3 så torde de mindre fokuspunkterna åtminstone teoretiskt bota detta. Den har inte större AF yta än tidigare modeller, utan fler punkter på samma yta så det är en rejäl minskning av sensorernas fysiska storlek. Plus att de mittersta har höjd känslighet.

Bara plus med omfattande bakåtkompabilitet i bred mening

Nu är det här en Pentaxtråd och Pentax kan använda alla objektiv som tillverkats av Pentax (åtminstånde med K-fattning och M42-gänga). Det är bakåtkompabilitet. Att använda objektiv av andra tillverkare är inte bakåtkompabilitet. ;-)

//Lars

Men att Pentax kamerasystem är kompatibelt med massor av äldre andra fabrikat förutom Takumar och Pentax är väl bara en rysligt massa plus. Använder själv gamla novoflexotelebjektiv från sextio- och sjuttiotalet utan problem eller konstigheter. I själva verket vad det detta som höll mej kvar vid Pentax när den digitala eran inleddes. Att Pentax/Ricoh nu fortsätter på den linjen vill jag göra vågen inför.

Jag har en fundering/fråga kring det nya AF-systemt i K-3 som jag inte fått svar på i alla de recensioner som dykt upp.

Jag fotograferar mycket porträtt med K-5 (mk1) idag och hade gärna haft en högre precision. Det är ofta kort skärpedjup, jag kör oftast med FA77 och bländare runt f/2.5. Lite beroende på tillgänglighet på ljus, färgtemperatur etc så upplever jag att min "keeper rate" där fokus sitter rätt (bilderna är fullt användbara) är runt 80-90%. De som fokus sitter "perfekt" är kanske är 40-50%. Jag använder enskilda fokuspunkter och single-af. Det hade varit intressant att veta om K-3 (SAFOX 11) blivit bättre i detta avseendet. Är det någon K-3 användare här som har hunnit testa i denna typ av situation?

(De flesta tester jämför ofta hur mycket snabbare AF har blivit eller hur mycket bättre kontinuerlig AF är, båda är ointressanta för mig i detta sammanhanget.)

Hej! Jag körde 2 familjer i studion i lördags, K-3 med FA31, FA43 och FA77. Dock ej på bländare f2,5, men f5,6-8. Single point focus och recompose. 99,99% av bilderna är i perfekt fokus.

Jag har en fundering/fråga kring det nya AF-systemt i K-3 som jag inte fått svar på i alla de recensioner som dykt upp.

Jag upplever att K-3:an träffar mer rätt än fel. Med K-5:an använde jag bara centerpunkten och "recompose" och ofta hann jag missa fokus på det viset, nu byter jag fokuspunkt till den som ligger närmast mitt slututsnitt så att "recompose" blir en mindre rörelse. Fokuseringen är snabbare, mer exakt, alla korstyper gör samma bra jobb samt så fixar den fokus i nästan totalt mörker så jag är MYCKET nöjd med autofokusens utveckling sedan K-5. Har inte testat K-5II.

Det står Ricoh på kameran, på den sidan fotografen ser...

Ricoh äger Pentax och producerar kameror, objektiv och tillbehör till dessa under namnet Pentax. Man kan se det som "Pentax by Ricoh" om man så vill. Pentax är ett varumärke. Om man ska kalla Pentax K-3 för Ricoh så kan man i min mening även kalla Bentley för Volkswagen eftersom Volkswagen äger Bentley.

Volvo by Geely...typ ;-) Jag ser fortfarande en Volvo som en Volvo...precis som en Pentax som en Pentax B-) Innan Ricoh var det väl Hoya som ägde Pentax!? Hoppas det inte blir som när Sony köpte Konica-Minolta bara. Tråkigt när gamla ärevördiga kameramärken går i graven :-/

Det tråkigaste var när Asahi Optical Co bytte namn till Pentax 2004.
Det var ju trots allt Asahi som tillverkade Pentaxkameror i närmare 50 år.

Fast varumärket Pentax har nog varit starkare hos många än kamerafabrikatet Asahi. Förmodligen lär det fortsätta nu när Ricoh tillverkar kamerorna.

Senast ändrad:
Ricoh äger Pentax och producerar kameror, objektiv och tillbehör till dessa under namnet Pentax. Man kan se det som "Pentax by Ricoh" om man så vill. Pentax är ett varumärke. Om man ska kalla Pentax K-3 för Ricoh så kan man i min mening även kalla Bentley för Volkswagen eftersom Volkswagen äger Bentley.

Jag tror att det blir svårt att hitta ett VW-märke på en Bentley. Bilvärlden är betydligt duktigare att hantera varumärken än många andra branscher. Dessutom köptes Pentax av Ricoh från Hoya 2011 och det mesta i K3:an är nog utvecklat innan Ricoh tog över. Jag som ägare till tre pentaxkameror och 8 -objektiv ser mig som pentaxian, inte ricoh...( vad det nu heter). Jag haft funderingar på att byta till Nikon för deras FX-kameror, när det står Ricoh på kamerorna känns inte bytet lika känslomässigt. :)

Håll den här tråden till K-3 och starta gärna en egen tråd för varumärkesdiskussionen i vs-forumet, så kan vi fundera över hur det går att sälja gamla Sonykameror som Hasselblad likväl som om Pentax borde heta Ricoh :)

/Mod

Någon som har testat trådlöst minneskort till sin K-3?

Hej,

Jag köpte en K-3 igår, mycket nöjd med det lilla jag har testat den.
Sitter som en smäck i handen och allt känns naturligt trots att det är endel ändringar i designen från min gamla K-200d.

Nu till min fråga, är det någon som har testat köra Wifi card i sin Pentax?
Är lite sugen på funktionen att styra sin kamera inifrån värmen tex på landet vid stjärnfotografering mm.
Pentax skall släppa ett FLU card, men verkar inte komma förens i Mars.
Frågan är fungerar vanliga wifi card lika bra? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,
Peter

Hej,

Jag köpte en K-3 igår, mycket nöjd med det lilla jag har testat den.
Sitter som en smäck i handen och allt känns naturligt trots att det är endel ändringar i designen från min gamla K-200d.

Nu till min fråga, är det någon som har testat köra Wifi card i sin Pentax?
Är lite sugen på funktionen att styra sin kamera inifrån värmen tex på landet vid stjärnfotografering mm.
Pentax skall släppa ett FLU card, men verkar inte komma förens i Mars.
Frågan är fungerar vanliga wifi card lika bra? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,
Peter

Att överföra bilder med vanliga wifi-kort funkar som det brukar men för att fjärrstyra krävs Pentax egna...

Jag skulle vilja ha lite raka svar, hur fungerar pentax smc-m på pentax k5II? Allt som vanligt förutom autofokus? Ljusmätning, fungerar det? bländare, bara vrida på bländarringen? Har flera smc-m objektiv. Tänkte på mitt 50/1.7, och har Pentax K5II någon form av fokusconfirm? Som Canikon, nåt som indikerar att fokus sitter.
Förlåt för OT

Jag skulle vilja ha lite raka svar, hur fungerar pentax smc-m på pentax k5II? Allt som vanligt förutom autofokus? Ljusmätning, fungerar det? bländare, bara vrida på bländarringen? Har flera smc-m objektiv. Tänkte på mitt 50/1.7, och har Pentax K5II någon form av fokusconfirm? Som Canikon, nåt som indikerar att fokus sitter.
Förlåt för OT
Ljusmätning och automatik genom tillfällig nedbländning (den gröna knappen) och focus confirm har Pentax med alla objektiv (mittenpunkten).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar