unoengborg
Aktiv medlem
Eftersom K-3 har fokuspunkter som är typ halva storleken eller ännu mindre än de i tidigare Pentax-kameror så ökar möjligheten till att ge exakt fokus då risken minskar för att fokuspunkten touchas av något som man inte vill ha i fokus. Om du har möjlighet att låna en K-3 och testa i dina förhållanden så är det bra.
--
Denna diskussion om manuell mätning med objektiv från 1976 och framåt på alla Pentax digitala systemkameror - jag tycker det har fungerat bra med mina M-objektiv. Nu har jag sålt mina M så jag har dem inte längre, men det har fungerat utmärkt när jag hade dem. Jag har även en K-mellanring som jag fortfarande använder och den tolkas då av kameran som ett M eller K-objektiv och det fungerar finfint har tagit flera fina macrobilder med det i kombination med mitt FA 135 eller FA 50 f/1.7.
K-3 är en bra kamera men jag tror jag kommer ersätta både min K-x och min K10 med en K50 - jag behöver först bestämma mig vilken färg jag vill ha...
Vad det gäller fokusering vid porträtt gäller det även att se till att man inte ändrar avståndet när/om man komponerar om bilden. Det fordras inte så stora skillnader för att det ska märkas.
När det gäller färg på K-50, välj någon neutral färg annars finns det risk att kameran bidrar med färgstick till bilden om det är mycket ljus och du är nåra motivet.