Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skall nog hålla dig till Canon ;-)
Alltså, ställ kameran i manuellt läge. Välj lämplig bländare och tryck in gröna knappen. Om allt är som det ska skall du nu höra hur objektivet bländar ner till inställd bländare och kameran gör en ljusmätning. Tyvärr finns det ju ingen kommunikation med gamla objektiv så du får ingen information i exifen om inställd bländare.

Micke.

Äntligen, nu fungerar det =) Lustigt att den mäter ljus i manuellt läge. Din instruktion fungerade, hör tydligt att den bländar ner nu efter att jag trycker på gröna knappen. Andra har säkert försökt förklara samma sak, men nu sitter det =) och vilket as till objektiv smc-m 50 1.7 är, skarpare än mitt nikkor 50/1.8g.

F2, http://www.flickr.com/photos/112130175@N06/11513818375/ knottret i hellokitty pappret är betydligt mer detaljerat än kombinationen D700 och 50/1.8g.

Äntligen, nu fungerar det =) Lustigt att den mäter ljus i manuellt läge. Din instruktion fungerade, hör tydligt att den bländar ner nu efter att jag trycker på gröna knappen. Andra har säkert försökt förklara samma sak, men nu sitter det =) och vilket as till objektiv smc-m 50 1.7 är, skarpare än mitt nikkor 50/1.8g.

F2, http://www.flickr.com/photos/112130175@N06/11513818375/ knottret i hellokitty pappret är betydligt mer detaljerat än kombinationen D700 och 50/1.8g.

Akta dig.... det är precis så här det börjar, snart är du helt fascinerad av gamla M, K och M42 objektiv. "Jag ska bara köpa det objektivet också..." ;-)

Ja, det låter som allt är som det ska då, julen är räddad.

Hadet Micke

Vad gör jag för fel? Tänkte prova köra min smc-m 50 1,7 på min k5 iis ver. 1.06, jag får inte bländaren att fungera, jag sätter kameran i "av" läget, har tillåtit "tillåt bländarring" i c-menyn, verkar som att kameran mäter ljuset, ändrar jag iso så ändras tiden också. Men bländaren.. hur mycket jag än vrider på bländdarringen så reagerar inte kameran. Vad ska jag göra för att kunna ändra på bländare? Om jag vrider på bländaren från 1.7 till 5.6 så är tiden densamma, och trycka på gröna knappen ändrar inte nåt heller.

Du skall bara använda någon annan inställning än Av. Av innebär att du fotar på Max bländare. Använd något annat och tryck på gröna knappen så funkar det.

En fråga till er K3-ägare.

Om ni tittar genom sökaren (med SR på), håller ner avtryckaren i halvläge, väntar in SR ready signalen (hand-ikonen) och sedan panorerar runt som galningar (fortfarande med avtryckaren halvt nedtryckt). Slocknar SR -ikononen då, eller är den fortfarande tänd medan ni svingar runt?

(Ställde samma fråga i pentaxforum)

Den slocknar men tänds igen när man lugnat ner sig. Antagligen så släcks den när antiskak inte orkar med. Ganska logiskt.

//Lars

Ok, tack.
Ja det är logiskt att den slocknar, det gör den dock inte på K5 (i alla fall inte på original modellen). SR tror att den är redo så länge man halvtrycker även om svänger runt hejdlöst, om man sedan bränner av ett skott hastigt och lustigt så vore det korrekta att SR inte är redo och bilden tas med SR avstängt.

Så funkar K10 och tydligen också K3'an. K5 däremot försöker ta en bild med SR aktivt vilket givetvis går åt skogen med tanke på att man precis snurrat upp SR-systemet åt fanders.

Jag kunde inte hålla mig, det blev en K3 Limited i andra leveransen.
Gick ner till min lokala radiohandlare (5000 invånare) och beställde.
Bla att styra kameran från mobilen lockade...
Använde DA 35 makro på full öppning.

Bilagor

• 1666-nya-K3.jpg
    1666-nya-K3.jpg
    49.5 KB · Visningar: 139
Vacker :)
Jag tackade precis nej till min Limited, jag får klara mig med en K3 ett tag. Har ju lite K5or också :) Men jäklar vad bra K3 är, blir imponerad varje gång jag använder den, vilket ju nästan är dagligen.

Ingen preview på DNG i finder?

Fick min K-3 idag och jag är grymt nöjd med den. En konstig grej är dock att jag inte ser någon preview på DNG bilderna i finder. Det är bara den där DNG loggan. Någon annan som känner igen det här problemet?

Bilagor

• Screen Shot 2014-01-24 at 00.37.21.png
    Screen Shot 2014-01-24 at 00.37.21.png
    49 KB · Visningar: 98
Fick min K-3 idag och jag är grymt nöjd med den. En konstig grej är dock att jag inte ser någon preview på DNG bilderna i finder. Det är bara den där DNG loggan. Någon annan som känner igen det här problemet?

Hej Oskar,

Jag har samma problem, Apple har inte släppt någon uppdatering med stöd för RAW filder Pentax K-3 ännu. Men den borde komma snart.

Mvh
Peter

Jaha då blir det ännu några tusenlappar dyrare för den här föräldrarlediga mannen, tänkte köra på Pentax K-5ii, men det börjar ju luta åt K-3.an istället.

Måste ni slänga fram så mycket bra om den här kameran. Den överskrider min budget!

Det kostar att ligga på topp ;-)

Men om du vill vara god tvåa med en K-5ii så kommer vi inte döma dig för det, även om vi har en bättre kamera :p

andra plats är första förlorare!

Det kostar att ligga på topp ;-)

Men om du vill vara god tvåa med en K-5ii så kommer vi inte döma dig för det, även om vi har en bättre kamera :p

Hahaha sant det gör ju det. Det var väldigt snällt av er, ni får se det som att jag ju faktiskt är amatör och tidigare lekt med Iphonen och Canon Powershot G11, Olympus Thogu 6000, Gopro Hero 3 Black, GoPro Hero 2 så vilket som så är det ju en rejäl uppgradering!

K3 är nu testad i Kamera&Bild, ute på tisdag i kiosken.
"...betydligt mer kamera per kubikcentimeter med Pentaxen."
Betyg 8,8, jämför systemkameran Fujifilm X-E2 i samma nr. fick 7.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar