Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanon. Nu finns det anledning att uppgradera sitt LR4! Har just köpt K-3 och måste köra DNG pga LR4, men vill köra PEF. :):):)
//Arne

Får man fråga varför du vill köra PEF istället för DNG? Jag har kört DNG sedan det släpptes och har inte märkt några begränsningar. Dessutom är det ju som du själv antyder så att jag har stöd i LR och andra verktyg direkt och slipper vänta. Är det någon funktionalitet jag missat?

/PA

I begynnelsen var DNG inte komprimerat, men det var PEF. Så då sparade man plats genom att välja PEF.
Numera är även DNG komprimerat så... ja jag har också gått över till DNG.

Ny firmware v1.01

Firmware v1.01

Changes to V1.01

• Shorten processing time of combining time for HDR Capture.
  • Improved performance of continuous shooting when using phase-matching autofocus.
  • Extended enlarged display time for live view.
  • Improved stability for general performance.

Men det är som vanligt då om man kör bländarprio? Man sätter bländare, sedan trycker man på en knapp för att få ljusmätning?

Lite offtopic, men har ni provat att sätta lite tejp på objektivet där kontakterna normalt sitter, det har jag gjort på alla mina M och K objektiv, och efter det beter de sig på samma sätt som M42, dvs, ljusmätningen fungerar i AV mode, nerbländning sker direkt när man vrider på bländarreglaget. Detta fungerar åtminstonde bra på min K01:a men den kör å andra sidan liveview hela tiden, risken är att det blir lite mörkt i sökaren när man bländar ner , men man slipper trycka på gröna knappen för att ljusmäta,
/Tobias

I begynnelsen var DNG inte komprimerat, men det var PEF. Så då sparade man plats genom att välja PEF.

Ja det var omkomprimerat i något år, men på den tidan var ju inte filerna så stora i alla fall :) Jag har några stycken gamla PEF-filer också eftersom kamerorna hade det som default, och jag inte alltid kom ihåg att ställa om på nya kameror.

Jag gick över till DNG när kompromeringen kom på Pentax. Ser inga nackdelar, bara fördelar än så länge.

//Lars

Jag skulle vilja ha lite raka svar, hur fungerar pentax smc-m på pentax k5II? Allt som vanligt förutom autofokus? Ljusmätning, fungerar det? bländare, bara vrida på bländarringen? Har flera smc-m objektiv. Tänkte på mitt 50/1.7, och har Pentax K5II någon form av fokusconfirm? Som Canikon, nåt som indikerar att fokus sitter.
Förlåt för OT

K och M objektiv fungerar sisådär på digitala Pentax. Endast manuella inställningar (vilket i sig inte är ett problem), men det stora problemet är ljusmätningen. Du måste blända ner för att mäta ljuset, och ljusmätningen är inte så exakt. Beroende på objektiv och vald bländare kan det kasta på över ett stegs exponering upp eller ned. Men då man har vant sig vid handhavandet är det fullt möjligt att arbeta någorlunda smidigt med dessa gamla objektiv på nya kameror.

Focusconfirm fungerar inte heller optimalt, du måste fokusera ganska långsamt för att den skall hinna med (iaf. med K-5, vet ej om detta är bättre på nyare), och det blir sämre i takt med att ljuset blir sämre, samt att automatiken (vad jag vet) inte klarar av att fokusera rätt med större bländare än 2.8. Att byta mattskiva till en gjord för manuell fokusering tycker jag är den enda smidiga lösningen om man skall fota mycket med manuella objektiv.

K och M objektiv fungerar sisådär på digitala Pentax. Endast manuella inställningar (vilket i sig inte är ett problem), men det stora problemet är ljusmätningen. Du måste blända ner för att mäta ljuset, och ljusmätningen är inte så exakt. Beroende på objektiv och vald bländare kan det kasta på över ett stegs exponering upp eller ned. Men då man har vant sig vid handhavandet är det fullt möjligt att arbeta någorlunda smidigt med dessa gamla objektiv på nya kameror.

Focusconfirm fungerar inte heller optimalt, du måste fokusera ganska långsamt för att den skall hinna med (iaf. med K-5, vet ej om detta är bättre på nyare), och det blir sämre i takt med att ljuset blir sämre, samt att automatiken (vad jag vet) inte klarar av att fokusera rätt med större bländare än 2.8. Att byta mattskiva till en gjord för manuell fokusering tycker jag är den enda smidiga lösningen om man skall fota mycket med manuella objektiv.

Om du vill använda full bländare kan du även fota på Av och få full tidsautomatik. Har du en manuellt nedbländad optik kan du fota med automatik på vilken bländare som helst :)
Men de numera olinjära mattskivorna gör som du säger att exponeringen blir lite osäker, men brukar oftast hålla sig inom +- 1/2 EV.

Med andra ord, det fungerar alldeles utmärkt, om man har tid att justera in exponeringen med ett eller annat testkort.

Med mina gamla objektiv från min Praktica, med M42-gänga, sätter jag kameran på Av, ställer skärpan manuellt, bländar ner, trycker på gröna knappen, tiden ställs då in till rätt exponering varpå jag tar bilden.
Upplever att K-3:an exponerar betydligt bättre än K-5:an jag hade. Sen har jag en Chinon-lins där jag bara ställer skärpan, ställer bländaren på linsen utan att den stänger bländarlamellerna, grön knapp stänger lamellerna och mäter ljuset, tiden ställs och jag tar bilden. Upplever inte att exponeringen far hit eller dit.

För att träffa med skärpan har jag satt på Catch in Focus så när jag håller ner avtryckaren med fokus i auto så tas bilden när kameran mäter att fokus är korrekt. Samma som på K-5:an.

Ursäkta för att jag lånar tråden igen

Vad gör jag för fel? Tänkte prova köra min smc-m 50 1,7 på min k5 iis ver. 1.06, jag får inte bländaren att fungera, jag sätter kameran i "av" läget, har tillåtit "tillåt bländarring" i c-menyn, verkar som att kameran mäter ljuset, ändrar jag iso så ändras tiden också. Men bländaren.. hur mycket jag än vrider på bländdarringen så reagerar inte kameran. Vad ska jag göra för att kunna ändra på bländare? Om jag vrider på bländaren från 1.7 till 5.6 så är tiden densamma, och trycka på gröna knappen ändrar inte nåt heller.

Vad gör jag för fel? Tänkte prova köra min smc-m 50 1,7 på min k5 iis ver. 1.06, jag får inte bländaren att fungera, jag sätter kameran i "av" läget, har tillåtit "tillåt bländarring" i c-menyn, verkar som att kameran mäter ljuset, ändrar jag iso så ändras tiden också. Men bländaren.. hur mycket jag än vrider på bländdarringen så reagerar inte kameran. Vad ska jag göra för att kunna ändra på bländare? Om jag vrider på bländaren från 1.7 till 5.6 så är tiden densamma, och trycka på gröna knappen ändrar inte nåt heller.

Har inte denna själv men utan kommunikation fattar nog inte kameran att du ändrat bländaren. Misstänker att du behöver använda "stop down metering" d v s att f u att vrida på bländarringen behöver du också fysiskt blända ner objektivet med skärpedjupskontrollen "depth ofvfield preview" för då mäter kameran genom tagningsbländaren.

Har inte denna själv men utan kommunikation fattar nog inte kameran att du ändrat bländaren. Misstänker att du behöver använda "stop down metering" d v s att f u att vrida på bländarringen behöver du också fysiskt blända ner objektivet med skärpedjupskontrollen "depth ofvfield preview" för då mäter kameran genom tagningsbländaren.

Okok, va bökigt :)

Du skall nog hålla dig till Canon ;-)
Alltså, ställ kameran i manuellt läge. Välj lämplig bländare och tryck in gröna knappen. Om allt är som det ska skall du nu höra hur objektivet bländar ner till inställd bländare och kameran gör en ljusmätning. Tyvärr finns det ju ingen kommunikation med gamla objektiv så du får ingen information i exifen om inställd bländare.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar