phool
Aktiv medlem
Men det är som vanligt då om man kör bländarprio? Man sätter bländare, sedan trycker man på en knapp för att få ljusmätning?Tycker det fungerar ypperligt, ett knapptryck för ljusmätning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men det är som vanligt då om man kör bländarprio? Man sätter bländare, sedan trycker man på en knapp för att få ljusmätning?Tycker det fungerar ypperligt, ett knapptryck för ljusmätning.
Kanon. Nu finns det anledning att uppgradera sitt LR4! Har just köpt K-3 och måste köra DNG pga LR4, men vill köra PEF.
//Arne
Uppdaterat. Jag fick ingen "complete" den bara stängde av sig utan ett ord. Men allt verkar fungera som det ska och den visar version1.01.
Men det är som vanligt då om man kör bländarprio? Man sätter bländare, sedan trycker man på en knapp för att få ljusmätning?
UHar inte hunnit testa uppdateringarna men stavfelet i objektivkorrigering kvarstår "sröljuskorrigering". Borde vara ströljus... I manualen finns bägge varianterna av stavning.
//Lars
Har du rapporterat in stavfelet till Pentax?
I begynnelsen var DNG inte komprimerat, men det var PEF. Så då sparade man plats genom att välja PEF.
Numera är även DNG komprimerat så... ja jag har också gått över till DNG.
I begynnelsen var DNG inte komprimerat, men det var PEF. Så då sparade man plats genom att välja PEF.
Numera är även DNG komprimerat så... ja jag har också gått över till DNG.
Jag skulle vilja ha lite raka svar, hur fungerar pentax smc-m på pentax k5II? Allt som vanligt förutom autofokus? Ljusmätning, fungerar det? bländare, bara vrida på bländarringen? Har flera smc-m objektiv. Tänkte på mitt 50/1.7, och har Pentax K5II någon form av fokusconfirm? Som Canikon, nåt som indikerar att fokus sitter.
Förlåt för OT
K och M objektiv fungerar sisådär på digitala Pentax. Endast manuella inställningar (vilket i sig inte är ett problem), men det stora problemet är ljusmätningen. Du måste blända ner för att mäta ljuset, och ljusmätningen är inte så exakt. Beroende på objektiv och vald bländare kan det kasta på över ett stegs exponering upp eller ned. Men då man har vant sig vid handhavandet är det fullt möjligt att arbeta någorlunda smidigt med dessa gamla objektiv på nya kameror.
Focusconfirm fungerar inte heller optimalt, du måste fokusera ganska långsamt för att den skall hinna med (iaf. med K-5, vet ej om detta är bättre på nyare), och det blir sämre i takt med att ljuset blir sämre, samt att automatiken (vad jag vet) inte klarar av att fokusera rätt med större bländare än 2.8. Att byta mattskiva till en gjord för manuell fokusering tycker jag är den enda smidiga lösningen om man skall fota mycket med manuella objektiv.
Vad gör jag för fel? Tänkte prova köra min smc-m 50 1,7 på min k5 iis ver. 1.06, jag får inte bländaren att fungera, jag sätter kameran i "av" läget, har tillåtit "tillåt bländarring" i c-menyn, verkar som att kameran mäter ljuset, ändrar jag iso så ändras tiden också. Men bländaren.. hur mycket jag än vrider på bländdarringen så reagerar inte kameran. Vad ska jag göra för att kunna ändra på bländare? Om jag vrider på bländaren från 1.7 till 5.6 så är tiden densamma, och trycka på gröna knappen ändrar inte nåt heller.
Har inte denna själv men utan kommunikation fattar nog inte kameran att du ändrat bländaren. Misstänker att du behöver använda "stop down metering" d v s att f u att vrida på bländarringen behöver du också fysiskt blända ner objektivet med skärpedjupskontrollen "depth ofvfield preview" för då mäter kameran genom tagningsbländaren.
Okok, va bökigt