Nu har jag haft min K-3:a i hela 6 dagar och har sedan tidigare en K-5:a. Fokuseringen är en dröm jämfört med K.5:an, brusmässigt tycker jag de är rätt lika i brusighet men med betydligt finare brus på K-3:an. Kontrollerna och snabbmenyvalen har blivit klart mer logiska. Skärpan är klockren. Den har det där lilla som saknades på K-5:an. Ögonen är avslappnade när de vilar på bilderna från K-3:an. Jag var "livrädd" att köpa grisen i säcken men kunde såklart inte låta bli att handla direkt när den kom. Jag passade på att köpa ett kit med 18-135-zoomen då jag sedan tidigare inte äger en vädertålig glugg så i lördags fick den bekänna färg i ösregn under flera timmar. Varenda fiber i kroppen skrek att det var totalt sinnessjukt att ha kameran i den miljön men väl hemma blev det en handduk och låta den stå och torka några timmar innan jag vågade öppna kortluckan. Inga problem alls. Gillar att man nu kan ställa blixten helt manuellt och därmed slippa förblixten som tidigare ställt till det för mig. Även att man nu ställer Master/Slave under blixtknappen och inte i C-menyn. En funktion jag inte använt på K-5:an är att filma men nu testade jag K-3:an och det ser lovande ut. Med antiskak påsatt blir bilden lite vobblig. Upptäckte att ifall man tröck till på AF-knappen så gick kameran in och ställde skärpan under filmning. Inte kontinuerligt utan när jag tryckte. Inget man skrev om i manualen. Angående manualen har jag alltid tyckt att Pentax gjort ett bra jobb. Nu är den som bland annat Sonys där man säger att den här inställningen sätter på eller stänger av den här funktionen men man förklarar inte vad funktionen är till för. Dåligt Ricoh. Jag har varit otroligt nöjd med K-5:an och hade inte tänkt byta förrän till fullformat men kunde inte motstå frestelsen och jag är än så länge lyrisk över detta tekniska underverk. Så tummen upp för K-3.
Alla mina gamla tillbehör fungerar utan problem: O-GPS1, Metz 50 AF-1 digital, batterierna till K-5:an.
Något negativt?
Tja, jag använder exponeringslåsning rätt mycket och nu sitter AF-knappen där låsningen tidigare satt så jag har lite muskelminnes avvänjning att göra. Jag upplever också att antiskaken inte gör ett lika bra jobb som tidigare samt att vill jag frysa rörelse upplever jag att jag måste ha snabbare tider för att göra detta. Upplever att det nog kan relateras till pixeltätheten. Vet att de som köpte Nikons D800 upplevde att deras bilder plötsligt hade rörelseoskärpa.
Batteritiden är kännbart kortare. Normalt brukar jag aldrig se att det sjunker under en dags fotograferande. Nu har jag bytt batteri vid ett tillfälle. Tidigare laddade jag sällan batterierna när jag kom hem utan när de indikerade låg nivå. Nu kommer jag att ladda efter varje fototillfälle för att vara på den säkra sidan.
Remmen till K-3:an upplever jag är halare så K-5:ans rem sitter nu på K-3:an. En skitsak men ändock en observation.
/T