Annons

pentax håller på att bli uppköpt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Michailoff skrev:
Kameran kommer inte att bli så snabb, en bild var femte minut bara...

Hehe, och ibland så måste man ta ut minneskortet, ta av objektivet och starta om kameran, för en ny hårdvaruidentifiering, med påföljande installation av drivrutiner. "Aj fan, dom fanns inte på flashkortet, koppla upp dig mot internet. Uj då, då måste du först har drivrutinerna för blåtand/gprs/wlan. Hade du inte det? Aj då, prova ctrl+alt+delete, så löser det sig nog..."

/ E

Strunt samma, Ida, som startade tråden, lär inte bli hjälpt av mitt struntprat.
Ida, lyssna på Jim, han vet vad han pratar om, och håller inte på och fånar sig som jag.

Jag tycker dock att Pentax iStd verkar en trevlig kamera.

/ E

Thunderbird skrev:
Windows är inget operativsystem. Det är DOS med grafiskt skal.
Beror ju på vilken version du kör. Om rätt ska vara rätt så är det ju tvärtom i senare versioner. Men visst kan du byta GUI på det om du känner för det.

Vad som är mer intressant är att många av Canons kameror faktiskt kör ett DOS i botten under sin egen mjukvara.

Damocles skrev:
Beror ju på vilken version du kör. Om rätt ska vara rätt så är det ju tvärtom i senare versioner. Men visst kan du byta GUI på det om du känner för det.

Vad som är mer intressant är att många av Canons kameror faktiskt kör ett DOS i botten under sin egen mjukvara.

Hmm... Nt och Vista är lite annourlunda, dock ej 3.0, 3.1, 3.11, 95, 98, XP, dessa är DOS + ett grafiskt skal benämts Windows.

/ E

Nope, inte det heller. XP är en NT i botten, närmare bestämt Version 5.5.

Windows 2000 = NT 5
Windows XP = NT 5.5

Sista versionen som var byggd enligt den gamla mallen var Windows ME som i princip är en Win98 med GUI't från Windows 2000 utanpå samt lite andra rutiner för installation av drivrutiner, etc.

_idaa skrev:
...vad innebär det isånnafall för pentax-ägare?...

Oavsett om det blir ett uppköp eller ej, så kommer troligen systemet finnas kvar under lång tid.
Jag har själv en Pentax, en K100D och är väldigt nöjd. Skulle göra samma köp i dag, även om Pentax blivit uppköpt timmarna innan.

Damocles skrev:
Nope, inte det heller. XP är en NT i botten, närmare bestämt Version 5.5.

Windows 2000 = NT 5
Windows XP = NT 5.5

Sista versionen som var byggd enligt den gamla mallen var Windows ME som i princip är en Win98 med GUI't från Windows 2000 utanpå samt lite andra rutiner för installation av drivrutiner, etc.

Kanske ska påminna att NT är en vidareutveckling av VMS och OS/2 och för varje ny version så har den blivit skakigare.

// Fredrik

Nja, det där är inte helt sant. Canon tjänar merparten av sina pengar på kontorsprodukter (skrivare, scanners) och videoutrustning. Detta har gjort att de har kunnat köpa marknadsandelar inom den digitala marknaden genom att hålla ett lågt pris och låta övriga produkter betala.
Nu tjänar Canon pengar på sina digitala systemkameror, men de förlorade pengar för ett par år sedan. De förlorar pengar på sina kompakta konsumentkameror, men i takt med att allt fler tillverkare hoppar av så ökar det Canons inkomster eftersom Canons marknadsandel ökar.

Pentax är den tillverkare som har stått stabilast genom åren och faktum är att Pentax har varit den enda tillverkare där huvuddelen av intäkterna har kommit från kameror och objektiv. Under 90-talet tjänade Pentax pengar på sina kameror, när framförallt Nikon och Minolta låg illa till. Minoltas problem var Dynax 7 som de sålde billigt för de förväntade sig att den skulle göra storslam på marknaden, vilket inte hände.

Nikon tjänar mycket på andra verksamheter, bl a kikare och kontorsprodukter. Minoltas kopierings- och kontorsverksamhet betalade för kameradivisonens förluster. Om Kyocera inte hade haft kontorsprodukter och varit en stor leverantör av industriella produkter (bl a keramiska lösningar), så är frågan om Yashica/Contax hade levt så länge som de faktiskt gjorde innan Kyocera lade ner märkena.

När den digitala revolutionen gjorde storslam så började Pentax förlora pengar, men det var först då de började förlora pengar. Pentax vinstgren har ju varit kompaktkamerorna (Espio serien) där de var marknadsledare under hela 90-talet, när de digitala kompakterna tog över så hängde inte Pentax med för de kom in på marknaden för sent.

Nu tjänar Pentax pengar på sina kameror igen och det är tack vare deras omflyttning till systemkameror som gör detta.

Pentax nuvarande ekonomiska stabilitet kommer från deras succé som tillverkare av medicinsk-optisk utrustning, andra stora Pentax grenar är tillverkningen av geologiska mätinstrument, optiska linselement och optiskt glas för glasögon, en succé senaste åren är den glasbit som sitter i lasermekanismen i DVD-spelare, den biten tillverkas av Pentax. Sedan tillverkar Pentax optik till mobiltelefoner (Samsung är en stor kund) och till andra tillverkares digitalkameror. (HP och Casio använder Pentax optik).

Pentax är ett ekonomiskt stabilt och tryggt företag och samarbetet med Samsung Techwind gör att Pentax Imaging Business Corp går från styrka till styrka. Det vore för mig otroligt att Pentax skulle försvinna nu när Samsung gör en storsatsning på Pentax och på K-fattningen med tillbehör.

Hälsar
R

Samsung APS sensor

Roland Mabo skrev:
............
Under 90-talet tjänade Pentax pengar på sina kameror, när framförallt Nikon och Minolta låg illa till.
...Pentax vinstgren har ju varit kompaktkamerorna (Espio serien) där de var marknadsledare under hela 90-talet, när de digitala kompakterna tog över så hängde inte Pentax med för de kom in på marknaden för sent.
........
Nu tjänar Pentax pengar på sina kameror igen och det är tack vare deras omflyttning till systemkameror som gör detta.
.....
Pentax är ett ekonomiskt stabilt och tryggt företag och samarbetet med Samsung Techwind gör att Pentax Imaging Business Corp går från styrka till styrka. Det vore för mig otroligt att Pentax skulle försvinna nu när Samsung gör en storsatsning på Pentax och på K-fattningen med tillbehör.

Hälsar
R

Ett problem Pentax har är hastigheten/elektroniken i digitalkompakterna, men där kanske samarbete med Samsung är lösningen.
Själv har jag en Pentax S5i från -04 som är snabb men om jag skulle byta idag kanske det blir fuji F11.
Roland, har inte Samsung resurser att ta fram en bra APS sensor på 10, 12 Mega pixel nästa år?
Vore konstigt om dom inte håller på med en sådan utveckling tycker jag.
Apropå Samsung, undrar jag på om dom kommer med något extra i deras (K100) eller om det kanske är produktionstekniska skäl till fördröjningen jämfört med Pentax. Samproduktion?.
Jag åker ner och inspekterar K10 på Photokina.

Pentax har inget samarbete med Samsung på digitalkompakterna, det är enbart systemkamerorna de samarbetar om. Systemkameror och de små kompakterna har hos Pentax skilda utvecklingsavdelningar. Det är helt olika team som arbetar med dem. Senaste tiden har Pentax flyttat ingenjörer från de digitala kompakterna till utvecklingsavdelningen för systemkameror, för det är där pengarna finns. Ett av Pentax mål med digitalkompakterna är lång batteritid och det går inte riktigt ihop med hypersnabb elektronik, inte när man samtidigt ska använda 2xAA.

Samsung arbetar på CMOS sensorer, men framtiden för deras sensorer har jag ingen aning om. Får de fram en APS-C är det logiskt att Pentax använder den.

Det är sagt att på Photokinamässan kommer Samsung visa egendesignade systemkameror - som Pentax i grund och botten, men med skillnader i design. (som Skoda och Volkswagen, samma grejjer men olika design). Jag har ingen information om Samsungs K100D/K110D varianter. Det som de hitills har visat är en prototyp av Pentax K10D, men utan fler detaljer än 10Mp sensor.

Det har varit tal om att Pentax ska göra Samsungs kameror (även de nya som är mer Samsung än märket på framsidan) för de delar så många komponenter, men Samsung har även uttalat önskemål att göra dem själv. En möjlighet är att Samsung tillverkar även Pentax. De förde en diskussion om detta i våras, men jag vet inte detaljerna i beslutet. Jag tippar på att Samsungs systemkameror även i fortsättningen görs av Pentax, iaf deras K10D variant. Kanske även deras K100D version.
Hälsar
R

M-modellen har speciellt utvecklad elektronik som drar så lite ström som möjligt. A10 har inbyggd skakreduceringsfunktion (SR) och just den grejjen i sig självt formligen *äter* batterier. A10 skulle må bra av ett större batteri, men då skulle kameran bli större och det fungerar inte med Pentax policy att göra så små kameror som möjligt. M-modellen tillåts att vara större (för den är billigare). Det är exklusivt med smått.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Minoltas problem var Dynax 7 som de sålde billigt för de förväntade sig att den skulle göra storslam på marknaden, vilket inte hände.
Nja det stämmer inte riktigt enligt vad jag läst. Minoltas problem var nog djupare än så & hade inte så mycket med DSLR att göra. Självfallet så hade dom säkert hoppats på att 7D skulle sälja bättre men speciellt billigt sålde dom den ju inte, den var ju dyrare än 20D under en tid...

5D sålde ju mycket bra under den korta tid det begav sig men kompaktmarknaden + säkert annat också gjorde att KM gjorde sig av med hela kameradivisionen.

//Larsa

EDIT: Ser nu att du skrev Dynax 7, menar du den analoga?

.Z. skrev:
EDIT: Ser nu att du skrev Dynax 7, menar du den analoga?

Ja, jag menar den analoga.
Minolta prissatte den analoga Dynax 7 lågt, för de hoppades att den skulle göra storslam på marknaden, precis som den första Dynax i mitten på 80-talet gjorde. Försäljningspriset på Dynax 7 var beräknat på en högre försäljningsvolym än vad som hände i realiteten, detta gjorde att Dynax 7 blev en förlustaffär för Minolta. De hade behövt höja priset, men det hade inte sett bra ut på marknaden.

Misslyckandet med Dynax 7 gjorde att Minoltas kameradivision förlorade kraftigt med pengar i slutet av 90-talet, deras resurser räckte inte till för att storma in på den digitala marknaden när den började bli i ropet, därför letade de efter en partner och fann den i Konica. Tyvärr var Konica själv ett problemfyllt företag där den digitala marknaden allt mer åt upp Konicas satsning på vanlig film och fotopapper. Till slut fanns ingen annan lösning än att Sony köpte grejjerna.

Under 90-talets senare hälft var Pentax det enda stora kameraföretag med huvudintäkter från kameror och objektiv, resten fick sina intäkter främst från andra områden. Pentax gjorde fin vinst, MZ-serien var en succé och Pentax hade satt ett pris som var helt rätt, dvs - de lyckades möta vad marknaden var beredd att betala och samtidigt höll en nivå som gjorde att de tjänade pengar på produkterna. Marknadsandelen var inte hög för Pentax, Minoltas marknadsandel var högre, men Pentax tjänade pengar. Det gjorde inte Minolta...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar