Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax framtid är säker

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev alltså:
"I och för sig skulle de {Sony} naturligtvis fortfarande kunna köpa Nikon, men det förefaller mig vara mycket osannolikt. Den viktigaste anledningen till att de inte köpte Nikon var f.ö. att de inte tyckte att Nikon Professional Services var tillräckligt bra..."


...och i DDR spionerade man på varandra "för frihetens skull".
Vad grundar du ovanstående på?
Jag begriper inte alls vad du syftar på. Vad är det jag skulle ha skrivit som gör att du får det till att jag på något sätt skulle försvara diktaturers spionerande på sina medborgare "för frihetens skull"?

Naturligtvis kan jag då inte heller ge dig något svar på vad jag skulle grunda denna uppfattning på, eftersom det är en uppfattning som jag överhuvudtaget inte omfattar på minsta sätt!
 
Hej!

Jag är trött på att läsa om alla okunniga människor som helt utan grund försöker trycka in i huvudet på folk här på olika forum att pentax kommer att försvinna.

Vad har man fått det ifrån? Det är bara lösa rykten som är skapade av konkurrenter som vill vinna marknadsfördelar.

Har alla helt plötsligt glömt bort att vi befinner oss mitt i en stor finanskris där enorma företag som citigroup,sas, GM, saab m.m håller på att gå i konkurs.
Det är klart att inget företag går bra ekonomiskt sätt i dagens läge, men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste lägga ner.

Pentax är ett jättegammalt kameramärke med lång historia. Det kommer ut flera nya gluggar inom kort framtid och även löfte om en modell för proffs över k20d. Detta tyder snarare på att man vill framåt och att man satsar på kamerabranchen. inte tvärtom.

Jag har pratat med personer som känner folk som jobbar på pentax.

De säger så här: (lyssna upp!)

Pentax ingår i en jättekonsern där Hoya är moderbolaget (vilket förhoppningsvis alla redan vet).
(hoya är en av världens största glastillverkare).

Man har dessutom en rad andra företag inom konsernen, som är väldigt kända till namnet (något jag inte tänker prata mer om här).!!

Så pentax ingår i en jättekonsern och chansen att de kommer lägga ner pentax är så försvinnande liten att man kan räkna den med 0.

Så ni som har eller tänker på att inskaffa er en pentax-kamera kan vara lugna. Pentax är som deras kameror. Bra byggda! Inte någonting som kommer falla ihop i första taget.


Så kom ihåg. Finanskrisen drabbar hela världen. Även pentax. Det är inte mer än så. De som hävdar motsatsen är dåligt pålästa.


Mvh Emil

Jag tror personligen inte att Pentax går i graven. Varumärken inom elektronik och relativt billiga kapitalvaror (i jämförelse med båtar, bilar m.m.) går sällan i graven, även om de blir delar av koncerner, byter ägarstruktur osv osv. Sen kan de gå i graven i den form de finns idag, precis som Pentax sverige gjorde, att de gick i graven i den form man fanns, och tog en ny skepnad, och lika kommer hände med flera elektornikjättar de kommande 5-20 åren.

Men att du kan säga, baserat på hörsägen vad som händer med Pentax och "lugna" andra på forumet ser bara ut som ett skämt. De som arbetar i många företag vet inte själva vad ledningen i Japan säger, eller gör, elelr vilka åtgärder som är planerade i framtiden. Glöm inte att japanska företag är extrem hierarkiska, och med Japaner i toppen nästan uteslutande. Så även med de flesta icke-japanska företag, bortsett från japanerna då ;)

De flesta tillverkare är kraftigt påverkade, och flera har på tok för låga marknadsandelar och volymer för att vara lönsamma, och har då inte utvecklingsmöjligheter, och man får se hur det ser ut redan inom 2-3 år. Sen hur Pentax går vet varken jag, du, eller troligen någon i Sverige med säkerhet. Kanske ingen i Europa heller.

Som varumärke lever det säkert vidare...någon gång kommer säkert Minolta tillbaka som varumärke...allt kommer o går!
 
Jag skrev alltså:
"I och för sig skulle de {Sony} naturligtvis fortfarande kunna köpa Nikon, men det förefaller mig vara mycket osannolikt. Den viktigaste anledningen till att de inte köpte Nikon var f.ö. att de inte tyckte att Nikon Professional Services var tillräckligt bra..."


Jag begriper inte alls vad du syftar på. Vad är det jag skulle ha skrivit som gör att du får det till att jag på något sätt skulle försvara diktaturers spionerande på sina medborgare "för frihetens skull"?

Naturligtvis kan jag då inte heller ge dig något svar på vad jag skulle grunda denna uppfattning på, eftersom det är en uppfattning som jag överhuvudtaget inte omfattar på minsta sätt!

Så SONY sitter o tänker köpa Nikon, men tycker inte om NPS, så man säger nej...haha...tack för ett gott skratt. Slipper jag se Mia & Klara.
 
Jag skrev alltså:
"I och för sig skulle de {Sony} naturligtvis fortfarande kunna köpa Nikon, men det förefaller mig vara mycket osannolikt. Den viktigaste anledningen till att de inte köpte Nikon var f.ö. att de inte tyckte att Nikon Professional Services var tillräckligt bra..."

Jag begriper inte alls vad du syftar på. Vad är det jag skulle ha skrivit som gör att du får det till att jag på något sätt skulle försvara diktaturers spionerande på sina medborgare "för frihetens skull"?

Naturligtvis kan jag då inte heller ge dig något svar på vad jag skulle grunda denna uppfattning på, eftersom det är en uppfattning som jag överhuvudtaget inte omfattar på minsta sätt!
Bara för att man påstår något, blir det inte sant. Så inte heller i DDR (som i mitt analoga exempel), där man påstod allt möjligt trots att flertalet insåg att man från myndigheternas sida for med osanning.

Det du säger om NPS och Sony låter absurt i mina öron, därför önskar jag en redovisning av dina källor.
 
Bara för att man påstår något, blir det inte sant. Så inte heller i DDR (som i mitt analoga exempel), där man påstod allt möjligt trots att flertalet insåg att man från myndigheternas sida for med osanning.

Det du säger om NPS och Sony låter absurt i mina öron, därför önskar jag en redovisning av dina källor.

Eller så försöker vi hålla oss till ämnet som faktiskt handlade om Pentax framtid...

Det spekuleras verkligen vilt här i forumet. Ingen kan väl säga hur framtiden ser ut men jag tycker att framtiden ser bra mycket roligare ut utan alla negodiler som verkligen tar ned stämningen här på forumet.

Jag har knappt haft mitt Pentax-system i ett år men jag måste säga att jag verkligen tror på Pentax. Bara genom att gå tillbaka ungefär två och ett halvt år i tiden visar en imponerande lista av nya inom DSLR-produkter:

Objektiv:
DA* 16-50 SDM
DA* 50-135 SDM
DA* 200 SDM
DA* 300 SDM
DA* 55 SDM
DA 17-70 SDM
DA 55-300
DA 18-250
DA 18-55 II
DA 21 Limited
DA 35 Macro Limited
DA 70 Limited
DA-L 18-55
DA-L 50-200

Kamerahus:
K100D
K110D
K10D
K200D
K20D
K-m

Blixt och annat:
AF160FC Auto Macro Ring Flash
AF200FG
D-BG2 Battery grip

Dessutom så kommer snart:
DA* 60-250 SDM
DA 15 Limited

Har säkert missat något.

Alltså, vad mer kan man begära från ett litet företag på DSLR-marknaden?

Jag är hur nöjd som helst och ser verkligen ljust på Pentax framtid. Inom kort ska jag investera ett DA* 60-250 och DA 35 Macro Limited.
 
Eller så försöker vi hålla oss till ämnet som faktiskt handlade om Pentax framtid...

Det spekuleras verkligen vilt här i forumet. Ingen kan väl säga hur framtiden ser ut men jag tycker att framtiden ser bra mycket roligare ut utan alla negodiler som verkligen tar ned stämningen här på forumet.

Jag har knappt haft mitt Pentax-system i ett år men jag måste säga att jag verkligen tror på Pentax. Bara genom att gå tillbaka ungefär två och ett halvt år i tiden visar en imponerande lista av nya inom DSLR-produkter:

Objektiv:
DA* 16-50 SDM
DA* 50-135 SDM
DA* 200 SDM
DA* 300 SDM
DA* 55 SDM
DA 17-70 SDM
DA 55-300
DA 18-250
DA 18-55 II
DA 21 Limited
DA 35 Macro Limited
DA 70 Limited
DA-L 18-55
DA-L 50-200

Kamerahus:
K100D
K110D
K10D
K200D
K20D
K-m

Blixt och annat:
AF160FC Auto Macro Ring Flash
AF200FG
D-BG2 Battery grip

Dessutom så kommer snart:
DA* 60-250 SDM
DA 15 Limited

Har säkert missat något.

Alltså, vad mer kan man begära från ett litet företag på DSLR-marknaden?

Jag är hur nöjd som helst och ser verkligen ljust på Pentax framtid. Inom kort ska jag investera ett DA* 60-250 och DA 35 Macro Limited.

Visst, du glömde K100D super.,

Uffe
 
Jo, bitter och insnöad

Jag tycker snarare jag är klarsynt...

............
Ärligt talat, tycker du själv att dessa argument är vettiga?

Ärligt talat tycker jag inte det, och inte dina argument heller.

Om jag inte minns fel har du kommit med ungefär samma argument i kanske ett års tid. Det du tar upp är bara negativa omdömen om Pentax framtid, och minns jag rätt började det med att du hade Pentax och ville se en Pentax SB(småbildskamera). När du sen i inlägg efter inlägg drar på så det osar om Pentax snara kaputt så tycker jag att jag har belägg för att du är bitter och isnöad på att upprepa inläggen.
 
Jag har också en pentax med tillhörande objektiv. Visst vore det tråkigt om pentax gick i graven. Men helt ärligt. Då får man väl byta system när grejerna pajjar ihop. Värre än så är det inte. Tycker att det är märkligt hur många på forumet är så himla märkesfixerade och hur dom tyr sig till, nästan älskar sitt märke. Canonister som baktalar pentax och nikon, nikonister som baktalar canonister osv. Precis som att man skulle ha någon slags anknytning till företaget och att företaget skulle bry sig om kunden på ett personligt plan. Pentax är ute efter att pumpa oss på kosing, liksom canon och nikon. Det är ju bara prylar? Det som är viktigt är väl att vi kan fortsätta att ta fina bilder? Visst...pentax är mitt favvo märke. Jag gillar hur dom tänker när dom utvecklar produkter, dom har produkter som kanske inte på pappret är värst men som är ruggigt genomtänkta och trevliga att använda. Jag skulle iaf mycket väl kunna fota med canon, nikon, eller sony prylar. olympus med för den delen om dom hade haft lite större sensorer. Jag tycker att alla märkena är snarlika egentligen. Kollar man på bildkvalitet så har vi sedan länge passerat gränsen för vad gemene man behöver. Hur många här printar regelbundet ut i A2 eller större? Ja Ja...kanske lite "off topic" men nu var det sagt. Iofs kanske det här med "märkesfixering" hade hört mer hemma på canonforumet...he he. Kan passa på att rekommendera Pentax nya K-M, Mycket trevlig kamera. Simma lugnt!
 
.......... Men helt ärligt. Då får man väl byta system när grejerna pajjar ihop. Värre än så är det inte. Tycker att det är märkligt hur många på forumet är så himla märkesfixerade och hur dom tyr sig till, nästan älskar sitt märke. .........
Det är ju bara prylar? Det som är viktigt är väl att vi kan fortsätta att ta fina bilder? ...........

Jovisst kan man resonera så, men bra många har plöjt ner mycket pengar i sitt system och då blir det dyrt att byta, det är inte som att byta bil(även om det är dyrt). Så många ser det som ett hot, själv vet jag inte vad jag skulle välja för system.
 
Jag har också en pentax med tillhörande objektiv. Visst vore det tråkigt om pentax gick i graven. Men helt ärligt. Då får man väl byta system när grejerna pajjar ihop. Värre än så är det inte.

Nej har man bara ett kitobjektiv så är det inga problem att byta märke. Har man däremot lagt stora pengar och under lång tid byggt upp en samling fina objektiv så är det inte lika roligt att börja om. Åtminstone om man inte har en väldigt djup och välfylld plånbok att ösa ur.
 
För mig skulle det inte vara något problem att byta system om det bara hängde på kamerahuset. Jag hänger mest med Nokinister och vet vilket mervärde ett byte i den riktningen skulle ge mig gentemot Pentax.

Samtidigt vet jag också att jag då skulle få ge upp det jag uppskattar mest med Pentax - de små, fasta, Limitedgluggarna. Möjligen har jag utvecklat en något osund fetisch för dessa små skönheter, men det skäms jag inte för ;)
 
Ok kan förstå det här med pengarna om man har köpt på sig massa dyra prylar. Hursomhelst så tror jag knappast att pentax lägger ner huxflux.
känner man sig osäker nu så kanske det är dags att byta system och sälja av pentax gluggarna medans dom fortfarande har ett värde.
 
Jovisst kan man resonera så, men bra många har plöjt ner mycket pengar i sitt system och då blir det dyrt att byta, det är inte som att byta bil(även om det är dyrt). Så många ser det som ett hot, själv vet jag inte vad jag skulle välja för system.

Se det som ett gyllene tillfalle att verkligen komma underfund med vad du vill gora med ditt fotonde!
 
Jovisst kan man resonera så, men bra många har plöjt ner mycket pengar i sitt system och då blir det dyrt att byta, det är inte som att byta bil(även om det är dyrt). Så många ser det som ett hot, själv vet jag inte vad jag skulle välja för system.

Under vilket hot lever en kameraägare, om eller när en tillverkare kastar in handduken?
Måste man byta system, om en tillverkare upphör, har man inte de gluggar som kan köpas nya, - kan väl begagnat fortfarande vara möjligt?
Service kommer att finnas tillgänglig långt fram i tiden, endast serservdelar bör bli den svaga biten.

Den som tycker det är pinsamt, att äga ett system, som har slutat tillverkas, måste vara mycket prylnörd och mindre fotograf.
 
Mja, pinsamt kan det väl inte vara, det är klart att man kan fotografera med det man redan har, och också komplettera med begagnat, men det blir ju i alla fall ett stopp i uppgraderingsmöjligheterna. Om man t.ex. vill byta upp sig till bättre kamerahus så går ju inte det då. För dom allra flesta är det kanske inte ett problem egentligen, men för andra kan det bli för mycket av återvändsgränd och börja begränsa möjligheterna jämfört med nya produkter från ett märke som fortsätter utveckla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.