ANNONS
Annons

Pentax framtid är säker

Produkter
(logga in för att koppla)
Under vilket hot lever en kameraägare, om eller när en tillverkare kastar in handduken?
Måste man byta system, om en tillverkare upphör, har man inte de gluggar som kan köpas nya, - kan väl begagnat fortfarande vara möjligt?
Service kommer att finnas tillgänglig långt fram i tiden, endast serservdelar bör bli den svaga biten.

Den som tycker det är pinsamt, att äga ett system, som har slutat tillverkas, måste vara mycket prylnörd och mindre fotograf.

Det går ju bete sig på lite olika sätt om ens kamerafabrikant avvecklas. Man kan sälja allt i panik "medans grejerna fortfarande är värda nåt" som förslås ovan, eller så kan man handla upp massa goa grejer som då paniksäljs för en spottstyver.

Jag är oerhört mycket mer prylnörd än fotograf, men jag tycker bara det är kul att köra udda eller varför inte obsolet märke. Det retar alltid nån.

Mörkrumsnördar lär ju ha tajm of their life just nu.
 
Vem trodde SAAB skulle stå på ruinens brant för 6 månader sedan?

Jag bla...
SAAB har varit konkursmässigt i flera år och bara överlevt fram till nu pga ägarnas (GM) välvilja att pumpa in pengar i företaget. Hur många av de senaste 15 åren har SAAb levererat vinst?

För att återknyta till frågan om Pentax överlevnad eller ej, om Pentax kan leverera kameror som marknaden, dvs fotgraferna, vill ha kommer Pentax att överleva. Om inte kommer dom att gå samma väg som många andra företag gjort, dvs försvinna från marknaden. Detta oavsett om de har en stor, välkänd ägare i ryggen eller ej. Se bara på SAAB och GM
 
Spegeln

Men när spegeln pensioneras blir det antagligen nya fattningar på alla kameramärken utom M4/3 och nån till, kanske dom gamla gluggarna funkar ändå eller via adapter?

Men det kan bli så att på vissa märken kommer det inte att funka, utan det blir till att skaffa nytt(om man vill ha nytt).
 
En sak är säker

Pentax lanserade en ny limited glugg på PMA fotomässan och dessutom en ny kamera.

De gick även ut med ett löfte om att en uppföljare till proffskameran k20d (dvs. k30d) planeras till sommaren.

Den efterlängtade 60-250 DA* är på väg ut äntligen.

Den fina DA* 55 har precis kommit ut på marknaden.

Hur kommer det sig att de fortsätter att ösa ut saker om de ska gå i konkurs. En ganska annorlunda strategi.

Vad är det som gör det så svårt att se att vi inte behöver oroa oss för de saker vi har köpt.

Håller även med en del i forumet om att det är mer inkriktning på utrustning än fotografi. För mig är detta relativt oviktigt, men anledningen till att hela den här tråden startades var på grund av att ett dåligt rykte satte skräck på alla här och det är stor risk att det bara var en stor bluff.
 
För en som är så övertygad om att det inte finns något att oroa sig för så verkar du oroa dig en hel del över det här.
 
De gick även ut med ett löfte om att en uppföljare till proffskameran k20d (dvs. k30d) planeras till sommaren.


Hur kommer det sig att de fortsätter att ösa ut saker om de ska gå i konkurs. En ganska annorlunda strategi.


Oj ett löfte... (!) Ja då måste det ju vara sant...

Finns många exempel på konkursmässiga företag som lanserar färdigutvecklade produkter.

Nu menar jag inte att Pentax går i graven, men jag vänder mig starkt emot din naiva inställning till "ditt" företag...
Tycker inte du skall ta allt så personligt gällande Pentax. Endera konkar dom eller lägger ner, eller så går dom en lysande framtid till mötes, men varför lägga så mycket energi på att försvara någonting som inte rör dig?
Om ett "löfte" från ett företag är så förtroendegivande för dig så måste jag faktiskt tycka synd om dig. påminner lite om "min pappa sa att..." när man var liten. Allt pappa, storebror, läraren sa var absolut sant.
 
Ett "löfte om en plan" är väl heller inget att direkt sätta hela sina besparingar på.
 
...........
Nu menar jag inte att Pentax går i graven, men jag vänder mig starkt emot din naiva inställning till "ditt" företag...
Tycker inte du skall ta allt så personligt gällande Pentax. Endera konkar dom eller lägger ner, eller så går dom en lysande framtid till mötes, men varför lägga så mycket energi på att försvara någonting som inte rör dig?
..............

Det handlar egentligen om irritation, fråga en stavgångare om han eller hon glömt skidorna...Risken är att du blir spetsad. Likadant känns det för oss på Pentaxtrådarna om tjatet med nedläggning, men det är antagligen likadant i dom andra forumen...
 
Gissa

Gjorde en sökning i Canonforum på ordet "nedläggning".
Hur många resultat fick jag?
10?, 100? eller 1000 träffar?
 
Om du anser att Pentax eller stavar är rätt för dig varför bryr du dig om vad andra tycker? Det är ju bara deras förlust om dom inte gör samma bra val. Jag får också kommentarer och konstiga frågor både på grund av stavar (till inlines) och kamerautrustning från sådana som inte begriper bättre, men det är ju bara deras problem att dom vill bränna sin tid på att oroa sig för vad jag gör - det är inte mitt problem och har ingen påverkan på mina val. Bästa svaret är att ignorera dom helt eller möjligen småle lite överlägset om man är på det humöret :), inte att försöka försvara sig vilket mest kan tyda på osäkerhet över sina egna val.
 
?

Nä, hur många?

Jag tycker att det här är en rätt dum diskussion. Finns inga större skäl för Pentax att sluta tillverka kameror om de gör vinst. Vilket jag inte vet om de gör. Läget kan säkert vara svårt för andra tillverkare också, fabriker som inte utnyttjas bra utan mest kostar pengar.

Jag tycker att de här domedagsprofeterna som skriver negativa rykten och sprider antaganden om Pentax snara försvinnande kan ta och tagga ner lite. K20D är i mitt tycke den överlägset bästa kameran i sin prisklass. Bra bilder och skön att hålla i, Samsung/ Pentaxutvecklad sensor, nya och uppdaterade objektiv har lanserats, så produkterna andas ju en hel del framåtanda. Hoppas att det fortsätter så.
 
Anders

Svaret är 0 träffar.
Det skulle vara intressant om några av oss på Pentaxforum började gapa om nedläggning på Canonforum. Jag tror att du då inte kan hålla dig...
Nej, jag bryr mig inte så mycket om vad det "tycks" i den här frågan. Men det "tycks" inte bara i olika trådar om ämnet, utan det skrivs en massa oxå, vilket är irriterande om man vill följa det den aktuella tråden handlar om.
 
De gick även ut med ett löfte om att en uppföljare till proffskameran k20d (dvs. k30d) planeras till sommaren.

Den efterlängtade 60-250 DA* är på väg ut äntligen.

K20D är väl ingen proffskamera? Om jag inte är helt ute och cyklar (har ingen bra koll på pentax) så är det väl en kamera som riktar sig till amatör/hobbyfotografer?

60-250 är det den som pentax "lanserade" för första gången 2006? Då är det väl på tiden att de även börjar leverera nu 3 år senare, Hoppas att K30D inte bara lanseras sommaren 2009 utan även levereras 2009 och inte 2012 :)
 
Svaret är 0 träffar.
Det skulle vara intressant om några av oss på Pentaxforum började gapa om nedläggning på Canonforum. Jag tror att du då inte kan hålla dig...
Nej, jag bryr mig inte så mycket om vad det "tycks" i den här frågan. Men det "tycks" inte bara i olika trådar om ämnet, utan det skrivs en massa oxå, vilket är irriterande om man vill följa det den aktuella tråden handlar om.

Tack för att du meddelade svaret - även om det inte var jag som frågade. :)

Det finns kanske en anledning att det inte "gapas" så mycket på Canon-sidan, det finns helt enkelt inte samma tvivel om det bolagets framtid så det finns ingen grund för en sådan diskussion. Ingen rök utan eld kanske? ;-)
 
Men när spegeln pensioneras blir det antagligen nya fattningar på alla kameramärken utom M4/3 och nån till, kanske dom gamla gluggarna funkar ändå eller via adapter?

Men det kan bli så att på vissa märken kommer det inte att funka, utan det blir till att skaffa nytt(om man vill ha nytt).

Spegeln kommer nog vara kvar i många år än. Jag kommer inte välja bort den för än alternativet är bättre i alla lägen.
Tror många tänker på samma sätt.
 
Spegeln kommer nog vara kvar i många år än. Jag kommer inte välja bort den för än alternativet är bättre i alla lägen.
Tror många tänker på samma sätt.

Så resonerade många för 5-10 år sen oxå, men nu har flera stycken gått över till digitalkameror.
 
Om EVF blir tillräckligt bra så kommer det inte att finnas speglar att välja på efter ett tag, så det löser sig nog med det valet. För min del måste den dock bli *väldigt* bra innan jag vill byta. Möjligen kan man acceptera en något minrde bra sökare om man får stora fördelar någon annanstans, t.ex. antal bilder per sekund. Jag tror dock det dröjer, I dåligt ljus t.ex. tror jag det är svårt att slå en spegel med en EVF.
 
Så resonerade många för 5-10 år sen oxå, men nu har flera stycken gått över till digitalkameror.
Jag förstår inte argumentet riktigt, vad har det ena med det andra att göra?

Jag tror heller inte att elektronisk sökare tar över än på länge på systemkamerorna, helt enkelt för att de inte är i närheten av att ha samma bildkvalitét.

Någon gång så kommer ES ta över, men jag bedömer att det är långt ditt. ES behöver utvecklas väldigt mycket innan de är jämförbara i bildkvalitét och även då kommer det finnas ett automatiskt motstånd då DSLR är det absolut dominanta.

Det skulle krävas en omläggning av hela modelparken av DSLR och frågan är om efterfrågan på ES istället för spegelreflex skulle vara så stor att det skulle gå snabbt, jag tror inte det.

Jag tror vi får se en långsam omvandling, och då först när ES blivit betydligt bättre.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.