ANNONS
Annons

Pen tablet rekommendation?

Produkter
(logga in för att koppla)
wacom bamboo fun!!!! (om du inte har råd med en intuos eller ännu hellre en cintiq) Observera att det räcker med en A6 eller A5... i storlek..
 
Jag stjäl tråden då jag tycker min fråga känns för liten för att ha sin egen tråd...

Jag ska snart införskaffa mig en macbook (väntar på nya modellen) och funderar lite på det här med mus. Att använda MB'ns styrplatta gör mig inte så mycket, förutom när jag arbetar i PhotoShop. Min fråga är helt enkelt om jag ska skaffa mig en Wacom-bräda eller en mus som första pekdon?
 
Jag stjäl tråden då jag tycker min fråga känns för liten för att ha sin egen tråd...

Jag ska snart införskaffa mig en macbook (väntar på nya modellen) och funderar lite på det här med mus. Att använda MB'ns styrplatta gör mig inte så mycket, förutom när jag arbetar i PhotoShop. Min fråga är helt enkelt om jag ska skaffa mig en Wacom-bräda eller en mus som första pekdon?

Jag har haft min intuos wide A5 rätt så länge nu, min mus (Logitech MX =( ) gick plötsligt sönder och därefter har jag endast använt min tablet till allt. Det är bökigt för surfning och allt i början, men ska du bli riktigt bekväm och ha bra kontroll på att arbeta med pennan så tror jag du tjänar på att skippa musen helt, så var det iallafall för mig.

Skippa musen och lägg pengarna på en intuos eller cintiq. Jag rekommenderar inte nån billigare modell än intuos.
 
Jag har haft min intuos wide A5 rätt så länge nu, min mus (Logitech MX =( ) gick plötsligt sönder och därefter har jag endast använt min tablet till allt. Det är bökigt för surfning och allt i början, men ska du bli riktigt bekväm och ha bra kontroll på att arbeta med pennan så tror jag du tjänar på att skippa musen helt, så var det iallafall för mig.

Skippa musen och lägg pengarna på en intuos eller cintiq. Jag rekommenderar inte nån billigare modell än intuos.

Tack för det! Det blir nog dock en bamboo för mig, i alla fall till en början.
 
bamboon kostar ju en tredjedel av vad intuosen kostar och ärligt talat är det bara pennan som skiljer sig ordentligt mellan modellerna. iallafall som man märker av tydligt.
 
Jag har en Wacom Intuos 3 A5 wide och ÄLSKAR den! :)
Redigeringen går grymt mycket smidigare än förut.

/Ylva
 
bamboon kostar ju en tredjedel av vad intuosen kostar och ärligt talat är det bara pennan som skiljer sig ordentligt mellan modellerna. iallafall som man märker av tydligt.

Vad är det med pennan som skiljer? Design och grepp endast eller äver antal knappar etc?

Är också på G med ett ritbord så all info tas gärna emot!
 
Vad är det med pennan som skiljer? Design och grepp endast eller äver antal knappar etc?

Är också på G med ett ritbord så all info tas gärna emot!

Ja ungefär samma skillnad som att köra en rolls royce och en volvo 240. Det är inte bara pennan, det finns förövrigt ett antal extrapennor att köpa till.

Bamboo har drygt 500 nivåer av tryckkänslighet, intuos har 1024 nivåer. Intuos har dessutom tiltfunktion. Har man inte råd, eller har ambitionen att jobba med det man har pennan till seriöst så finns väl ingen anledning. För mig så skulle jag kunna tänka mig ha en bamboo till att skriva text med, inte att göra precisionsarbete eler måla med.

Dom extra knapparna och placeringen av dom på plattan är bättre placerade för att kunna ha flyt i arbetet. Intuos har inga begränsningar, såsom bamboo. Det är ett verktyg som professionella konstnärer kan tänka sig använda. Är man seriös med det man har den till så är inte bamboo ett alternativ. Du skickar inte ut en sportfotograf med en nikon D60 och ett 70-300 VR till OS.

Är man nybörjare med en mkt begränsad budget så är inte bamboo något dåligt verktyg, absolut inte. Men det finns för det ingen anledning till att inse skillnaden mellan den dyrare varianten med en helt annan känsla i.
 
Jag använder ett Intous II A4 på jobbet och har haft en Graphire III (A5) hemma som jag tycker fyllt mitt hembehov väl, A5 är dock minimum. Nu har sonen "lånat med sig" Graphire-bordet och jag ska skaffa ett "lagom" bra hemmabord. Därav mina frågor.

Det lutar åt det trådlösa Griphire Bluetooth. Någon med erfarenhet av detta?
 
Jag har en Wacom Intuos 3 A5 wide och ÄLSKAR den! :)
Redigeringen går grymt mycket smidigare än förut.

/Ylva

Någon som kan tipsa om ett ställe i sverige där de går för ett bra pris?

Edit: Ok, jag hittade den på webhallen.se för 3995kr. Ettbra pris tror jag.
 
Senast ändrad:
Dustinhome säljer Intous3 A5 Wide för 3595:- och Intous3 A5 Wide Special Edition för 4095:-. Skillnaden är att Special Edition har lite annan design, inkluderar både GripPen och Airbrush, och levereras med Painter Essentials 3 (den vanliga levereras med version 2).

/afe

Ser att skillnaden också är att special edition inte kommer med mus, vilket den vanliga gör. Men ska man ha mus parallelt kan man väl lika gärna behålla sin gamla mus bredvid?
 
Ser att skillnaden också är att special edition inte kommer med mus, vilket den vanliga gör. Men ska man ha mus parallelt kan man väl lika gärna behålla sin gamla mus bredvid?

Ja, jag vet i och för sig inte om Wacoms mus kan göra något magiskt en vanlig mus inte kan, men jag tror inte det ...

/afe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.