** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pen tablet rekommendation?

Produkter
(logga in för att koppla)
A6 är ju klart billigare, men jag undrar om inte det känns lite litet med en 24-tumsskärm.

A6 är ju klart billigare, men jag undrar om inte det känns lite litet med en 24-tumsskärm.
Kolla genom att lägga ett vanligt papper i A6-format på bordet och flytta sedan musen från sida till sida samt uppifrån och ned öve skärmen. Jag tror inte att du kommer utanför pappret. Själv har jag en 22-tums wideskärm och det funkar perfekt!

Kolla genom att lägga ett vanligt papper i A6-format på bordet och flytta sedan musen från sida till sida samt uppifrån och ned öve skärmen. Jag tror inte att du kommer utanför pappret. Själv har jag en 22-tums wideskärm och det funkar perfekt!

Fast det blir ju inte riktigt samma sak med musen ...

Fast det blir ju inte riktigt samma sak med musen ...
Nej, det stämmer, men det finns en viktig skillnad. Musen kan du så att säga flytta i luften utan att pekaren ändrar sin position. Om du t.ex. drar musen åt höger och så att säga behöver mer plats så kan du lyfta musen, flytta den åt vänster och fortsätta att dra.
Det kan du inte med pennan. Varje punkt på skärmen motsvaras så att säga av motsvarnade punkt på ritplattan. Drar du pennan åt höger och sedan lyfter den och gör som i exemplet ovan kommer pekaren att hamna där du sätter ner pennan igen.
Med mitt exempel med pappret så menade jag att du kan kolla om du hamnar utanför det om du drar musen från sida till sida och uppifrån och ned. Hamnar du utanför A6-pappret så är förmodligen en A6-platta för liten.
Hoppas du förstår hur jag menar!

Hamnar du utanför A6-pappret så är förmodligen en A6-platta för liten.
Hoppas du förstår hur jag menar!

Absolut, men det är ändå inte riktigt tillämpligt, då jag på musen ändrar upplösningen beroende på vad jag ska göra. Med högsta upplösningen täcker jag hela skärmen på ett par centimeter, och på lägsta går det nog åt minst ett A4.

Ritplattan har ju absoluta referenser till skillnad från musen, så där går det ju inte att ställa ner upplösningen för finlir ...

Absolut, men det är ändå inte riktigt tillämpligt, då jag på musen ändrar upplösningen beroende på vad jag ska göra. Med högsta upplösningen täcker jag hela skärmen på ett par centimeter, och på lägsta går det nog åt minst ett A4.

Ritplattan har ju absoluta referenser till skillnad från musen, så där går det ju inte att ställa ner upplösningen för finlir ...
Det bästa är nog om du kan gå till någon affär och helt enkelt prova vilken storlek på platta som passar dig och ditt sätt att arbeta.

Måste man ha en "wide"-version på brädan om man har den widescreenskärm?

Sitter på en 24" Dell Wide nämligen, och funderar på en vanlig
Wacom Bamboo A6.

nä, du måste inte ha en wideplatta för att du har en wideskärm.. det går att mappa om i mjukvaran hur man vill att plattan ska fungera

såg på nån ps film en snubbe som hade en ritbräda men skärm och allt. Vad är det för nån och vad kostar en sån?

såg på nån ps film en snubbe som hade en ritbräda men skärm och allt. Vad är det för nån och vad kostar en sån?

Det kanske är utbildningsfilmen "Beyond Skin: Going Deeper with Photoshop CS3" som finns på lynda.com. Tror att fotografen Lee Varis använder sig av en Cintiq 21UX. Stor måste ha-faktor, men med en prislapp runt 23 tusen här i Sverige så får det nog stanna vid drömmande...
Själv nöjde jag mig med en Bamboo. Tycker man får riktigt mycket för pengarna.

Det kanske är utbildningsfilmen "Beyond Skin: Going Deeper with Photoshop CS3" som finns på lynda.com. Tror att fotografen Lee Varis använder sig av en Cintiq 21UX. Stor måste ha-faktor, men med en prislapp runt 23 tusen här i Sverige så får det nog stanna vid drömmande...
Själv nöjde jag mig med en Bamboo. Tycker man får riktigt mycket för pengarna.

Hej hej.

Visst var det den filmen :) känns ju så bra. fast är det en riktigt bra skärm på den så är det ju bra. jag menar att eizor är ju inte direkt billig heller. Men visst 23000 är ju endel :)

Jag har tidigare jobbat med större ritbord och jag tyckte inte om det. Det berodde på att man fick fara så i norden över ritbordet med pennan. Om man är van med mus och kort precisa rörelser så blir det knepigt med för stort ritbord. Är man konstnär eller illustratör och van att rita på papper så ska man ha ett större ritbord naturligtvis.

Jag har nu en Bamboo A6 som jag dessutom mappat om för att passa mig. (Ibland kör jag hela plattan). Sedan har jag satt tangentkombination på upp och ner knappen på pennan. Upp=¨ för att förstora pensel och ner=^för att förminska pensel. Bokstaven Å gick inte att använda av någon anledning så jag fick ändra i kortkomandomenyn till ^ för att anpassa till pennan. Sedan har jag lagt Kortkomandot Ctrl+Alt+Z på FN2 knappen för att ångra i flera steg. Ett önsketänkande vore att man kunde spara olika profiler som man snabbt kunde byta mellan. Den som jag nu har är för PS, men om jag ska använda pennan till att surfa och annat så funkar inte knapparna lika bra ;0) Då vore det fint att ha en profil för det ändamålet att bara växla till. Man kan ju tänka sig olika typer av kortkomandon på knapparena beronde på vilken typ av arbete man gör i PS.

Så en Cintiq 21UX är inget för mig ;0) Men den är cool.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar