Annons

Panorering med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat lite kring panorering med blixt, men behöver hjälp att fatta vad jag kommer att få för resultat!

Har en bild jag vill ta och har provat att göra den med höga ISO värden.. blev sådär (det är inomhus)... Sen slog det mig att jag sett folk som tipsat om att använda blixt vid panorering, men vad händer då? Säg att jag kör med 1/30s och "vanligt" inställd blixt, alltså inte någon andra ridå variant eller något sådant... får jag samma effekt som panoreringen utan blixt eller kommer blixten ändå att frysa bilden?

Frysning

Blixten kommer att frysa bilden i det ögonblick den slår i motivet. Ligger man nära i exponeringen så man bara lättar upp så blir det som följer.
Synk som vanligt(första ridån)= rörelse före motivet. synk på andra ridån= rörelse efter motivet.

Kör nedbländat för mycket så blir det inte mycket exp. ljus förutom blixtljuset som fryser bilden. (Brinntiden på en blixt är exremt kort).

Långa exponeringstider och blixt är jättekul. Kan kanske inte räkna det här som en regelrätt panorering. Brukar själv benämna det som
"Custom camera setting: Party mode: ON"
;-)

Vanligtvis brukar man sätta synkningen på bakre ridån för att man ska kunna se rörelsen framåt. Jag har dock sett en läcker bild som en av fotograferna på Sydsvenskan tog för några år sedan. Det var en kille som gick i mörkret med ficklampa. Där synkade han på första ridån vilket gav intrycket av att man kunde se ficklampans sken i mörkret (ljuskäglan rörde sig ju framåt tillsammans med motivet med öppen slutare efter det att blixten brännt av). Läcker var den i alla fall.

Bilagor

• _dsc0030.jpg
    _dsc0030.jpg
    54.3 KB · Visningar: 369
Senast ändrad:
Tackar för tipsen, ska testa lite olika inställningar för att se om jag inte kan få den bild jag vill ta! Party mode lät som ett bra namn på en sån bild :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar