Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Snälla.. jag behöver hjälp! Jag har nog aldrig längtat så mycket efter nåt i hela mitt liv.. Hur sjutton ska jag få ihop tillräckligt för att köpa GF-1 + 20mm/1.7 ??!!

Tips mottages tacksamt.
 
Jag har en G1 (som vad jag förstår ska ha i det närmaste samma bildkvalitet som GF1) och 20/1.7 och är väldigt nöjd. Den första mindre kamera jag har haft som får mig att lämna 5D hemma ibland. Visst har den sina brister, men för sin storlek och sitt pris är den imponerande bra. Dock får jag slita med vitbalansen ibland.
 
Jag har en G1 (som vad jag förstår ska ha i det närmaste samma bildkvalitet som GF1) och 20/1.7 och är väldigt nöjd. Den första mindre kamera jag har haft som får mig att lämna 5D hemma ibland. Visst har den sina brister, men för sin storlek och sitt pris är den imponerande bra. Dock får jag slita med vitbalansen ibland.

Jo, jag har funderat lite på den ibland faktiskt.. men det är utseendet på GF-1:an som jag är lite förälskad i också.. Har föresten inte kunnat hitta några beg G1:eek:r nånstans.. ja iaf inte till vettigt pris..
 
Jo, så värst snygg kan man kanske inte säga att G1 är, men den ligger fint i handen på mig (gillar greppet och den lite sträva ytan) och den vändbara skärmen är toppen. Jag var också sugen på GF1, men kände att jag ville testa micro four thirds-systemet med nåt billigare först. Ev. kompletterar jag med en GF1 eller nån av Olympusarna så småningom.
 
Knappt kommit ut? hehe. Man vill ju ha en perfekt kamera om man ändå ska lägga så pass mycket pengar. Och Pen har ju för seg AF enligt folk på olika utländska forum. In med fullframe i GF-1 skalet så ska vi se på underverk :D
Tror jag är för bortskämd med hög kvalité efter 1,5 år med min D700.

Hmmm? Har kollat dina bilder på www.bildalbumet.se, och vad jag kan se så inte 17 behöver du en D700 för att producera dem. Jag hade fixat likadana lätt med en D300 eller en LX3:a ... / mvh FiCa1
 
Hmmm? Har kollat dina bilder på www.bildalbumet.se, och vad jag kan se så inte 17 behöver du en D700 för att producera dem. Jag hade fixat likadana lätt med en D300 eller en LX3:a ... / mvh FiCa1

Uuuuh... hårda ord. MEN det är inte upp till dig att bedömma om nån ska ha den ena eller den andra kameran. Alla köper det dom vill ha.

Sen att 99,9 procent av alla bilderna som tas idag med D700/5D eller mellanformatsbakstyckes-fotograferna på Luminous-Landscape lika gärna kunde tagis med en kompaktkamera är ju också en sak som borde diskuteras mer.. Men alltför många har inget bildseende tyvärr och tror att en dyrare kamera med mer megapixel kommer ge dom bättre bilder. Det funkar inte så tyvärr.
 
Vill återgå till annan fråga i denna tråd, nämligen optisk sökare till GF1. Jag har en Voigtländer 28mm sökare där ramen stämmer tämligen väl med kamerans display (och med det som kommer med på bilden). Kan någon förklara?
(Man borde väl ha en sökare på c:a 40mm?)
 
Är de så lätt för en person att känna att den tar bra bilder bara för att den har den ena eller andra kameran är de väl jättebra, dom flesta är ju ändå inte ute efter miljonerna.
 
Externsökare till GF1

Jag är också väldigt sugen på att köpa en GF1, men vill gärna ha en extern sökare att trycka på kameran när man fotar i starkt dagsljus och det inte går att se hur fokus ser ut i den digitala skärmen. Jag vet ju att den externa sökaren som panasonic säljer fungerar perfekt för detta. Tyvärr är den lite dyr och jag har läst att bilden i sökaren är ganska pixlig... Finns det tredjepartssökare att sätta på GF1 som ger precis samma funktionalitet som orginalsökaren? dvs se hur fokus är och exakt vad som kommer fastna på fotot.

Någon som har några bra bildlänkar som visar vad man kan få ut med en GF1? Funderar fortfarande på om jag skall köpa GF1 men är osäker eftersom jag har haft en Nikon D50 och är van vid en annan bildkvalite.
 
Finns det tredjepartssökare att sätta på GF1 som ger precis samma funktionalitet som orginalsökaren? dvs se hur fokus är och exakt vad som kommer fastna på fotot.
Nej, nån elektronisk tredjepartssökare finns inte, vad jag vet. Däremot finns det ju trevliga billiga optiska sökare, t ex Helios som nämnts i den här tråden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.