Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Nu är det problem här. Varit jättesugen på en S90 i månader sen jag läste första nyheten men så har jag läst de strålande testerna om GF1, S90 vinner på ficklitenhet men GF1 har ju systemkamerakvalitet i nästan fickformat, ...svårt val.
Å så har vi G10 men den är väl klumpigare än GF1 me pannkakan?

GF1 (utan objektiv) är bredare men lite lägre och tunnare än G10 (och G11). Med objektiv blir GF1 rätt mycket tjockare. Objektivet på G10/G11 fälls ju in helt i kameran.
 
De som är intresserade av GF1 eller EP-1 bör få svar på de flesta undringar via test på Dpreview.com

Jag har en LX3 men är intresserad av en mer kompetent kamera med större sensor samt vettigt format. Alltså går de moderna kompakterna G11, S90 och GR III bort.

GF1 och EP-1 är lika men har ändå lite olika egenskaper som man bör känna till.

GF1 har betydligt snabbare AF och exponerar lite mer konsekvent. Har en skärm med högre upplösning. Har inbyggd blixt om än klen. Har en ljusstark 20/1,7 `pannkakslins´ som är mycket fin.

EP-1 har i huset inbyggd bildstabilisering. Lite större dynamiskkt omfång vid ISO 200 och 1600+. Mycket fint JPEG resultat direkt ur kameran till skillnad från GF1 som kräver RAW för liknande resultat.
Mycket naturtrogna färger med standardinställning till skillnad mot GF1 som kräver mycket pillande eller RAW. (samma felaktiga färger som i LX3). EP-1 med pannkakan G20/1,7 från Panasonic blir en kombination som ger fantastiska bilder rakt ur kameran.

Ovanstående sammanfattning är tagen från testet av Dpreview som ger kamerorna liknande slutbetyg.

Själv kommer jag vänta in Leica X1 och eventuell ädelkamera från Nikon som det ryktats om.
 
De som är intresserade av GF1 eller EP-1 bör få svar på de flesta undringar via test på Dpreview.com

Jag har en LX3 men är intresserad av en mer kompetent kamera med större sensor samt vettigt format. Alltså går de moderna kompakterna G11, S90 och GR III bort.

GF1 och EP-1 är lika men har ändå lite olika egenskaper som man bör känna till.

GF1 har betydligt snabbare AF och exponerar lite mer konsekvent. Har en skärm med högre upplösning. Har inbyggd blixt om än klen. Har en ljusstark 20/1,7 `pannkakslins´ som är mycket fin.

EP-1 har i huset inbyggd bildstabilisering. Lite större dynamiskkt omfång vid ISO 200 och 1600+. Mycket fint JPEG resultat direkt ur kameran till skillnad från GF1 som kräver RAW för liknande resultat.
Mycket naturtrogna färger med standardinställning till skillnad mot GF1 som kräver mycket pillande eller RAW. (samma felaktiga färger som i LX3). EP-1 med pannkakan G20/1,7 från Panasonic blir en kombination som ger fantastiska bilder rakt ur kameran.

Ovanstående sammanfattning är tagen från testet av Dpreview som ger kamerorna liknande slutbetyg.

Själv kommer jag vänta in Leica X1 och eventuell ädelkamera från Nikon som det ryktats om.



Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. ;-)
 
Alltså, ursäkta, men Panasonic kommer tjäna så j*vla mycket pengar på den här.. *längta*

Inte minst för att den är så GRYMT SNYGG!!!!

Jag ska spara varenda krona from idag så jag en vacker dag kan köpa en GF1 eller uppföljaren till den! :D

Det gör du helt rätt i!

Kameran är grym, speciellt den vinröda. ;-)
 
"EP-1 med pannkakan G20/1,7 från Panasonic blir en kombination som ger fantastiska bilder rakt ur kameran."

Passar den gluggen EP1:an utan någon adapter? Isf är EP1:an med den gluggen ett intressant alternativ för mig, mycket pga den inbyggda bildstabiliseringen som underlättar filmning. Synd bara att ingen av dem kan filma i tex 60fps.
 
"EP-1 med pannkakan G20/1,7 från Panasonic blir en kombination som ger fantastiska bilder rakt ur kameran."

Passar den gluggen EP1:an utan någon adapter? Isf är EP1:an med den gluggen ett intressant alternativ för mig, mycket pga den inbyggda bildstabiliseringen som underlättar filmning. Synd bara att ingen av dem kan filma i tex 60fps.

Om jag har förstått det rätt får man inte den automatiska korrigeringen av CA och distorsion med Panasonic 20/1.7 på EP-1 (och distorsionen är ju ganska stor okorrigerad).
 
Upplösningstest Rawtherapee vs Silkypix vs Defalt JPG

Rawtherapee med rätt demosaic algoritm ger klar bäst upplösning i mitt test. 100 % crops i storlek 1024 finns i mitt album för den som är intresserad.
 
Det går inte att jämföra kameror med pyttesensorer (G11 etc.) med dem med större. Kameran blir ett helt annat instrument från grunden beroende på sensorstorlek. De finns inte ens på samma karta.
Bara det att ex. bländarinställningarna på en kompaktkamera ger väldigt litet utslag på skärpedjupet gör alla möjliga manuella funktioner nästan värdelösa på de kamerorna. Ska man ha en kompaktkamera kan den lika gärna vara helautomatisk.
 
Patrick, hur tycker du att blixten fungerar? Är den OK för snapshots på vänner och bekanta?

Joakim

Det lilla jag testat tycker jag den fungerar alldeles utmärkt med bra exponeringar och tillräcklig styrka för normala avstånd. Med ljusstarka 20/1.7 går det ofta att blanda lite med befintligt ljus vilket är trevligt.
 
engelsk test av Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm F2.8 ASPH OIS

Intressant objektivtest. Undrar just om närvaron av den extra linsgruppen för optisk bildstabilisering påverkar menligt objektivets prestanda? Dock verkar den lins-gruppen så tung, att OIS Mode 1 (always-on) ger bättre resultat än med OIS Mode 2.

The 45mm performs pretty well in our studio tests. It can't match the stratospheric standard set by the Olympus Zuiko Digital ED 50mm F2 Macro (few lenses can), but it's decently sharp and has minimal distortion. Lateral chromatic aberration is being removed in software on Panasonic bodies, but this seems scarcely necessary as it's extremely low anyway.

Ref:
 
Intressant objektivtest. Undrar just om närvaron av den extra linsgruppen för optisk bildstabilisering påverkar menligt objektivets prestanda? Dock verkar den lins-gruppen så tung, att OIS Mode 1 (always-on) ger bättre resultat än med OIS Mode 2.

The 45mm performs pretty well in our studio tests. It can't match the stratospheric standard set by the Olympus Zuiko Digital ED 50mm F2 Macro (few lenses can), but it's decently sharp and has minimal distortion. Lateral chromatic aberration is being removed in software on Panasonic bodies, but this seems scarcely necessary as it's extremely low anyway.

Ref:


Kanske det. Bra för sin storlek men sett till priset och i jämförelse med Olympus 50/2 blir jag inte så där väldigt imponerad.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.