Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Vad tros om kombinationen av GH1:ans hus med 1.7:an istället för 14-140 gluggen? Den totala storleken blir inte mycket större så kompaktheten bevaras näst intill - den extra tjockleken som GH1-husets grepp bidrar med understiger tjockleken på 1.7:an (nu bortser jag från att huset är högre, pga sökaren).

Det enda som skulle saknas för mig vid filmning (förutom zoom såklart) är stabiliseringen. Det kanske kompenseras av den vinklingsbara skärmen, 60fps och stereoljud :)

Jag vill alltså gärna ha GH1:ans filmegenskaper, men GF1:ans kompakta storlek! :)
 
Vad tros om kombinationen av GH1:ans hus med 1.7:an istället för 14-140 gluggen? Den totala storleken blir inte mycket större så kompaktheten bevaras näst intill - den extra tjockleken som GH1-husets grepp bidrar med understiger tjockleken på 1.7:an (nu bortser jag från att huset är högre, pga sökaren).

Det enda som skulle saknas för mig vid filmning (förutom zoom såklart) är stabiliseringen. Det kanske kompenseras av den vinklingsbara skärmen, 60fps och stereoljud :)

Jag vill alltså gärna ha GH1:ans filmegenskaper, men GF1:ans kompakta storlek! :)

Det är tyngre att redigera i 1080p...
Men har man en ny superdator spelar det kanske ingen roll.
 
Datorkraft är inget problem i dagsläget. Förresten så är 60fps i 720, inte 1080 ;) Frågan är också om kombinationen går att få tag i, utan att behöva köpa både GF1:an och GH1:an. Ska maila och höra mig för!

Prismässigt ligger du väl nära 5D mk2 nu..

Sök på: Panasonic LUMIX G 20mm F1.7 ASPH H-H020 Pancake Lens
på ebay.com
 
Prismässigt ligger du väl nära 5D mk2 nu..

Sök på: Panasonic LUMIX G 20mm F1.7 ASPH H-H020 Pancake Lens
på ebay.com

Inte om man kan köpa GH1-huset utan kitgluggen och sedan "Panasonic LUMIX G 20mm F1.7 ASPH H-H020 Pancake Lens" till det? Kittet går ju ursprungligen på ca 15.000 och en stor del av den kostnaden är själva gluggen. Dra bort kostnaden för gluggen och lägg till max 5.000 för 1.7:an?
 

Ok, men tycker GF1 med 20 redan är i största laget om man
ska ha den i fickan..
Sålde min 5D mk2 för att jag aldrig tog den med mig och min G9 för
att det var för dålig kvalité.
GF1 är en bra mellanting.Bättre filmfunktion än G9.
Egentligen är den väl en bättre ersättare för G9..
5D mk2 är på en annan nivå.
Vad ska du filma?
 
Ok, men tycker GF1 med 20 redan är i största laget om man
ska ha den i fickan..
Sålde min 5D mk2 för att jag aldrig tog den med mig och min G9 för
att det var för dålig kvalité.
GF1 är en bra mellanting.Bättre filmfunktion än G9.
Egentligen är den väl en bättre ersättare för G9..
5D mk2 är på en annan nivå.
Vad ska du filma?

Jo jag har själv haft en G9 och en G10 - och de får inte plats i en byxficka direkt. Även min LX3:a var för stor för det. Jag tänker mig att denna kombo kan vara ett bra alternativ att ha med sig i axelväskan... och användas lite när som, när inspirationen faller in.

"Planerad"(hehe) filmning kan jag också göra med tillgång till Canon XH A1s och LEGRIA HV40.
 
Senast ändrad:
På det hela taget så tycker jag efter någon veckas användning att GF1:an med 20/1,7 är en superb kamera utan större svagheter i jämförelse med vilken dslr som helst. Några saker som jag hoppas Panasonic kan förbättra i en kommande mjukvaruppgradering.

Begränsningar i autoISO bör kunna ställas inte bara i hela steg.

I automatik med bergänsat ljus är 1/30 sek som kameran gärna väljer inte tillräckligt snabb tid med en 20 mm optik. Onödigt långsamt speciellt om ISO inte är högt.

En bländarautomatik som tar någon hänsyn till optikens prestanda (a la Pentax) och inte alltid utgår från full öppning vore bra.

Ett M-läge typ Nikons där mätning och autoiso fortfarande fungerar.

AF i filmläget kunde vara snabbare.

Någon som överraskar positivt är den följande autofokusen som är riktigt snabb.
 
Jag vet inte hur jag kommer ställa mig till att enbart använda lcd:n vid fotande, när man är så van med en sökare. Det hade varit trevligt med en vinklingsbar skärm på GF1:an likt den på GH1:an. Jag tror inte att det hade tagit så mycket extra volym, inte lika mycket som en sökare iaf.
 
På det hela taget så tycker jag efter någon veckas användning att GF1:an med 20/1,7 är en superb kamera utan större svagheter i jämförelse med vilken dslr som helst.

Förutom att den inte har någon sökare, att fokuseringen är elektronisk och att objektiven saknar avståndsmarkeringar.
 
Förutom att den inte har någon sökare, att fokuseringen är elektronisk och att objektiven saknar avståndsmarkeringar.


Sökare finns som tillbehör och en sådan kommer det nog att bli.Främst för att hålla kameran stadigare. Fokuseringen är snabb med 20/1,7 (och supersnabb med tex 14-45 enlig DPR.) Som sagt inga större svagheter i min värld. Följande AF känns tom snabbare än vad D700 presterar.
 
Håll inte på o va negativ nu :)
Kameran är grym.

Den är snygg, men jag tycker att Olympus och Panasonic kunde ha tänkt efter några gånger till innan de spikade µ43-standarden. E-P1 är omöjlig att fokusera manuellt (jag försökte så sent som idag), varken med skärmen eller avståndsmätning, och frågan är om Panasonics EVF är tillräckligt mycket bättre.
 
E-P1 är omöjlig att fokusera manuellt (jag försökte så sent som idag)

använde du funktionen som zoomar när man fokuserar manuellt och sedan zoomar ut direkt igen? (zoom menat på skärmen och inte objektivet) eller försökte du fokusera manuellt i fullskärm så att säga?

eller var det trots den funktionen omöjligt?
 
använde du funktionen som zoomar när man fokuserar manuellt och sedan zoomar ut direkt igen? (zoom menat på skärmen och inte objektivet) eller försökte du fokusera manuellt i fullskärm så att säga?

eller var det trots den funktionen omöjligt?

Jag använde faktiskt båda igår. Först fokus i helskärm, men upplösningen är så låg att man bara kan fokusera på ett hum då. I zoomläget är det så brusigt och skakigt och fortfarande lågupplöst att det bara är att gissa. Upplevelsen påminde om när jag fotograferade med 400 mm-objektiv på ett vingligt plaststativ i tisdags.
 
Jag använde faktiskt båda igår. Först fokus i helskärm, men upplösningen är så låg att man bara kan fokusera på ett hum då. I zoomläget är det så brusigt och skakigt och fortfarande lågupplöst att det bara är att gissa. Upplevelsen påminde om när jag fotograferade med 400 mm-objektiv på ett vingligt plaststativ i tisdags.


Jag tror Panasonics EVF är mycket bättre. Pixligheten är inget problem för att avgöra skärpan. Man kan välja storlek på inzoomat område med GF1:an. Max inzommat blir det lite skakigt även med 20 mm men inet så farligt i lite lägre inzoomningsläge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.