Ă
terkoppling
Har fĂ„tt min nya fotoskrivare - en Epson P900. Kom snabbt och tillsammans med extra fĂ€rgpatroner och papper etc blev det 3 paket. Ă
kte för sÀkerhets skull till postombudet för varje sms ....
Nja, hade inte observerat att jag hade fÄtt 3 sms. Ett för varje paket... Det man inte har innanför pannbenet fÄr man istÀllet ha i benen.
Har inte haft brÄttom med att starta upp. Fick Àven bestÀlla ny hylla frÄn IKEA och göra om min datorhörna. Köpa lÀmplig lÀngd av TCP och USB kabel. Har bÀgge anslutna men vet inte pÄ vilket sÀtt datorn kommunicerar med skrivaren. BÀgge sladdarna fÄr sitta i tills vidare.
SÄ idag nÀr jag visste att jag kan hÄlla pÄ tills jag Àr klar - Àven om det tar tid - sÄ gjorde jag installationen. Först var jag lite brydd dÄ papperet som följde med var lite för spartanskt. Men sÄg nÀr jag lÀste igenom att man gÄr till Epson.sn, vÀljer skrivare och laddar ned det som behövs. Innan hade jag dock skakat om alla 10 fÀrgpatronerna och satt i dem i skrivaren pÄ avsedd plats. Den höll sedan pÄ en stund med att initiera sig sjÀlv.
Fantastiskt bra stöd pÄ webb platsen för att bli guidad genom processen. Lite Ät "straight forward" hÄllet. Inga problem - inga felmeddelanden över huvud taget. Allt gick smidigt och snabbt. Tog inte lÄng tid
Den första utskriften blev pÄ vanligt A4 papper, samma som jag har i min laserskrivare och den andra utskriften frÄn samma bild pÄ fotopapper. Stor skillnad naturligtvis men förvÄnansvÀrt bra Àven pÄ det vanliga papperet. Var lite osÀker pÄ hur skrivaren hanterar fram och baksida men sÄg att jag gjorde rÀtt första gÄngen.
SÄ jag Àr igÄng. Detta blir kul. Ska kolla om det blir skillnad om man för de bilder man ska skriva ut istÀllet vÀljer ADOBEŽs fÀrgprofil nÀr man konverterar frÄn raw. Det borde det bli
Det följde med ett program pÄ CD. Mirage... Vet inte vad det tillför extra och vet heller inte just nu om det Àr en riktig licens eller om jag behöver köpa till den efter 14 dagar.
Har ganska klart för mig vad jag ska anvÀnda skrivaren till. Ser ex fram emot att ge bort bilder pÄ och till familj och vÀnner - som blev bra. Tittade pÄ en Youtube film dÀr en beskrev installationsförfarandet. Han förklarade ocksÄ att nÀr man Àven skriver ut bilden sÄ kommer det att pÄverka hur man sedan fotar. Tror det ocksÄ. Att fÄ hÄlla ett analogt papper i handen och pÄ det sÀttet se sin bild kommer naturligtvis fÄ konsekvenser.
Men, har i alla fall fĂ„tt ur tummen. Ăr med fotoskrivare nu. Ska lĂ€sa och kolla lite mer innan jag ger mig pĂ„ A2.