ANNONS
Annons

På östfronten intet nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Det är väldigt tyst från Ricoh/Pentax just nu. Är det bara jag som tycker att tystnaden bådar gott? Kommer det en efterträdare till K-5:an? Kommer det en FF-kamera? Nu är det väl hög tid för en efterträdare till 645:an. Kommer det en ny bajonett? Frågorna är många och förväntningarna också. Hur som helst så tror jag att vi har bra saker på gång. För mig får det hellre ta lång tid och bli bra än att det skyndas och blir dåligt.

Varför är det bra?
Om det är verkligt tyst just nu så är väl det extra tveksamt.
Med tanke på att botten just nu verkar gå ur delar av kameramarknadssegmenten så är väl brist på aktivitet verkligt illavarslande? Jag gillar ju både Pentax och Ricoh så jag skulle verkligen tycka det var synd om luften går ur dem nu när många har det kämpigt.

På vilket sätt är det tyst?

Såväl internationellt som nationellt (även här på fotosidan) har det nyligen skrivits om:

* Två vädertätade blixar från Pentax
* Pentax uppgraderar flera objektiv
* K-50 släpptes juni/july
* Pentax / Ricoh uppdaterar roadmap:en för objektiv
* I USA rabatteras K-5 II samt K-5 IIs rejält nu. Gör man detta för att få hjälp på traven med att tömma lagren inför en kommande release av K-3 (?) senare i höst/vinter? Länkat erbjudande är blott ett i mängden, man ger bra rabatter för bundlade köp av kamera + lins också. Om det är för att branschen blöder och man gör allt för att sälja, eller om det är som jag spekulerar i ovan, låter jag vara osagt.

Det här var blott ett axplock, så tyst tycker jag det inte är och jag ser med spänd förväntan fram emot hösten/vintern.

Men visst, jag förstår dig, vad vi alla väntar på och längtar efter, är väl att man äntligen släpper "the big bomb", att K-3:an kommer i höst och det är en rejäl upgrade från K-5 (som redan den är vansinnigt bra).

Får man önskedrömma lite och önska sig nya features/produkter skulle jag önska:

1. Snabbare och bättre AF på kamerahuset, efterföljaren till K-5. Då vore kameran second to none i segmentet under FF.

2. En efterföljare till 50-135, med snabbare AF och utan strul med motorn.

Nej någon FF lär det inte bli denna sidan jul, tror helt enkelt det är för kort tid för att ha utvecklat en.
Om jag minns rätt så pressades representanter i Ricohs ledning flera gånger på denna fråga och de verkade överraskade att Pentaxkunderna överhuvud taget var intresserade av en FF men skulle ta upp frågan i den nya "regeringen". Andra gången de ställdes mot väggen så var frågan uppe på agendan men inga beslut verkade vara tagna, så jag skulle inte hoppas för mycket, inte denna sidan jul. (men skulle jag ha fel så har jag det gärna av denna enda anledning)

Däremot tror jag på en ny APS-C inom snar framtid. Den blir förhoppningsvis en grym uppdatering av K-5:an men troligen annat chassi och utseende men de distinkta Pentaxlinjerna och alla goda egenskaperna bevarade.
De två K-5:eek:rna jag fotat med, den första sedan K-5:an introducerades finns det vissa saker man önskar sig men inte så många. Hade man kunnat få sökarhuset större hade det varit kanon och
snabbare AF är aldrig fel. Snabbare processor i kameran skulle jag också önska mig.

Se på tusan...

Nej någon FF lär det inte bli denna sidan jul, tror helt enkelt det är för kort tid för att ha utvecklat en.
Om jag minns rätt så pressades representanter i Ricohs ledning flera gånger på denna fråga och de verkade överraskade att Pentaxkunderna överhuvud taget var intresserade av en FF men skulle ta upp frågan i den nya "regeringen". Andra gången de ställdes mot väggen så var frågan uppe på agendan men inga beslut verkade vara tagna, så jag skulle inte hoppas för mycket, inte denna sidan jul. (men skulle jag ha fel så har jag det gärna av denna enda anledning)

Däremot tror jag på en ny APS-C inom snar framtid. Den blir förhoppningsvis en grym uppdatering av K-5:an men troligen annat chassi och utseende men de distinkta Pentaxlinjerna och alla goda egenskaperna bevarade.
De två K-5:eek:rna jag fotat med, den första sedan K-5:an introducerades finns det vissa saker man önskar sig men inte så många. Hade man kunnat få sökarhuset större hade det varit kanon och
snabbare AF är aldrig fel. Snabbare processor i kameran skulle jag också önska mig.

Ja visst är livet konstigt ibland, Alla tre sakerna som jag önskade mig (saknade jag på K-5) finns nu på K-3... Ja det är väl bara att beställa en då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar