Annons

Orm (identifiering)

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Vet inte hur vanligt det är att folk fotograferar ormar, men vad jag förstår så förekommer det... :p

Var ute och knatade med syster, far och hund idag, och snubblade nästan över denna, som låg och jäste på andra sidan diket.

Förmodar att det är en huggorm, men jag är inte säker på det.
 

Bilagor

  • litenorm.jpg
    litenorm.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,529
Med 100% säkerhet en huggorm. Detta exemplar har ett tydligt sick-sackmönster på ryggen, vilket definitivt skvallrar om att det är en huggorm.

Vissa huggormar är mörkare, utan tydligt sick-sackmönster och då är det lite svårare. Röda ögon med ovala pupiller betyder huggorm, och gula ögon med runda pupiller betyder snok.
 
Det är en huggormshanne.
Grå med svart zickzackmönster = hanne
Brun -"- = hona

Här var det ganska lätt att avgöra, men ibland är både hane och hona mörka. Det försvårar ibland möjligheten till att könsbestämma ormen genom att bara titta på mönstret.

/PB
 
Huggorm, vetenskapligt namn Vipera berus..

Finns i alla möjliga färger alltså inte endast dom som Peter skriver, därför blir jag lite misstänksam, om den är svart eller röd eller gul med sicksackmönster, vad är det då för kön?


mvh // johannes
 
Tack för alla svar! =)

Jag kan själv verkligen ingenting om ormar, och hade klassat den som "ormjävel" eller "nån sorts snok" om jag skulle behövt bestämma själv. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.