Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Separata hemsidor eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kan själv läsa två artiklar om ämnet:
https://fstoppers.com/business/why-you-should-keep-your-wedding-photography-brand-separate-your-other-work-91658

http://laurencekim.com/should-you-diversify-your-photography-business/

Men jag är nog inne på att separera min verksamhet, en sajt för företag, kommersiella uppdrag samt lifestyle, och en för bröllop- /barn & familjfotografering. Eller ska jag dela upp det ännu mer där jag separerar bröllop och barn- /familj och porträttfotografering?

Som det är nu så hamnar jag högst upp om man söker "bröllopsfotograf umeå" och "barnfotograf umeå", söker man däremot på "fotograf umeå" så hamnar jag på andra sidan vilket jag inte är nöjd med. Så en till fråga är vilken genre jag ska koppla till min nuvarande domän. Ett annat problem är att hitta på ett eller två namn för min verksamhet, och vilken verksamhet jag ska koppla till min nuvarande domän. Men det lutar åt att jag kopplar min nuvarande domän mot bröllop och eventuellt barn- /famijefotografering.

Ni kan hitta mina bilder på www.jonasfotograf.se

Senast ändrad:
En annan relevant fråga är väl vilken praktisk erfarenhet personerna här i tråden har av själva upplägget, har dom genom egna företag provat eller handlar det om ett personligt "jag tycker inte om".

I mitt fall driver jag reklambyrå sedan åtta år tillbaka. Där funkar det inte att utgå från eget tyckande utan vi får istället ge kunder råd utifrån vad som fungerar. Därför håller jag inte alls med om att en fotograf ska ha flera webbplatser. Det fungerar alldeles utmärkt att på en och samma webbplats kommunicera vilka tjänster man erbjuder.

Senast ändrad:
I mitt fall driver jag reklambyrå sedan åtta år tillbaka. Där funkar det inte att utgå från eget tyckande utan vi får istället ge kunder råd utifrån vad som fungerar. Därför håller jag inte alls med om att en fotograf ska ha flera webbplatser. Det fungerar alldeles utmärkt att på en och samma webbplats kommunicera vilka tjänster man erbjuder.

Vad för fördelar har ett bröllopspar av att läsa om fotografens natur- eller produktkapacitet? Varför skulle det leda till mer business för fotografen?

Jag tycker att är det inom samma yrke, dvs fotografering så kan man ha det på samma hemsida. Det är ytterst få fotografer i det stora hela som är helnischade. Dessa fotografers hemsida brukar heller inte ange prislista utan vill bli kontaktade. De andra som vill bli kontaktade för att få veta prislistan har säkerligen inte det som levebröd utan tar bara sporadiskt fotouppdrag. För mig ett varningstecken beroende på hur deras portfolio och hemsida är presenterad.

Det är bra att allmänheten får reda på vidden av verksamhete. Hemsidan kan presenteras på många olika sätt och namnet på företaget säger en del. Heter företaget/hemsidan Bröllopsotograferna Karlsson AB, kan det kännas konstigt att se delar av portfolion är landskapsbilder.
Heter sidan Karlssons Media AB så kan man ju ha en bred kundkrets.

Sen om man vill kan man ju skriva hela hemsidan opersonligt, dvs inge ange JAG utan istället VI. Då kan kunderna uppfatta som företaget har flera olika fotografer. eposten bör då också vara opersonligt liksom Tfnnumret till "kundtjänst"

Allt beror på hur presentationen går till. Bäst är att anlita de som gör såna här hemsidor. Välj då de såna som har erfarenhet om att kunna kombinera delgenre så det ser bra ut och inte de som rekommenderar att dela upp i flera domäner. Hade du varit rörmokare också så hade jag absolut inte haft en hemsida som erbjuder rörmokeritjänst samt fotografi, men fotar du reportage, bröllops, sporteventer, musik, reklam så hade jag velat veta att företaget erbjuder det. Vad kan det vara bra för? Jo, ifall jag anlitar dig som bröllopsofograf pga portfolion och jag är nöjd Då kanske jag anlitar dig att fotografera mina produkter jag säljer i ett annat bolag. Kanske rörmokeridelar :). Eller så rekommenderar jag dig till en tidning vars redaktör jag känner som behöver en duktig fotograf för ett reportage.

/Stefan

Vad för fördelar har ett bröllopspar av att läsa om fotografens natur- eller produktkapacitet? Varför skulle det leda till mer business för fotografen?

Jag menar på inget sätt att fotografen ska dölja de olika verksamheterna, tvärtom kan sajterna ha korslänkar.

Bröllopsfotoiluleå.se och gunnarsdesign.se kan mycket väl leva parallellt och vara fokuserade inom respektive område.

Är fortfarande nyfiken på varför du tycker det tillför tex bröllopsparet att sajten inte fokuserar på just det utan har 50% eller mer ägnat åt andra verksamheter.

Det absolut vanligaste torde väl ända vara att man har en sajt, men olika delar av den för olika typer av fotografering? Jag ser ingen som helst fördel med att dela upp det på olika domäner med länkar emellan - i så fall är det bättre att ha alla domäner till samma sajt, men att man hamnar på olika startsidor beroende på vilken domän användaren surfar till.

Flera sajter kräver mer underhåll (som inte blir av), och dåligt underhållna sajter är dålig reklam.

Det absolut vanligaste torde väl ända vara att man har en sajt, men olika delar av den för olika typer av fotografering? Jag ser ingen som helst fördel med att dela upp det på olika domäner med länkar emellan - i så fall är det bättre att ha alla domäner till samma sajt, men att man hamnar på olika startsidor beroende på vilken domän användaren surfar till.

Flera sajter kräver mer underhåll (som inte blir av), och dåligt underhållna sajter är dålig reklam.

Två uppenbara fördelar är att 1) domännamnet i sig beskriver att det just handlar om bröllopsfoto och 2) man vinner sökmotorpoäng om verksamheten ingår i domännamnet.

Underhållet är knappast någon skillnad, det borde vara ungefär samma antal sidor oavsett om det är en eller två sajter. Någon extra kontaktsida i ena fallet och en extra samlande startsida i andra fallet.

Det finns inte många fotografer som har ordet bröllop i domännamnet. Bara en observation. Finns ett fåtal, men googlar jag bröllopsfotograf så får jag såklart upp träffar där de inte har det som i domännamnet. Slår jag bröllopsfotograf och staden man ska gifta sig i får får man bättr urval. Här ser jag inte fördelen med att ha bröllop med i sitt domännamn.

Det finns inte många fotografer som har ordet bröllop i domännamnet. Bara en observation. Finns ett fåtal, men googlar jag bröllopsfotograf så får jag såklart upp träffar där de inte har det som i domännamnet. Slår jag bröllopsfotograf och staden man ska gifta sig i får får man bättr urval. Här ser jag inte fördelen med att ha bröllop med i sitt domännamn.

Om man bryr sig om placeringen på google är det lämpligt att läsa på vad det är som google premierar. Domännamnet är en av parametrarna. Om det är fotografer i Luleå ryms de kanske på förstasidan men är det Stockholm eller Sverige är det en annan konkurrenssituation.

Visst är det bra ur googlesynpunkt att ha verksamheten i namnet, men det blir mindre och mindre viktigt. Om du har en sida som ingen besöker, ingen skriver om, ingen länkar till eller i värsta fall inte ens är mobilanpassad så spelar namnet mindre roll.

En eller flera domäner kan man diskutera i evigheter. Men det som är viktigt, vilket man än väljer, är att ha en levande sida. Det gör en stor skillnad för både besökare och google. Därför tror jag att det kan vara smartare för ett enmansföretag som har nog med saker att fokusera på, att hålla sig till en sida åtminstone i början. Att regga och hålla på några bra domännamn under några år kostar inte många kronor.

Visst är det bra ur googlesynpunkt att ha verksamheten i namnet, men det blir mindre och mindre viktigt. Om du har en sida som ingen besöker, ingen skriver om, ingen länkar till eller i värsta fall inte ens är mobilanpassad så spelar namnet mindre roll.

En eller flera domäner kan man diskutera i evigheter. Men det som är viktigt, vilket man än väljer, är att ha en levande sida. Det gör en stor skillnad för både besökare och google. Därför tror jag att det kan vara smartare för ett enmansföretag som har nog med saker att fokusera på, att hålla sig till en sida åtminstone i början. Att regga och hålla på några bra domännamn under några år kostar inte många kronor.

Än så länge spelar det roll men som du säger, det spelar mer roll med inlänkar och levande sida. Sen är det nog lättare att fokusera på en sajt med tex bröllopsfoto istället för att försöka sig på en avvägning mellan två eller tre verksamheter. Hur ska förstasidan se ut? Hur göra med gallerierna?

Jag väntar fortfarande på något argument runt varför bröllopsverksamheten blir mer lönsam om även tex prouktfoto ligger på samma sajt.

Det måste ändå vara det enda viktiga i slutänden. Fler kunder och/eller tjäna mer pengar.

Jag blir aningen förvånad av hur vissa personer tänker här.

För mig är det relativt enkelt, syns du på ett ställe så säljer du för X kr, syns du på två ställen så säljer du för XX kr, du kanske inte säljer för dubbelt så mycket men du kommer att sälja mer.

Omsättningen ökar i takt med synligheten. Inte helt olika någon som säljer jordgubbar om sommaren, ett stånd följer för 1000 kr/dag och två stånd säljer för 2000 kr per dag.

Som jag skrev tidigare så har man gärna en sida där allt är samlat, en såkallad huvudsida, som man har med på visitkort osv och övrig marknadsföring. Sprid sedan ut sateliter runt om på nåtet som dels hjälper med länkar till huvudsidan och dels tjänar som enskilda reklampelare.

Den som påstår att man inte ökar sin försäljning vid ökad exponering vet nog inte riktigt hur saker och ting fungerar.

Jag blir aningen förvånad av hur vissa personer tänker här.

För mig är det relativt enkelt, syns du på ett ställe så säljer du för X kr, syns du på två ställen så säljer du för XX kr, du kanske inte säljer för dubbelt så mycket men du kommer att sälja mer.

Omsättningen ökar i takt med synligheten. Inte helt olika någon som säljer jordgubbar om sommaren, ett stånd följer för 1000 kr/dag och två stånd säljer för 2000 kr per dag.

Som jag skrev tidigare så har man gärna en sida där allt är samlat, en såkallad huvudsida, som man har med på visitkort osv och övrig marknadsföring. Sprid sedan ut sateliter runt om på nåtet som dels hjälper med länkar till huvudsidan och dels tjänar som enskilda reklampelare.

Den som påstår att man inte ökar sin försäljning vid ökad exponering vet nog inte riktigt hur saker och ting fungerar.

Jag jobbar med en enorm global webshop och vi kör tre varumärken på ungefär samma prylar, varumärkena har lite olika inriktning beroende på kundgrupp.

Och det var inte länge sedan jag jobbade med Apollo, den som tror det är EN sajt tror fel. De säljer tex exklusiva resor under andra varumärken. Olika kundgrupper och marknader.

Bägge exemplen ovan möjliggör fokus på kundens behov. Ska det vara billigt? Exklusivt? Unikt? Olika marknadsföring beroende på vem kunden är. Vissa kunder handlar mer om det är design, andra om det är effektivt osv.

För mig är det lite skillnad att sälja olika varumärken på olika siter/domäner. En koncern kan ha många dotterbolag, särkilt för enorma företag gentemot en småföretagare som har Karlssons foto AB i uppstartsläge och vill erbjuda bröllopsfotografering, konsertfotografering, produktfotografering och studiofotografering. Frågan är ifall man alltså ska dela upp Karlsson foto AB i 4 domäner som länkar till varandra. En site som heter Karlssons produktfoto, en karlssons konsertfotografering, en Karlssons bröllopsfoto och en Karlssons studio.
Ska man sedan ha 4 siter levande, med olika e-post så tycker jag det är overkill.

Som jag försökt klargöra från början, dela inte upp företaget i olika hemsidor, ha en huvudsida där all info finns med och som du i vanliga fall hänvisar till, dom andra domänerna är billiga komplement, iaf om man kan producera dom själv.

Jag förstår inte hur man kan säga att "företaget är för litet"? Vilket företag är för litet för att öka sin exponering? Hur kan det vara overkill att synas på fler platser, framförallt när man är nystartad?

Min erfarenhet säger tvärtemot att i början behöver man billiga sätt att marknadsföra sig på och kan man öka sin synlighet genom att köpa en domän för 99 kr och lägga någon timme på att snickra ihop en hemsida så är det svårslaget.

Har du ett bra komkret exempel på företag på flera siter som erbjuder snarlika, men inte samma typ av ex fotografering? Att exponera sig, göra reklam är inte samma sak för mig. Jag har en huvudhemsida, men även fb, flickr, 500px, instagram, etc där de länkar ihop sig.
Men det är ju inte så att fb erbjuder studiofoto och gör reklam för flickr som erbjuder klassofoto som länkar till hemsidan som erbjuder bröllopsfoto.

/Stefan

Har du ett bra komkret exempel på företag på flera siter som erbjuder snarlika, men inte samma typ av ex fotografering? Att exponera sig, göra reklam är inte samma sak för mig. Jag har en huvudhemsida, men även fb, flickr, 500px, instagram, etc där de länkar ihop sig.
Men det är ju inte så att fb erbjuder studiofoto och gör reklam för flickr som erbjuder klassofoto som länkar till hemsidan som erbjuder bröllopsfoto.

/Stefan

Svar nej, jag har inget konkret exempel på ett fotoföretag, annat än att jag själv drivit upp företag och även hjälper andra företagare att exponera sig på internet.

Men man kan ju vända på frågan, har du ett konkret exempel på företag som inte haft nytta av att synas med sina tjänster där deras kunder söker efter dom?

Nä, jag har inget, för jag tycker företag ska synas. Det jag påpekar är att det är dumt i detta läge som TS har att dela upp fototjänsterna i olika domäner.
jag tycker logiken säger man bör samlar sina fototjänster som är snarlika på en hemsida och gör det på snyggt sätt.
Sen gör man reklam på de forum man når bäst ut genom. Man kan även optimera hemsidan så den hittad lättare på ex Google, dessutom har man en bloggsida på domänen så kommer den bli ännu lättare att hitta.
Med forum kan ex aktivt företagsida på fb vara en bra sak, eller som sagt blogga en del, eller podcasting odyl.
Att synas genom flera domäner och aktivt hålla alla levande är tidsödande anser jag. Ett storföretag har ju ofta en hel avdelning för detta. Så har vi på södra som delat upp det på flera domäner, men vi erbjuder ju helt separata saker inom skogsindustrin. Alla domäner länkar såklart till huvudsidan. Sen har vi även fb som alla andra och en massa reklam i andra forum. Det är där vi syns mest. Inte att länka från våra egna domäner. Men som sagt varje domän har ju flera personer som ägnar såg åt detta på heltid. Inte ett enmans nystartad företag som erbjuder snarlika tjänster. Fast jag ser det dock som en enda tjänst i detta fallet som avser TS

Stefan, läser du vad jag skriver och kan du relatera till TS?

Jag har sedan start gjort klart att jag tycker TS ska samla sina tjänster till en och samma sida, som man hänvisar till vid marknadsföring, för att sedan göra mindre sateliter som komplement.

Vidare jämför du TS nystartade verksamhet med ett stort företag som har hela avdelningar för att driva sina hemsidor, det är totalt ointressant i diskussionen.

Jag driver ett 30 tal hemsidor för mitt eget företag och ett 50tal för mina kunders räkning, totalt lägger cirka 1 vecka per år på att hålla dom up to date, dom fungerar utmärkt.

Man behöver inte göra saker svårare än vad dom faktiskt är och som nystartad/mindre företagare är det här ett ypperligt sätt att nyttja tiden som man har över mellan jobben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar