Annons

Separata hemsidor eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nog missat ditt inlägg om en enda hemsida med sateliter. Det däremot tycker jag är en bra ide om man nu orkar med 30 hemsidor för ett och samma företag. Låter jobbigt, men kan inte uttala mig om det. Själv tycker jag det är jobbigt att hålla 3-4 forum levande.

Finns det något undersökning att det fungerar denna typ av marknadsföring?

Tillägg: kan du länka din hemsida och dina sateliter. Intresserad hur det kan se ut. Kanske fler som är.
 
Senast ändrad:
Ursäkta jag varit lite osynlig i tråden på slutet, har varit bortrest i helgen. Jag tycker båda sidor har sina poänger, men som det känns nu lutar det åt att jag kommer delar upp min verksamhet på två sajter. En som är mer inriktad mot privatpersoner, bröllop och barn- /familjefotografering, och den andra är mer inriktad mot företag men där jag även kommer lägga in fotografering som jag gör för bildbyrån. Har så pass mycket jobb att jag kommer kunna hålla dess två relativt levande.

Det var någon, kommer inte ihåg vem, som bad om exempel där fotografer har delat upp sin verksamhet.

Här kommer några exempel:
http://blogg.dayfotografi.se/
http://saralandstedt.se/

http://www.nicollswedding.com/
http://www.nicollsphoto.com/

http://www.320.ch/
http://www.2lights.net/
http://www.olivierborgognon.com/
 
Jag väntar fortfarande på något argument runt varför bröllopsverksamheten blir mer lönsam om även tex prouktfoto ligger på samma sajt.

Just kombon bröllop och produkt vet jag inte, men om jag skulle anlita en bröllopsfotograf för mitt eget bröllop så skulle jag absolut välja en som inte bara sysslade med bröllopsfoto. Jag skulle helst ha någon som kanske hade erfarenhet som featurefotograf på någon snygg resetidning eller liknande. Orsaken för mig är att den som enbart utger sig för att kunna en sak ofta blir rätt förutsägbar. För mig är det ingen bra egenskap som bröllopsfotograf, så jag skulle välja någon annan. Se där - där har du ett argument för att visa fler sidor.

Men jag skulle tro att det finns massor med potentiella kunder som just vill ha någon som är förutsägbar som bröllopsfotograf. De letar nog helst upp någon som bara håller på med bröllop. Hoppsan - där kom ett argument åt andra hållet.
 
Just kombon bröllop och produkt vet jag inte, men om jag skulle anlita en bröllopsfotograf för mitt eget bröllop så skulle jag absolut välja en som inte bara sysslade med bröllopsfoto. Jag skulle helst ha någon som kanske hade erfarenhet som featurefotograf på någon snygg resetidning eller liknande. Orsaken för mig är att den som enbart utger sig för att kunna en sak ofta blir rätt förutsägbar. För mig är det ingen bra egenskap som bröllopsfotograf, så jag skulle välja någon annan. Se där - där har du ett argument för att visa fler sidor.

Men jag skulle tro att det finns massor med potentiella kunder som just vill ha någon som är förutsägbar som bröllopsfotograf. De letar nog helst upp någon som bara håller på med bröllop. Hoppsan - där kom ett argument åt andra hållet.

Som jag skrev, man ska inte dölja de andra verksamheterna, t ex genom att ha länkar mellan sajterna.

Huvudanledningen till att ha en featuresajt är kundnyttan.
 
Mitt enda råd är att se på sidorna som en del av din marknadsföring och anpassa din webbstrategi efter din affärsmodell (wow, nu är det managementkonsulting på hög nivå här! :)). Har du olika erbjudanden och prissättning för företagskunder och privatkunder? Olika domäner låter vettigt. Men om du har liknande erbjudanden och prissättning för bröllop, porträtt och barnfotografering till privatpersoner så verkar det ologiskt att ha separata domäner för det.

Att ha flera domäner kan förvisso vara bra för SEO, men det kan också göra det svårare att etablera ditt företags varumärke: det kanske inte är uppenbart för kunden att porträttfotoluleå (som de hört bra saker om) är samma företag som bröllopsfotografenluleå. Visst, man kan länka mellan sidorna, men varje klick som krävs innebär bortfall (och kom ihåg en av systemutvecklingens viktigaste regler: det är omöjligt att underskatta användarna!) Vilket som är viktigast beror ju helt på hur du förväntar dig få dina kunder. Kommer de flesta via google sök så är SEO jätteviktigt. Lever du mycket på referenser så gäller det att ha en domän som är lätt att referera till och inte lämnar så mycket rum för misstolkningar.
 
Här är ett exempel på där det gått överstyr att dela upp verksamheten i olika sajter: http://www.lellesmc.se/. Det är inte särskilt lätt vilka motorcyklar de faktiskt har i lager (eller vilka de kan leverera), de har något slags halvfungerande lagerstatus för reservdelar, men inte för kläder och sajten är över huvud taget tämligen rörig och förvirrande.

Det går naturligtvis att göra mycket bättre än så här, men jag tror man löper risk att sajten blir förvirrande med tiden om man delar upp det för mycket.
 
Här är ett exempel på där det gått överstyr att dela upp verksamheten i olika sajter: http://www.lellesmc.se/. Det är inte särskilt lätt vilka motorcyklar de faktiskt har i lager (eller vilka de kan leverera), de har något slags halvfungerande lagerstatus för reservdelar, men inte för kläder och sajten är över huvud taget tämligen rörig och förvirrande.

Det går naturligtvis att göra mycket bättre än så här, men jag tror man löper risk att sajten blir förvirrande med tiden om man delar upp det för mycket.

Min spontana reaktion är att det är just så där rörigt det blir om man inte delar upp det tydligt, de där sajterna hänger kraftigt ihop verksamhetsmässigt. Reservdelar och mc är inte två separata verksamheter med tydligt åtskilda kundgrupper utan precis tvärtom.

En sajt som enbart handlar om bröllopsfotot och en annan som handlar om produkt- och/eller natur-foto. Det är naturligt separerade aktiviteter och något behov för cross-over torde vara litet jämfört med nyttan av att kunden får en fokuserad sajt som inte handlar om annat än denne är intresserad av.
 
Är det helt separata adresser, som t.ex. bröllopsfoto.xxx och naturfoto.xxx?

Är det inte enklare att ha fotografen.xxx och sedan välkomna och dela upp sidan efter olika områden? Att ha en adress att utgå ifrån vid kontakter och när nöjda kunder sprider adressen vidare? -Han är en hejare på naturfoto, men jag har sett att han är jäkligt duktig på bröllopsfoto. Här får du adressen till hans sida. Istället för tillägget, -Fast jag är inte så intresserad av bröllopsfoto så jag har inte den adressen i huvudet, du får googla, naturfoto finns på denna adress iaf.

Känns som om marknadsföringen av en kategori av fotograferandet lättare kan spilla över på en annan om man inte behöver marknadsföra två eller fler olika sidor. Det är ju svårt att veta om den som i andra, tredje eller fler led får länken är intresserad av den andra kategorin än den som förmedlades i första led.
 
Dela upp så du framstår som en expert på området. Det är stenhård konkurrens och pressade priser så vill du kunna ta skäligt betalt tror jag det är lättare om man mot kunden framstår som en dedikerad familje/bröllops/reklam-fotograf även om man inte är det.

En väldigt populär multifotografkombination jag ofta stöter på är familjefotografen som fotar bröllop på sommaren men också företagsporträtt på personal och liknande och det är sällan jag får intrycket av att det är en expert när man navigerar runt på sidan just pga. den brokiga blandningen av bilder.

Dock är jag en förespråkare för att nischa mig snarare än bredda mig när konkurrensen hårdnar. Det finns ju två läger där.
 
Den som påstår att man inte ökar sin försäljning vid ökad exponering vet nog inte riktigt hur saker och ting fungerar.

Det finns många sätt att nå ökad exponering, där webben är ett. Att en- eller fåmansföretag splittrar sin verksamhet i x antal webbplatser är som sagt inget jag rekommenderar. Sökoptimering, relevans och tillgänglighet är vad jag förespråkar. Sedan kan man på olika sätt komplettera sin marknadskommunikation genom att synas på andra sätt (nätannonsering, print, mässor osv.)

Kvalitet och trovärdighet i exponeringen avgör försäljningsvolymen.
 
Vilka nackdelar har det? Leder det till mindre uppdrag för fotografen?

Nu besvarar du min fråga med en motfråga men ok, jag svarar först så får du svara sen.

Mindre fokus ger sämre SEO vilket leder till färre besökare från de som googlar sig dit.

Och nog ger en sajt som fokuserar på just det man efterfrågar bättre intryck, dvs bättre kundnytta.

Så ja, mindre, i betydelsen färre, uppdrag pga färre besökare och sämre kundupplevelse av sajten.

...Att en- eller fåmansföretag splittrar sin verksamhet i x antal webbplatser är som sagt inget jag rekommenderar. ...

Jo du skrev det men varför rekommenderar du det inte, eller mer konkret, på vilket sätt ger blandad verksamhet på sajten mer kunder eller pengar för fotografen?
 
Vilka nackdelar har det? Leder det till mindre uppdrag för fotografen?

Det har med "perceived value" att göra. Ett enkelt exempel vore en restaurangmeny. Finns en kötträtt, en fiskrätt och en vegetarisk tänker du att instinktivt att maten säkert är ruskigt vällagad. Får du menyn i handen med 85 rätter uppdelade efter husmanskost, thailändskt, pizza, pasta så åker kvalitetsintrycket rätt i botten, man får bilder i huvudet på kött ur frysboxen som snabbtinas i mikron och att kocken drar ihop en sås från blå band.

Och då är ju frågan vilken restaurang du vill "motsvara" som fotograf.
 
Vilka nackdelar har det? Leder det till mindre uppdrag för fotografen?

En annan nackdel är att jag kan visa mindre bilder av samma kategori om jag väljer att bara ha en sajt för hela verksamheten. Jag vill inte ha mer än ca 15 bilder som visar vem jag är som fotograf på startsidan, om jag då måste visa upp bilder från bröllop, barn, företag osv blir det inte så många bilder i varje kategori.

Om vi vänder på det. Vilken nytta har ett bröllopspar att se mina porträtt från ett företagsjobb?
 
Det har med "perceived value" att göra. Ett enkelt exempel vore en restaurangmeny. Finns en kötträtt, en fiskrätt och en vegetarisk tänker du att instinktivt att maten säkert är ruskigt vällagad. Får du menyn i handen med 85 rätter uppdelade efter husmanskost, thailändskt, pizza, pasta så åker kvalitetsintrycket rätt i botten, man får bilder i huvudet på kött ur frysboxen som snabbtinas i mikron och att kocken drar ihop en sås från blå band.

Och då är ju frågan vilken restaurang du vill "motsvara" som fotograf.

Ett bättre exempel vore väl om en restaurang hade två menyer. En med kött- och fiskrätter och en med vegetarisk? Kunden får sen välja vad han är intresserad av så att denne inte behöver fundera på alternativ som han inte är intresserad av. Helst ska restaurangen ha 2 ingångar/avdelningar så att köttätare inte behöver sitta vid vegeterianerna. På samma sätt som en vegeterian inte är intresserad av kötträtter så är bröllopskunden inte intresserad av produktfoto.

Sen kan man fundera på hur kunden upplever det när han går till restaurangen som utger sig för att vara stans bästa vegetariska ställe och upptäcker att de använder sig av samma kock som anser sig vara stans köttspecialist (iaf om man ska tro skyltarna vid den andra ingången)?
 
Ett bättre exempel vore väl om en restaurang hade två menyer. En med kött- och fiskrätter och en med vegetarisk? Kunden får sen välja vad han är intresserad av så att denne inte behöver fundera på alternativ som han inte är intresserad av. Helst ska restaurangen ha 2 ingångar/avdelningar så att köttätare inte behöver sitta vid vegeterianerna. På samma sätt som en vegeterian inte är intresserad av kötträtter så är bröllopskunden inte intresserad av produktfoto.

Nej det exemplet illustrerar inte perceived value särskilt bra. Ingen förväntar sig att en bra restaurang har flera menyer och alternativa entreer för olika cuisiner.

Sen kan man fundera på hur kunden upplever det när han går till restaurangen som utger sig för att vara stans bästa vegetariska ställe och upptäcker att de använder sig av samma kock som anser sig vara stans köttspecialist (iaf om man ska tro skyltarna vid den andra ingången)?

Det är precis det problemet man löser med olika sajter. Eller för att följa med i ditt taffliga exempel: chansen att vegetarianen droppar in för en lunch hos stans köttspecialist = mycket, mycket, mycket liten.
 
Så det är ok för en fotograf att ha olika hemsidor för olika ändamål men en kock kan inte göra samma sak? En fotograf kan separera produktfoto och bröllopsfoto och sen fotografera i samma studio men en kock kan inte separera kötträtter och vegetariska rätter?

Jag tycker de är jämförbara. Lika naturligt som att kocken/restaurangen har båda varianterna på samma meny/hemsida så kan fotografen ha båda sina områden på samma sida. Precis som restaurangen presenterar kött och vegetariskt på olika sidor i menyn så presenteras bröllopsfoto och produktfoto under olika flikar på hemsidan.

Jag skulle känna mig lite lurad om jag anlitar en bröllopsfotograf som på hemsidan ger sken av att fokusera på bröllop och sedan visar det sig att hans huvudsakliga försörjning kommer från ett annat område. Perceived value efter att ha sett hemsidan må vara högt, men för mig hoppar det ner ett gäng pinnhål när man ser hela sanningen (ie man förstår att kocken sparkar igång mikrovågsugnen). Jag håller med dem som trycker på att tydlighet är en hörnsten. En hemsida med några tydliga kategorier hade varit mitt val alla dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
Så det är ok för en fotograf att ha olika hemsidor för olika ändamål men en kock kan inte göra samma sak? En fotograf kan separera produktfoto och bröllopsfoto och sen fotografera i samma studio men en kock kan inte separera kötträtter och vegetariska rätter?

Jag tycker de är jämförbara. Lika naturligt som att kocken/restaurangen har båda varianterna på samma meny/hemsida så kan fotografen ha båda sina områden på samma sida. Precis som restaurangen presenterar kött och vegetariskt på olika sidor i menyn så presenteras bröllopsfoto och produktfoto under olika flikar på hemsidan.

Jag skulle känna mig lite lurad om jag anlitar en bröllopsfotograf som på hemsidan ger sken av att fokusera på bröllop och sedan visar det sig att hans huvudsakliga försörjning kommer från ett annat område.

Vi kanske kan släppa restauranganalogin, orginalsituationen är tydlig nog.

Om din sista mening, man ska förstås inte dölja de andra verksamheterna just av den anledningen utan tvärtom ha någon korslänk. Länk ger dessutom gratis SEO-poäng.
 
Så det är ok för en fotograf att ha olika hemsidor för olika ändamål men en kock kan inte göra samma sak?

Jo det är klart. Framgångsrika krögare gör exakt så. De är mycket väl medvetna om hur perceived value fungerar. Folk som melker andersson och nils molinder har en massa krogar med olika spretiga nischer. Men de skulle aldrig komma på tanken att köpa en riktigt stor lokal med centralt läge och köra rubbet på samma ställe. Så dumma är de inte. Det vore affärsmässigt självmord. Folk som är villiga att betala ett högt pris vill att upplevelsen känns exklusiv. Exklusivt betyder "uteslutande".
 
Nu besvarar du min fråga med en motfråga men ok, jag svarar först så får du svara sen.

Mindre fokus ger sämre SEO vilket leder till färre besökare från de som googlar sig dit.

Och nog ger en sajt som fokuserar på just det man efterfrågar bättre intryck, dvs bättre kundnytta.

Så ja, mindre, i betydelsen färre, uppdrag pga färre besökare och sämre kundupplevelse av sajten.



Jo du skrev det men varför rekommenderar du det inte, eller mer konkret, på vilket sätt ger blandad verksamhet på sajten mer kunder eller pengar för fotografen?

Jag håller inte med om SEO-delen. Allt handlar om hur du bygger webbplatsen. Google premierar relevans och att den som söker hittar det den söker. Det finns inget hos Google som rekommenderar att man har flera webbplatser för att öka relevansen.

Splittring stärker inte ett varumärke. Det är min uppfattning. Jag vet inte vad du menar med "blandad verksamhet". Om du som fotograf utför olika uppdrag inom den branschen så ser jag inte det som blandad verksamhet. Är du bilreparatör och psykolog är det blandade verksamheter för mig. Då har man självklart två webbplatser.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar